• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73176
+
-

داروی گلایه و اکسیر شفافیت

چهره روز
داروی گلایه و اکسیر شفافیت


ناصر ریاحی، عضو هیأت‌رئیسه اتاق تهران و رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو می‌گوید از رئیس‌کل بانک مرکزی گلایه دارد. اشاره او به نامه اخیر عبدالناصر همتی، در ارتباط با ایفا نشدن تعهدات ارزی برخی شرکت‌های واردکننده دارو، خطاب به رئیس‌جمهور است و می‌گوید: اگر مسئولان واقعا به‌دنبال متخلف هستند، باید به پرونده افرادی رسیدگی می‌کردند که مهلت آنها سررسید شده اما رفع تعهد نکرده‌اند.

ماجرای گلایه واردکنندگان دارو در خبری ریشه دارد که از گم‌شدن یک میلیارد یورو ارز دولتی با نرخ اعلامی بانک مرکزی حکایت دارد و انتظار می‌رود هم بانک مرکزی و هم واردکنندگان دارو درصدد شفافیت ارزی برایند و مهم‌تر اینکه تا وقتی دولت بخواهد با ارز دولتی بازاری را سامان دهد، ابهام و اتهام در ارتباط با رانت ارزی به قوت خویش باقی است. البته ناصر ریاحی می‌گوید: گله از رئیس‌کل بانک مرکزی است که چرا پس از 2‌ماه نسبت به آن موج خبری که راه انداختند، می‌آیند در تلویزیون و اعلام می‌کنند که «منظور من این نبود. معلوم است واردات کالا زمان‌بر است» راستی چه‌کسی جوابگوی آبروی رفته این واردکنندگان است؟

تجربه ثابت کرده تا وقتی سیاست ارزی بر مبنای چندنرخی باشد و دولت به معجزه قیمت‌گذاری دستوری باور داشته باشد، ابهام و اتهام به قوت خود باقی است که قیمت تمام‌شده کالای وارد شده تا تولید شده، چقدر است و قیمت فروش آن چقدر باید باشد. در این میان بساط سوءاستفاده همچنان پهن باقی خواهد ماند و کسی نیست بگوید چرا کالایی را ارزان به‌دست برخی می‌دهید تا آن را گران بفروشند، بگذارید قیمت کالاها و خدمات را بازار تعیین کند، اگر هم دولت داعیه حمایت از مردم را دارد و دلسوز است که هست، راهی بهتر و امن‌تر و کم‌فسادتر از رانت ارزی هست. بانک مرکزی می‌تواند پیشگام شود و بساط پهن‌شده رانت ارزی را برچیند و به دولت پیام دهد ارز 4200 تومانی به جای معجزه، مفسده‌ ایجاد می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید