• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72646
+
-

بازار نهاوند زیر ذره‌بین

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت نهاوند: امسال ۱۳ فقره کالای قاچاق کشف و تحویل سازمان اموال تملیکی استان شده است

بازار
بازار نهاوند زیر ذره‌بین

سجاد سیف| زنجان - خبرنگار :


 تامین به موقع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، قیمت‌گذاری کالاها و نظارت و بازرسی بر واحدهای صنفی از مهم‌ترین وظایف ستاد تنظیم بازار است. این اقدامات با هدف بهبود کسب‌وکار و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و کسب رضایت آنان انجام می‌شود. 


نقش اتاق اصناف

فرماندار نهاوند در گفت‌و‌گو با همشهری با اعلام این‌که جلسات تنظیم بازار برای رصد وضعیت بازار، حفظ آرامش بازار مصرف و حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تشکیل می‌شود، بیان می‌کند: تشدید، بررسی و نظارت مستمر بازرسان اتاق اصناف، اداره صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی با هدف جلوگیری از هرگونه گران‌فروشی، کم‌فروشی و اجحاف در حق شهروندان در دستور کار ستاد تنظیم بازار شهرستان نهاوند است. 

مراد ناصری با بیان این‌که اتاق اصناف ناظر اصلی در بحث قیمت‌هاست، می‌گوید: انتظار می‌رود این نهاد مردمی نظارت بر قیمت کالاها را جدی بگیرد و اگر به این نتیجه برسند که اتحادیه یا صنفی تخلفی دارند همان جا برخورد جدی و قانونی کنند. 

وی از نصب ‌نکردن برچسب قیمت روی کالا در بعضی از مغازه‌ها و صنف‌های شهرستان گله می‌کند و می‌افزاید: مغازه‌ها و همه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات براساس قانون و با هدف بهبود وضعیت، مکلف به نصب برچسب قیمت روی کالاها و تابلو نرخ دستمزد خدمات در محل کسب خود هستند. 

فرماندار نهاوند ادامه می‌دهد: باید با تلاش مضاعف اداره صنعت، معدن و تجارت اقلام مصرفی و مایحتاج ضروری شهروندان در دسترس آحاد جامعه قرار بگیرد تا شهروندان برای تامین اقلام مورد نیاز احساس نگرانی نداشته باشند. 

ناصری یادآور می‌شود: انجمن حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، اداره صنعت، معدن و تجارت،کمیسیون سلامت، خدمات شهری و شورای اسلامی شهر، اتاق اصناف، اتحادیه میدان میوه و تره‌بار، تعزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، اداره دامپزشکی و اداره تعاون روستایی باید با تعامل و همکاری نبض بازار را کنترل کنند. 

وی تصریح می‌کند: کسانی که به هر دلیل به سود عادلانه خود راضی نیستند و مقررات را رعایت نمی‌کنند قطعا در بازرسی‌ها به آنها تذکر داده می‌شود و مطابق قانون با آنها برخورد خواهد شد. 


بازار خرید روزانه

فرماندار نهاوند می‌گوید: با کسانی که در بازار التهاب ایجاد می‌کنند به شدت برخورد قانونی می‌شود. بنابراین تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و حفظ آرامش در جامعه تلاش همه مدیران عضو کارگروه تنظیم بازار را می‌طلبد.

 ناصری توضیح می‌دهد: برای نظارت بر عملکرد اصناف و کسانی که در بحث فروش ارزاق و کالاهای اساسی مردم فعالیت دارند، باید گزارش گرانی، تورم، رعایت ‌نکردن مقررات در بحث سود عادلانه، برچسب قیمت و کم‌فروشی به ستاد ارائه شود و بازار نهاوند زیر ذره‌بین ناظران و بازرسان باشد. 

وی از فعالیت 2 بازار خرید میوه و تره‌بار و مایحتاج روزانه، یکی بازار بزرگ میوه و تره‌بار واقع در میدان امام خمینی (ره) جنب تعاون روستایی و دیگری بازار قدیمی پای قلعه خبر می‌دهد و می‌افزاید: مردم می‌توانند با آرامش خاطر و قیمت مناسب خرید خود را از این اماکن انجام دهند. 


بازرسی از واحد‌های صنفی 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهاوند از ۲۴۳۷ مورد بازرسی از واحدهای صنفی نهاوند از ابتدای سال جاری تاکنون خبر می‌دهد و می‌گوید: در 4 ماه گذشته برای واحدهای صنفی که براساس قانون نظام صنفی روی کالای خود اتیکت نصب نکرده‌اند یا مرتکب گران‌فروشی و کم‌فروشی یا تقلب شده‌اند ۴۷۶ فقره فرم تخلف تنظیم شده است. این واحدها به تعزیرات حکومتی شهرستان نهاوند معرفی و اعمال قانون شده‌اند. 

بیژن ترابیان خاطرنشان می‌کند: با هدف استیفای حقوق شهروندان و به منظور ترویج فرهنگ خودبازرسی به ۱۴۷ مورد شکایت با عناوین گران‌فروشی، صادر نکردن صورت‌حساب و تقلب رسیدگی شده است.  وی ادامه می‌دهد: واحدهای صنفی در ازای فروش بیش از صد هزار ریال کالا یا خدمات، ملزم به صدور فاکتور معتبر به صورت دوبرگی با مهر و امضا یا آدرس و تلفن هستند. 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهاوند می‌افزاید: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۳ فقره کالای قاچاق کشف و ضبط و تحویل سازمان اموال تملیکی استان شده است. همچنین در خصوص عرضه خارج از شبکه در شهرستان با همکاری اداره اطلاعات یک پرونده چند میلیارد تومانی قاچاق سیگار تحویل قاضی تعزیرات حکومتی شد. 

ترابیان اعلام می‌کند: ۸۶ حلقه لاستیک به ظن احتکار و عرضه خارج شبکه کشف و با دستور رئیس تعزیرات در شبکه به قیمت تعاونی توزیع شد. 


کشف محموله مرغ زنده 

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان نهاوند می‌گوید: با هدف کنترل بازار مرغ شهرستان، طبق مصوبات استانی گشت‌های مشترکی با اداره دامپزشکی، جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی با گزارش مردمی از ادارات اطلاعات برگزار شده است. تاکنون بیش از 20 محموله مرغ زنده در حال خروج از شهرستان کشف و تحویل کشتارگاه مرغ نهاوند شده و پس از ذبح به قیمت دولتی در اختیار مردم قرار گرفته است. 

وی تصریح می‌کند: اداره صمت شهرستان با تلاش و همکاری بازرسان اتاق اصناف تاکنون بیش از ۱۳۴۵ مورد بازرسی از نانوایی‌ها انجام داده است و ۳۷ نانوایی متخلف به تعزیرات معرفی شده‌اند. تخلفات گران‌فروشی، کم‌فروشی و رعایت‌ نکردن موارد بهداشتی و مقررات صنفی از بیشترین تخلفات خبازی‌های نهاوند بوده است. همچنین در برخورد با عرضه خارج از شبکه آرد یک پرونده قضایی تشکیل شده و با دستور دادستان، رئیس محترم تعزیرات در حال رسیدگی به آن است. 

ترابیان ادامه می‌دهد: در مدت یادشده ۲۶ مورد اخطار پلمب و ۴ مورد پلمب واحد‌های صنفی انجام شده است و در این زمینه با هیچ واحد صنفی متخلفی مماشات نمی‌کنیم. از عموم همشهریان تقاضا می‌شود شکایت خود را به صورت مکتوب و مستند به اداره صنعت، معدن و تجارت تحویل دهند یا موارد مربوط به احتکار، گران‌فروشی، اختفا و امتناع از عرضه کالا را با تلفن ۱۲۴ در میان 
بگذارند. 


فعالیت400 واحد صنفی بدون پروانه

رئیس اتاق اصناف نهاوند با بیان این‌که بیش از 4500 واحد صنفی در نهاوند فعالیت دارند، می‌گوید: 400 واحد صنفی بدون پروانه کسب و جواز در حال فعالیتند. 

حسین حسنی از حضور 23 اتحادیه صنفی فعال در نهاوند خبر می‌دهد و می‌افزاید: نصب اتیکت قیمت از مهم‌ترین موارد تخلف واحدهای صنفی است به همین دلیل در ماه گذشته با همکاری اتحادیه خواربار و اتاق اصناف 5 هزار اتیکت و برچسب قیمت بین کسبه بازار و خیابان قیصریه توزیع شد.

 وی بیان می‌کند: یکی از اقدامات مهم و ضروری که باید در واحد‌های صنفی و خرده‌فروشی اجرا شود الزام خرده‌فروشان به نصب اتیکت قیمت روی کالاهاست، چون در این صورت حق انتخاب به مصرف‌کننده داده می‌شود و حقوق او محفوظ می‌ماند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید