• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72875
+
-

حذف عوارض مرز خسروی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه گفت: خسروی مرز زائری محسوب می‌شود و دیگر عوارض خروج از کشور ندارد. به گزارش ایرنا، «محمد ابراهیم الهی‌تبار» در جلسه ستاد اربعین حسینی کرمانشاه که با حضور «مهدی جمالی‌نژاد»، معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین برگزار شد، افزود: روزانه حدود ۶۰ هزار نفر می‌توانند از ۵۸ گیت تردد در مرز خسروی وارد عراق شوند.او با اشاره به فاصله بیش از هزار متری خروجی مرز خسروی تا ورودی کشور عراق اظهار کرد: این محوطه باید مسقف و مجهز به خنک‌کننده شود تا زائران برای تردد از این مسیر دچار سختی نشوند.

الهی‌تبار با بیان این‌که زائران ۱۸ استان کشور از مسیر کرمانشاه به سمت عتبات عالیات خواهند رفت، افزود: از این میان زائران 7 استان به سمت مرز خسروی هدایت می‌شوند که البته فقط می‌توان خودروهای عمومی را به تعیین مقصد ملزم کرد. از سه‌راهی نصرآباد به سمت مرز خسروی اجازه تردد به خودروهای شخصی داده نمی‌شود و باید برای جابه‌جایی مناسب زائران وسایل نقلیه عمومی به اندازه کافی تامین و در این مکان مستقر شود. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه هم در این باره گفت: استان برای ایام اربعین آماده میزبانی 2/1 زائر می‌شود. «مهرداد سالاری» افزود: در سال‌های گذشته که مرز خسروی بازگشایی نشد، از مسیر کرمانشاه حدود ۵۰۰ هزار نفر به مرز مهران راهی شدند و امسال برای حضور یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آمادگی داریم.وی با بیان این‌که طرح جامع اربعین به مراحل خوبی رسیده است، اظهار کرد: زوار از 3 مسیر ریلی، هوایی و زمینی می‌توانند به کرمانشاه سفر کنند. سالاری با بیان این‌که مرز خسروی این قابلیت را دارد که در هر دقیقه ۱۲۰ نفر از مرز خارج شوند، افزود: ۲۹ گیت در مرز خسروی داریم و در عراق هم همین تعداد وجود دارد.

در سال ۹۷ حدود ۲ میلیون زائر از ایران در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند که ۶۱ درصد آنان از مرز مهران، ۲۲ درصد از شلمچه، ۱۳ درصد از چذابه و 4 درصد هم به صورت هوایی وارد عراق شدند. از این تعداد بیش از ۷۰۰ هزار زائر از مسیر کرمانشاه راهی مرز مهران سپس عراق شدند و حدود ۸۰۰ هزار زائر هم در مسیر بازگشت از کرمانشاه تردد کردند. 

رئیس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین هم در این نشست گفت: قدمت مرز خسروی، دارا بودن زیرساخت‌های مناسب و راه‌های مواصلاتی مطلوب و وجود شهرهای متعدد با فاصله کم در مسیر این مرز از دلایلی است که بازگشایی خسروی را بااهمیت کرده. «مهدی جمالی‌نژاد» افزود: وزارت کشور ۱۲۵ میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌های اربعین اختصاص داده که بخشی از آن تخصیص یافته و پرداخت بقیه در دستور کار است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید