• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 72999
+
-

نام‌گذاری تقاطع چهارسطحی در مشهد به نام «آزادگان»

تقاطع چهارسطحی آزادگان 4محور بزرگ شهری را به هم متصل خواهد کرد

شهری
نام‌گذاری تقاطع چهارسطحی در مشهد به نام «آزادگان»

مرجان فرهمند | خراسان رضوی- خبرنگار:


 «هر هفته یک پروژه»؛ این شعار شهردار جوان و پرتلاش کلان‌شهر مشهد است که در شروع فعالیت‌هایش آن‌ را سرلوحه کار قرار داد. یکی از این پروژه‌های بزرگ، تقاطع چهارسطحی واقع در میدان نمایشگاه بین‌المللی مشهد به‌عنوان بزرگ‌ترین تقاطع چندسطحی در شمال شرق کشور است. عملیات اجرایی و ساخت تقاطع چهارسطحی آزادگان (میدان نمایشگاه) به مناسب روز آزادگان با حضور استاندار، شهردار، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر و جمعی از مدیران شهری کلنگ‌زنی شد. این پروژه‌ به گفته معاونان و مسئولان مدیریت شهری با اعتباری بیش از 2 هزار میلیارد ریال و طی ٢ سال ساخته خواهد شد. 

تقاطع چهارسطحی آزادگان اتصال ۴ محور بزرگ شهری شامل بلوار نمایشگاه به بزرگراه هاشمی رفسنجانی، بزرگراه امام علی(ع) به بلوار مهدیه و ٢چپ‌گرد بزرگراه امام علی(ع) به سمت بلوار وکیل‌آباد و بلوار مهدیه به بزرگراه هاشمی رفسنجانی را ایجاد خواهد کرد. شهرداری مشهد از اواخر سال گذشته با تعریف انجام پروژه‌های زیرساختی به صورت غیر نقدی و در قالب اعطای زمین و امتیاز پروانه‌های ساختمانی معوض به پیمانکاران، علاوه بر ایجاد اشتغال، سبب افزایش پروژه‌های جدید ساختمانی و رونق‌بخشی به ساخت‌و‌ساز و صنعت ساختمان در سطح این شهر شده است.


معرفی مشهد به عنوان شهر نمونه و سالم

استاندار خراسان رضوی می‌گوید: ما به دنبال معرفی مشهد به عنوان شهر سالم و نمونه کشوری در همه ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی هستیم و برای تحقق این مهم مدیریت شهری را حمایت‌ خواهیم کرد. «علیرضا رزم‌حسینی» با اشاره به این‌که با هر سلیقه سیاسی این شهر را ساخته و نمونه می‌کنیم، می‌افزاید: یکی ‌از کارهای مهم ما، زیرساخت‌های شهری است. همان‌طور که شهرها در حال توسعه هستند، شهرداران و شوراهای شهر نیز برای توسعه زیرساخت‌ها باید گام بردارند. طبق به نظر کارشناسان در هر شهری برای رهایی از ترافیک اقدامات متفاوتی انجام می‌شود. در مشهد هم ایجاد تقاطع‌های غیر همسطح تا حدودی می‌تواند این مشکل را رفع کند.

استاندار با بیان این‌که شهرداری و شورای شهر برای اجرای پروژه‌های مهم شهری در حال تلاش هستند، اظهار می‌کند: مشهد به عنوان پایتخت معنوی باید در این زمینه پیشتاز باشد. این کلان‌شهر ظرفیت‌های بسیار خوبی برای معرفی به عنوان شهر سالم و نمونه کشوری دارد. امیدواریم مدیریت شهری برای تحقق این مهم، هدف‌گذاری لازم را انجام دهد. رزم‌‌حسینی با اشاره به همکاری استانداری برای تقویت پروژه‌های شهری بیان می‌کند: در استانداری برای تقویت پروژه‌های شهری کمک خواهیم کرد. بنده و همه معاونان استانداری برای تقویت پروژه‌های شهری و طرح موضوعات در کمیسیون ماده 5 و تامین منابع مالی کمک خواهیم کرد تا هر روز پیشرفت‌ها و آبادانی‌های بیشتری را در مشهد شاهد باشیم. 

به گفته این مقام مسئول، آغاز ساخت این پروژه مقارن با سالروز ورود آزادگان به کشور است. وی با اشاره به ورود آزادگان و نام‌گذاری پروژه به نام این عزیزان می‌افزاید: این پروژه باید در شأن آزادگان همیشه سرافراز کشورمان باشد و امیدواریم به نام آزادگان نام‌گذاری شود.به گفته استاندار خراسان رضوی برای پیشرفت و آبادانی مشهد باید بین مدیران شهری همدلی و همزبانی وجود داشته باشد و با نیت‌های خالص در این مسیر گام برداشته شود. رزم‌حسینی می‌گوید: خوشبختانه با توجه به مساعدت دولت و تهاتر بدهی‌های بانکی شهرداری، اکنون وضعیت مالی مدیریت شهری مشهد در شرایط خوبی است. امیدواریم با اجرای این پروژه مهم، نیاز زیرساختی این کلان‌شهر تا 50 سال آینده تامین شود.

استاندار با اشاره به مشکلات و معضلات حاشیه این کلان‌شهر توضیح می‌دهد: برنامه‌ریزی‌هایی برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد انجام شده است. طرح «نجات» به‌ منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی حداکثر تا یک ماه آینده در 8 محله تحت پوشش اجرایی خواهد شد. وی ادامه می‌دهد: به دنبال این هستیم که طرحی پایدار و کارشناسی شده در حاشیه مشهد کلید بزنیم تا به الگوی کشوری تبدیل شود. در این راستا وزیر کشور برای کمک به اجرای پروژه‌های ساماندهی حاشیه شهر قول مساعد داده است.


کاهش حجم ترافیک با ساخت تقاطع چهارسطحی

 طبق گفته شهردار مشهد از مهم‌ترین پروژه‌ها، پروژه میدان نمایشگاه است؛ پروژه‌ای که در چهار سطح تعریف شده است و با تلاش و کوشش مدیریت شهری در بازه زمانی 2 سال به اتمام خواهد رسید. «محمدرضا کلایی» شهردار شهر مشهد بیان می‌کند: ‌به لحاظ موقعیت آتی، موقعیت فعلی و‌ کاربری‌های مهم این منطقه مثل نمایشگاه بین‌المللی مشهد، منطقه گردشگری طرقبه-شاندیز، مجموعه چهل بازه و... باعث توجه ویژه به این قسمت خواهد شد. وی اظهار می‌کند: در حال حاضر مردم برای عبور از این مسیر زمان زیادی را در ترافیک می‌گذرانند. امیدواریم با اجرای این پروژه که در چهار سطح تعریف شده است، این مشکل رفع شود.

کلایی با بیان این‌که تقاطع چهارسطحی آزادگان، اولین پروژه چهارسطحی مشهد است، می‌گوید: تلاش ما بر این است که طی مدت ۲۴ ماه کار را به اتمام برسانیم. قرار است طی چند ماه آینده اصلاحاتی در انتهای بلوار وکیل‌آباد اتفاق بیفتد و تقاطع غیر همسطح مجیدیه-آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی برای ساکنان شمال غرب اجرایی شود. نباید هیچ مکث ترافیکی‌ در این تقاطع وجود داشته باشد.این مقام مسئول بیان می‌کند: احداث این تقاطع چهارسطحی منجر به اتصال چهار محور بزرگ مشهد شامل بلوار نمایشگاه به بلوار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (میثاق)، بلوار امام علی(ع) به بلوار مهدیه و 2 چپ‌گرد بلوار امام علی(ع) به سمت وکیل‌آباد و بلوار مهدیه به سمت بلوار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خواهد شد و از حجم ترافیک نیز می‌کاهد.


بهره‌برداری از دوربرگردان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی 

معاون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد در مراسم آغاز عملیات اجرایی تقاطع چهارسطحی مشهد اظهار می‌کند: تلاش می‌کنیم پروژه تقاطع چهارسطحی مشهد را طی 2 سال به پایان برسانیم. در مدت ساخت، به‌ خاطر ایجاد مشکلات ترافیکی از عموم شهروندان و زائران عذرخواهی می‌کنیم. «خلیل‌الله کاظمی» بیان می‌کند: اسفند سال گذشته کلنگ‌زنی دوربرگردان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را در دستور کار قرار دادیم که این پروژه تا پایان شهریور به‌بهره‌برداری خواهد رسید. از دیگر پروژه‌های شهری که تا یک ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید می‌توان به جاده محمدآباد و جلوخان آرامگاه فردوسی اشاره کرد.

وی با اشاره به سفرهای درون شهری و مشکلات ترافیکی در مشهد می‌افزاید: با وجود جمعیت ۳ میلیون نفری شهر شاهد نزدیک به 3 میلیون سفر در مشهد هستیم. 50 درصد سفرها با وسیله نقلیه شخصی است. کاظمی ادامه می‌دهد: اعتقادی به ایجاد تقاطع‌ و دوربرگردان در داخل شهر نداریم، چون با این کار مشکلات ترافیک را از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل خواهیم کرد و معضلات ترافیکی حل نخواهد شد.معاون عمران، حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان این‌که از اولویت‌های مدیریت جدید شهری ساخت این پروژه است، عنوان می‌کند: تقاطع نمایشگاه، اولین تقاطع چهارسطحی شهر مشهد است.

در این پروژه آزادراه مشهد-چناران را داریم که جزو‌ اولویت‌ها بود تا این پروژه ساخته شود. در این طرح از طرف بزرگراه هاشمی به سمت نمایشگاه به صورت زیرگذر است و تعریض ۴۰متری پل نمایشگاه را هم خواهیم داشت. کاظمی با بیان این‌که هزینه اجرای این تقاطع چهار سطحی حدود 187 میلیارد تومان پیش‌بینی شده، اظهار می‌کند: تامین اعتبار این پروژه 25 درصد نقد و 75 درصد غیر نقد به صورت تهاتر زمین، پروانه و مجوز تامین خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تقاطع چهارسطحی میدان نمایشگاه طی 24 ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید