• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73131
+
-

آمریکا در تعقیب آدریان دریا

آمریکا حکم قضایی برای توقیف نفتکش ایرانی صادر کرده است

حقوقی
آمریکا در تعقیب آدریان دریا


24 ساعت پس از اعلام دادگاه جبل‌الطارق مبنی بر رد درخواست آمریکا برای توقیف کشتی نفتکش گریس 1 و صدور حکم آزادی این نفتکش حامل نفت ایران، آمریکا فرمانی برای رهگیری و توقیف آن صادر کرد. گریس 1 که به آدریان دریا تغییر نام داده هنوز در آب‌های جبل‌الطارق است اما شاید امروز این منطقه را ترک کند.

روز گذشته دادگاه واشنگتن حکم قضایی برای توقیف نفتکش ایرانی گریس1 را صادر کرد و مدعی شد این نفتکش قانون شرایط فوق‌العاده بین‌المللی اقتصادی و قانون مبارزه با پولشویی را نقض کرده است. مقامات آمریکایی همچنین این نفتکش را به اتهامات تروریستی متهم کرده‌اند.

این دادگاه ادعا کرده این نفتکش ایرانی در حال تلاش و برنامه‌ریزی برای سوءاستفاده از سیستم مالی آمریکا برای انتقال محموله‌های غیرقانونی نفت به سوریه بوده و منبع این نفت، سپاه پاسداران بوده است.

این در حالی است که به‌رغم توقیف 40روزه گریس1 به بهانه ارسال نفت به سوریه، دادگاه جبل‌الطارق نتوانست ادعای خود را ثابت کند و در نهایت تن به صدور حکم آزادی آن داد.

براساس این حکم دادگاه آمریکا، به استناد قانون فوق‌العاده بین‌المللی اقتصادی، این نفتکش و همه نفت حامل آن و 995 هزار دلار تحت توقیف قرار می‌گیرد.

وزارت خارجه آمریکا هم مدعی شده بود بررسی این وزارتخانه نشان می‌دهد که این نفتکش به سپاه پاسداران کمک می‌کرده است و کارکنان این نفتکش یا هر کشتی که با سپاه پاسداران فعالیت می‌کنند با تروریسم مرتبط هستند.

مقامات ایرانی بعد از صدور حکم آزادی نفتکش گریس1 در جبل‌الطارق، اعلام کردند که این نفتکش به سمت دریای مدیترانه حرکت کرده و اسم آن به «آدریان دریا» تغییر خواهد کرد. بنا بر گزارش فارس، هم‌اکنون ناخدای گریس1  از هدایت آن انصراف داده و نفتکش منتظر یک ناخدای جدید و تعدادی خدمه است تا بتواند حرکت خود را از سر گیرد و گفته می‌شود ناخدای جدید این نفتکش ایرانی است. روز گذشته نفتکش شروع به حرکت کرد و دود روشن‌شدن موتور از دودکش آن دیده شد. اما پس از مدتی متوقف شد و همچنان در سواحل جبل‌الطارق قرار دارد.
به گزارش نورث وست هرالد، هرگونه تأخیر در حرکت نفتکش گریس1 ایرانی که نام آن به آدریان دریا تغییر کرده است، می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای آمریکا در راستای جلوگیری از حرکت آن فراهم کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید