• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72504
+
-

گرانی بلیت هواپیما؛ مشتری‌ها را پر داد

آمارها از کاهش جدی مشتریان پروازهای داخلی حکایت دارند. آمار سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد در 4‌ماه امسال، تعداد مسافران پروازهای داخلی با کاهش ۷درصدی نسبت به‌مدت مشابه قبل مواجه شده و به ۱۳میلیون ۷۲۰ هزار و ۸۷۶ مسافر رسیده، درحالی‌که روند جذب مسافر در ایرلاین‌ها، در طول سال97 نیز نسبت به سال قبل از آن نزولی بوده است. به گزارش همشهری، این اتفاق بیش از هر چیز به گرانی بلیت هواپیما در اثر رشد نرخ ارز و افزایش نیافتن قدرت خرید مسافران و مشتریان سفرهای هوایی مربوط می‌شود اما در این وضعیت آنچه از رفتار ایرلاین‌ها برداشت می‌شود این است که می‌خواهند کاهش درآمدهای خود را از محل افزایش دوباره نرخ بلیت جبران کنند. البته تا حدی در این کار تابع قانون هستند و تلاش می‌کنند براساس کف و سقف قیمتی تعیین شده، بهای بلیت خود را بالا ببرند هرچند بررسی‌ها نشان می‌دهد در مواقع اوج سفر، حتی قیمت بلیت از سقف مصوب هم بالاتر می‌رود. نتیجه این سیاست هرچند درگام‌های نخست می‌تواند به افزایش درآمد ایرلاین‌ها منجر شود اما از آنجا ‌که دلیل کاهش تعداد مسافران در کاهش قدرت خرید آنها نهفته است، هرگونه افزایش بهای بلیت می‌تواند تیر خلاصی باشد به ایرلاین‌های ایرانی که غالبا نیز درگیر زیان سنگین هستند.

کورسوی امید برای بهبود وضعیت
فعلا ماجرای گرانی بلیت، به‌عنوان متهم اصلی کاهش مسافران هوایی از طریق رسانه‌ها و تعزیرات پیگیری می‌شود و تلاش‌ها بر این است که حداقل رشد قیمت بلیت هواپیما بالاتر از سقف مصوب ممنوع شود. در این شرایط کورسوی امیدی هم در آمارهای ماهانه از وضع پروازها و مسافران هوایی دیده می‌شود که هرچند به‌تنهایی قادر به حل مشکل ایرلاین‌ها نیست اما می‌تواند با سیاست‌های درست کمی از بار مشکلات آنها بکاهد.
طبق آمارهایی که گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از وضع پروازهای داخلی و خارجی در تیرماه منتشر کرده، در‌ماه گذشته ۳۶ هزار و ۷۷۹ نشست و برخاست در فرودگاه‌های کشور انجام شده و با این پروازها 4.5میلیون مسافر جابه‌جا شده که هرچند نسبت به ‌ماه مشابه پارسال 5درصد کاهش دارد اما نسبت به خرداد امسال از رشد 7درصدی برخوردار شده است. بر این اساس می‌توان گفت روند نزولی تعداد مسافران هوایی لااقل در تیرماه امسال و البته به مدد سفرهای حج متوقف شده و ایرلاین‌ها می‌توانند با تلاش دوباره وارد روندی رو به رشد شوند.

تعداد مسافران پروازهای خارجی
براساس آمارها، در تیرماه امسال ۶هزار و ۲۴۵ نشست و برخاست پروازهای خارجی در فرودگاه‌های کشور انجام شده که نسبت به تیرماه پارسال 6درصد کاهش داشته اما نسبت به‌ماه قبل 17درصد بهبود یافته است. البته پروازهای مربوط به حج هم در بهبود نسبی آمارها نسبت به خردادماه مؤثر بوده است. همچنین یک‌میلیون و ۳هزار و ۶۳۰ نفر مسافر با این پروازها جابه‌جا شده‌اند که هنوز 5درصد کمتر از تعداد مسافران خارجی در تیرماه97 است اما نسبت تعداد مسافران پروازهای خارجی در خردادماه امسال با رشد 29درصدی مواجه شده است.
در تیرماه امسال فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی به‌عنوان فرودگاهی که فقط پذیرای پروازهای خارجی است، در مقام نخست فرودگاه‌های پرتردد خارجی قرار داشت و ۶۱.۵۴درصد از کل پروازهای خارجی کشور از مبدأ یا به مقصد این فرودگاه انجام شد. سهم این فرودگاه از جابه‌جایی تعداد مسافران خارجی نیز ۶۶.۵۸ درصد بود. بعد از فرودگاه امام خمینی، فرودگاه‌های مشهد و شیراز در رتبه‌های دوم و سوم فرودگاه‌های پرتردد بین‌المللی کشور قرار داشتند.

   راه پروازهای عبوری از ایران کج شد

بررسی آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد در تیرماه امسال تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران ۲۳درصد نسبت به‌ماه مشابه پارسـال کمتر شده است؛ مسئله‌ای که تا حدودی می‌تواند ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکا باشد. همچنین در این ‌ماه ۲۸درصد از پروازهای برنامه‌ای شرکت‌های هواپیمایی داخلی با تأخیر برگزار شده و متوسط زمان تأخیر در این پروازها ۸۱دقیقه بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید