• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72917
+
-

چقدر از زندگی خود راضی هستیم؟

برخورداری از احساس رضایت


یکتا فراهانی
در زندگی همه ما «ای‌کاش»‌های زیادی وجود دارد؛ ‌ای‌کاش‌هایی که همیشه برخورداری از شادمانی و رضایت را به تعویق می‌اندازند و اجازه نمی‌دهند بتوانیم از لحظات خود استفاده و لذت بیشتری ببریم. ما چه بخواهیم یا نخواهیم لحظات از پس هم می‌گذرند؛ پس چه بهتر که بتوانیم حس بهتری در هر لحظه داشته باشیم. اما برخورداری از احساس رضایت چیزی است که به‌سادگی نمی‌توانیم آن را تجربه کنیم. بسیاری از ما در بیرون از وجود خود به‌دنبال کسی هستیم که بتواند باعث شادمانی ما شود؛ درحالی‌که احساس رضایت چیزی بیرون از خود ما نیست؛ بلکه تجربه‌ای درونی است.

رضایت آسایش نیست
توجه داشته باشیم برای داشتن حس خوب حتما نباید همه‌‌چیز برایمان مهیا باشد و به تمام خواسته هایمان رسیده باشیم. زمانی که این موضوع را باور داشته باشیم انرژی خود را بیهوده هدر نمی‌دهیم؛ بلکه می‌دانیم احساس رضایت ما در تلاش برای محقق شدن آنچه می‌خواهیم رشد می‌کند.
درواقع می‌توان گفت؛ هنر تحقق بخشیدن به احساس رضایت فرایند فعال و پویایی است که ما را شاداب و سرزنده نگه می‌دارد. حس رضایت چیزی بالاتر از رسیدن به ثروت و دارایی زیاد است. همه ما افراد بسیار متمولی می‌شناسیم که با وجود داشتن سرمایه زیاد حس خوبی ندارند، به‌نوعی افسرده هستند و فکر می‌کنند هنوز نتوانسته‌اند با داشتن بسیاری از چیزها راضی و خوشحال باشند. کارل گوستاو یونگ عقیده دارد در زندگی امروزی وظیفه بزرگی که بر دوش ماست این است که بتوانیم با توجه به توانایی‌ها و استعداد‌های خود هدف‌مان را مشخص و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

ارتباط حس رضایت با خوشبختی


ارتباط نزدیک و مستقیمی بین احساس رضایت و احساس خوشبختی وجود دارد؛ هرقدر میزان رضایت ما از آنچه داریم بیشتر باشد احساس خوشبختی و شادمانی بیشتری هم داریم. البته این موضوع اصلا به این معنا نیست که چون از موقعیت کنونی خود راضی هستیم دست از کوشش و تلاش بیشتر برداریم. درواقع شادمانی باعث می‌شود بتوانیم انرژی و توان بیشتری برای گام ‌برداشتن رو به جلو و موفقیت داشته باشیم.
فراموش نکنیم یکی از راه‌هایی که می‌تواند باعث حس بهتر ما شود بودن در لحظه «حال» ماندن به‌جای در نوسان بودن بین گذشته و آینده است. فکر کردن بیش از اندازه به گذشته و اتفاقاتی که باعث شکست یا ناراحتی ما شده یا آینده مبهمی که پیش روی‌مان است مانع از برخوردار شدن ما از تمام توان و انرژی ما خواهد شد.

با خودمان مهربان باشیم
یکی از راه‌هایی که به‌وسیله آن می‌توانیم حس بهتری نسبت به‌‌خود داشته باشیم این است که به ‌خودمان قول دهیم تمام تلاشمان را برای رسیدن به آنچه می‌خواهیم به‌کار ببندیم.البته حتما گاهی هم بدقولی می‌کنیم. مثلا اگر به‌خودمان قول بدهیم تا مدت زمان خاصی وزن خود را پایین بیاوریم ولی گاهی هم نتوانیم، رژیم کاهش وزنمان را رعایت نکنیم و وزنمان دوباره بالاتر برود به‌جای شماتت خود و داشتن احساس گناه، بهتر است خودمان را ببخشیم و با تلاش و خطای کمتری به تلاش خود ادامه دهیم. مهربان بودن با خود و داشتن بخشش باعث برخورداری ما از احساس رضایت و شادمانی بیشتر می‌شود.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید