• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72509
+
-

صدای ما را از قرن نوزدهم می‌شنوید

برخلاف تصور عمومی، توماس ادیسون مخترع دستگاه ضبط صدا نیست

نابغه‌های ناشناس
صدای ما را از قرن نوزدهم می‌شنوید


این روزها شما با لمس کلید رکورد یا همان دایره قرمزرنگ روی صفحه گوشی تلفن همراهتان، به‌آسانی قادر به ضبط صدا هستید، اما خب برای رسیدن به این پیشرفت، راهی فوق‌العاده طولانی سپری شده است. ابتدا باید گفت در اختراع ضبط‌صوت، 3نفر دخیل بوده‌اند که هر کدام‌شان به‌نوعی اختراع خود را داشته‌اند.

تصور عمومی
بسیاری از مردم تصور می‌کنند که توماس ادیسون نخستین دستگاه ضبط صدا را اختراع و به جهان معرفی کرده است. در تاریخ آمده است که ادیسون در سال1877 دستگاهی با نام فونوگراف را ساخت که می‌توانست صدا را ضبط و پخش کند. ادیسون در همان سال اختراعش را به معرض نمایش گذاشت و تا سال‌ها تصور عمومی بر این بود که این مخترع آمریکایی دستگاه ضبط صدا را ابداع کرده است؛ اگرچه وسیله‌ای که توسط او ساخته شد، مدل ساده‌ و اولیه‌ای از ضبط صوت بود و صداهایی که از آن پخش می‌شد، کیفیت مناسبی نداشت. اما اخیرا گروهی از دانشمندان آمریکایی لابراتوار ملی لارنس برکلی نتایج یک تحقیق را منتشر کردند که باورها را درباره دستگاه ضبط صدا تغییر می‌دهد.  آنها نتایج تحقیقات خود را در کنفرانس سالانه انجمن مجموعه‌های صداهای ضبط شده در «پالو آلتو» کالیفرنیا ارائه دادند. این دانشمندان، در یک بایگانی در شهر پاریس، صدای ضبط شده 10ثانیه‌ای را کشف کردند که در روز نهم آوریل سال1860ضبط شده است؛ یعنی 17سال پیش از آنکه ادیسون دستگاه فونوگرافش را اختراع کرده باشد.





اسکات کیست؟
ادوارد - لئون اسکات دو مارتین‌وی، چاپچی، کتابفروش و مخترع فرانسوی، در روز 25آوریل 1817در پاریس متولد شد. اسکات به‌دلیل اینکه چاپچی و کتابفروش بود، کتاب‌های بسیاری از زیر دستش عبور می‌کرد و او فرصت مطالعه آنها را داشت. علاقه‌اش به فناوری و علم، کم‌کم پنجره‌ای دیگر از زندگی را به رویش گشود. بنابر شواهد و اسناد تاریخی، اسکات دستگاهی به‌نام فونوتوگراف را اختراع کرده و آن را در روز 25مارس 1857به‌ثبت رسانده است.

اختراع ضبط صوت
بدون شک دانشمندان دریافته‌اند که مخترع نخستین دستگاه ضبط صوت، ادوراد - لئون اسکات است. با این حال باید به این نکته مهم هم اشاره کنیم که دستگاه او ناقص بود و نمی‌توانست صدایی را که ضبط کرده پخش کند. شاید این معضل بزرگ مانع از توسعه کار شده و شاید هم دلایل دیگری در این خصوص وجود داشته باشد. شاید هم اسکات به‌دنبال استفاده از آن برای آرشیو کردن صدا بوده و برنامه خاصی برای پخش آن نداشته است.
به احتمال زیاد ادوارد - لئون اسکات صداهای بسیاری را با استفاده از دستگاهش ضبط کرده، اما امروزه، تنها یک نسخه 10ثانیه‌ای از آن موجود است. در این صدای ضبط شده، قطعه کوتاهی از یک موسیقی محبوب فرانسوی با عنوان «در روشنایی ماه» اجرا می‌شود. در عین حال برخی نیز مدعی شده‌اند که او این دستگاه را برای ضبط صدای آبراهام لینکلن - رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده - ساخته است. دلیل این ادعا نیز پیدا شدن نسخه‌ای از صدای لینکلن در میان صداهایی بود که توسط فونوگراف توماس ادیسون ضبط شده است. دستگاه او از یک شیپور ساخته شده که به قلمی فلزی متصل می‌شود و این قلم امواج صوتی را روی برگه‌های کاغذی که با دود یک چراغ روغنی سیاه می‌شوند، ثبت می‌کند. دانشمندان موفق شدند با کمک یک قلم مجازی، این صدا را به‌صورت دیجیتال بازسازی کنند.

تلاش برای پیشرفت
تقریبا در جای‌جای کره‌زمین، تلاش‌هایی برای ساختن دستگاهی به‌منظور ضبط و پخش صدا صورت گرفته است. الکساندر گراهام‌بل - مخترع تلفن - یکی از افرادی بود که روی دستگاه ضبط صدا کار کرد. همچنین از الکساندر پاولوف - دانشمند روس قرن‌های19 و 20 - به‌عنوان مخترع دستگاه ضبط صوتی که صدا را با کیفیتی ایده‌آل ضبط و پخش می‌کند، یاد شده است.  پاولوف که متولد 16مارس 1855در روسیه است، دستگاهش را در سال1895رونمایی کرد. این روزها با کمک فناوری، صداهای ضبط شده گذشته یکی‌یکی بازیابی می‌شوند. صدای الکساندر گراهام بل نیز در میان آنها وجود دارد.


ساختار اولیه
نخستین ضبط‌صوت از یک شیپور ساخته شده که به قلمی فلزی متصل می‌شود و این قلم امواج صوتی را روی برگه‌های کاغذی که با دود یک چراغ روغنی سیاه می‌شوند، ثبت می‌کند


تغییر باورها
 اخیرا گروهی از دانشمندان آمریکایی لابراتوار ملی لارنس برکلی نتایج یک تحقیق را منتشر کرده‌اند که باورها را درباره دستگاه ضبط صدا تغییر می‌دهد.  آنها نتایج تحقیقات خود را در کنفرانس سالانه انجمن مجموعه‌های صداهای ضبط شده در «پالو آلتو» کالیفرنیا ارائه دادند


 

این خبر را به اشتراک بگذارید