• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73168
+
-

آخرین سفر کاپیتان

پیتر فوندا نامزد 2جایزه اسکار، کارگردان و ‌بازیگر سینمای مستقل آمریکا درگذشت

سینما
آخرین سفر کاپیتان

آرش نهاوندی/روزنامه‌نگار

سرانجام سفر و طبیعت‌گردی کاپیتان آمریکا‌ ایزی رایدر به پایان رسید. پیتر فوندا، کارگردان، بازیگر و فیلمنامه‌نویس که بیشتر به دلیل بازی در اثر سینمایی خاطره‌انگیز «ایزی رایدر» شناخته می‌شود، در 79سالگی درگذشت. او فرزند هنری فوندا، برادر جین فوندا‌ و پدر بریجیت فوندا بود که همگی از بازیگران سرشناس سینمای آمریکا هستند. پیتر فوندا در طول حیات حرفه‌ای خود 2بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد؛ یک‌بار در سال‌1969 در رشته بهترین فیلمنامه غیراقتباسی برای فیلم ایزی رایدر و بار دیگر نیز در سال‌1997 در رشته بهترین بازیگر. به گزارش سی‌نت، پیتر فوندا بر اثر بروز مشکلات تنفسی ناشی از بیماری سرطان ریه درگذشت. عمده شهرت پیتر فوندا به ایفای نقش در فیلم ایزی رایدر(1969) به کارگردانی دنیس هاپر بازمی‌گردد؛ فیلمی جاده‌ای که در آن تضاد میان اندیشه آزاد نسل جوانان آمریکایی اواخر دهه‌1960 با اندیشه‌ها و فرهنگ سنتی حاکم بر آمریکا به‌خوبی به تصویر کشیده شده است. این فیلم نخستین فیلمی است که از جنبش اعتراضی هیپی‌ها سرچشمه گرفته. 

5دهه بازیگری
پیتر فوندا، فرزند هنری فوندا و برادر جین فوندا حدود 5 دهه در عرصه بازیگری و فیلمنامه‌نویسی فعال بود. ازجمله ‌‌مهم‌ترین فیلم‌هایی که وی در آنها به ایفای نقش پرداخته، می‌توان به ایزی رایدر(در نقش کاپیتان آمریکا، 1969)، لیمویی (1999)، 3:10 به یوما (2007) و فیلم ترانه لفتی براون (2017) اشاره کرد که می‌توان آن را آخرین فیلمی دانست که پیتر فوندا در آن ایفای نقش کرده. البته نباید فیلم اولی طلایی (1997) را نیز که فوندا به‌خاطر ایفای نقش در آن نامزد دریافت جایزه اسکار شد، در این میان نادیده گرفت. 

همکاری با راجر کورمن
پیتر فوندا همچنین با راجر کورمن، کارگردان مستقل سینمای آمریکا که در ساخت فیلم‌های کم‌هزینه تبحر داشت، همکاری می‌کرد. ویژگی اصلی کورمن و فوندا این بود که هر دوی اینها خلاف جهت فرهنگ حاکم بر سینمای هالیوود حرکت می‌کردند و هر دو فیلمسازانی مستقل بودند. پیتر فوندا در 2 فیلم فرشتگان وحشی(1966)‌ و ‌سفر(1967) که جک نیکلسون فیلمنامه آن را نوشته بود و از سری ساخته‌های مهم راجر کورمن محسوب می‌شدند، بازی کرده بود. 
بازتاب درگذشت پیترفوندا در هالیوود را در همشهری آنلاین بخوانید.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید