• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73157
+
-

حساسیت دادستانی مشهد به مرگ 7 قلاده ببر

گونه‌های جانوری
حساسیت دادستانی مشهد به مرگ 7 قلاده ببر

دادستانی مشهد وارد پرونده «مرگ 7قلاده ببر در باغ‌وحش» مشهد شد تا پرده از آنچه در زندگی گربه‌سانان غیرطبیعی است، بردارد. معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی از احضار چند مقام مسئول در این پرونده خبر داد.
مدتی قبل 7قلاده توله ببر مربوط به 3ببر مادر به‌نام‌های تینا، مایا و رایا در باغ‌وحش مشهد جان خود را از دست دادند که 3 توله ببر مربوط به تینا، 3توله ببر مربوط به مایا و یک توله ببر مربوط به رایا بوده است.
به‌گزارش ایسنا، فرزاد بهشتی توندری، معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی درباره این پرونده گفت: از آنجایی که گربه‌سانان فرزندان خود را به‌صورت گزینشی بزرگ می‌کنند، 3قلاده از توله‌ببرهای مذکور توسط مادر خود کشته شدند و مرگ آنها به‌صورت طبیعی بوده، اما مرگ 4قلاده دیگر غیرطبیعی بوده که در این خصوص کمیته حقیقت‌یابی تشکیل شده تا موضوع را بررسی کند.
وی با بیان اینکه «درصورتی‌که نتایج کمیته حقیقت‌یاب از عمدی‌بودن موضوع حکایت داشته باشد، برخورد با مجرمان براساس ماده۶۷۹ قانون مجازات اسلامی در دستور کار قرار خواهد گرفت»، گفت: قرار بر این شد که دوربین‌های باغ‌وحش به‌صورت آنلاین در اختیار محیط‌زیست قرار گیرد و قسمت‌هایی که نقاط کور هستند نیز شناسایی شود. همچنین قرار بر این شد که روی تمامی قلاده‌ها میکروچیپ نصب شود که تاکنون روی تعدادی از قلاده‌ها نصب شده است.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی با بیان اینکه «اختلاف مدیریتی و سهل‌انگاری برخی از افراد سبب این موضوع شده است»، بیان کرد: مهلت 6ماهه‌ای به باغ‌وحش جهت رفع نواقص اعطا شد تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. در غیر این صورت دستور کار دادستانی تعطیلی این باغ‌وحش خواهد بود.
وی با اشاره به احضار برخی از افراد در این خصوص گفت: مدیرکل محیط‌زیست استان خراسان رضوی همراه کارشناسان، رئیس اداره حیات وحش و مدیر باغ‌وحش احضار شدند. همچنین با برخی از سمن‌های فعال در این زمینه جلسه‌ای برگزار شد و تحقیقات تکمیلی در این خصوص ادامه دارد.
مرگ این توله‌ها تقریبا یک سال پس از مرگ 8ببر در وکیل‌آباد رخ داد. در آن زمان مرگ آنها را کهولت سن اعلام کردند و حال با مرگ 7توله ببر دیگر در مشهد، شائبه تاکسیدرمی‌کردن ببرها به میان آمده است. مدیرکل محیط‌زیست خراسان رضوی درخصوص علت مرگ 7توله ببر در باغ‌وحش وکیل‌آباد مشهد اظهار کرد: 7توله ببر تلف شده‌اند که 6توله براساس عفونت تنفسی به تأیید دامپزشک در بدو زایمان تلف شده‌اند و یک توله دیگر بعد از خورده‌شدن قسمتی از دستش توسط ماده ببر از بین می‌رود. تورج همتی در پاسخ به این سؤال که «آیا توله‌کشی در میان ببرها طبیعی است یا خیر»، افزود: معمولا در گربه‌سانان، ببرها و شیرها بچه‌کشی وجود دارد و شانس زنده‌ماندن توله‌های آنان بعد از زایمان 50درصد است و علت آن نیز عدم‌رسیدگی مادر یا نامناسب‌بودن شرایط است.
حال باید دید بررسی‌های دادستانی به کجا خواهد رسید. آیا توله‌ها بر اثر کمبود جا توسط ماده ببر کشته شده‌اند یا عفونت دستگاه تنفسی عامل اصلی بوده است. شایعه تاکسیدرمی نیز همچنان تکذیب نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید