• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72905
+
-

چگونه گورخر راه راه شد؟

ویترین
چگونه گورخر راه راه شد؟

این کتاب یکی از معدود آثار در زمینه زیست‌شناسی نظری است که برای خواننده عمومی نوشته شده است. زیست‌شناسی نظری در برابر زیست‌شناسی تجربی قرار می‌گیرد و رشته‌ای است که در آن برای شناخت اصول حاکم بر رفتار یک سیستم از مدل‌های ریاضی استفاده می‌شود. کمی‌کردن روابط در این شبیه‌سازی‌ها گاه به کشف قاعده‌هایی کلی می‌انجامد که از پژوهش‌های تجربی به دست نمی‌آید. مدل‌های حاصل به پژوهشگر میدانی امکان پیش‌بینی می‌دهد و نتایج تجربی به اصلاح دقت مدل‌های ریاضی می‌انجامد. بر خلاف آنچه ممکن است در نگاه نخست، به ویژه برای ذهن‌های‌ ریاضی‌هراس، به نظر ‌برسد، زیست‌شناسی نظری آکنده از جذابیت‌های بی‌نظیر است و اسراری از طبیعت را آشکار می‌کند که معمولا با کار تجربی به زحمت می‌توان آنها را کشف کرد.  اما چرا باید از این مباحث با خواننده غیرمتخصص سخن گفت؟ به نظر «لئو گراسه» نویسنده کتاب، اینکه به مردم بگوییم علم مهم است کافی نیست. باید به آنها نشان داد که علاوه بر آن علم بسیار جالب و سرگرم‌کننده و مفرح است.
او می‌گوید: «بدون شناخت طرز کار جهان نمی‌توان تصمیم‌های خوبی برای آن گرفت... مهم‌ترین چیز آن است که به مردم یاد دهیم چگونه فکر کنند؛ زیرا مردم معمولا با این موضوعات کمی هیجانی و نه چندان عقلانی برخورد می‌کنند.» تکامل در لباس مبدل، اسرار رفتار جانوران، موجودات استثنایی و عامل انسانی عنوان چهار بخش این کتاب 176 صفحه‌ای‌اند.
چگونه گورخر راه ‌راه شد؟ و سایر داستان‌های داروینی من در آوردی، نوشته «لئو گراسه» را کاوه فیض‌اللهی به فارسی برگردانده و نشر نو این کتاب را با شمارگان هزار و 100 نسخه به بهای30هزار تومان منتشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید