• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72501
+
-

تبادل اسناد برای آزادی گریس‌1

مقامات سازمان بنادر و دریانوردی ایران می‌گویند اسنادی را برای رهایی نفتکش حامل نفت ایران با دولت انگلیس مبادله کرده‌اند

تحریم
تبادل اسناد برای آزادی گریس‌1

یک‌ماه از اقدام غیرقانونی انگلیس برای توقیف نفتکش حامل نفت ایران می‌گذرد و هنوز هیچ‌کدام از خبرهای مربوط به رفع توقیف این نفتکش درست از آب درنیامده اما دیروز یکی از معاونان سازمان بنادر و دریانوردی ایران از مبادله اسناد مربوط به گریس1 با انگلیس خبر داد و گفت: رفع توقیف این نفتکش بسیار نزدیک است. او در عین حال در مورد ماهیت اسناد مبادله شده، توضیحی نداد.به گزارش همشهری، پیش‌ازاین گفته می‌شد انگلیس از ایران خواسته اسناد مربوط به مجوزهای تردد و مقصد نفتکش «گریس 1» را ارائه کند، ازاین‌رو اسناد مورداشاره معاون سازمان بنادر می‌تواند همین اسناد مورد تقاضای انگلیس باشد.

واکنش انگلیسی‌ها
در شرایطی که مقامات سازمان دریانوردی ایران از مبادله اسناد مربوط به این نفتکش با انگلیسی‌ها خبر می‌دهند که می‌تواند رفع توقیف این نفتکش را تسریع کند، سخنگوی وزارت خارجه انگلیس به رویترز گفته است: تحقیقات انجام شده درباره این نفتکش مربوط به دولت جبل‌الطارق بوده که هنوز در جریان است. او در ادامه از اظهارنظر بیشتر خودداری کرده است. از سوی دیگر سخنگوی دولت منطقه‌ای جبل‌الطارق نیز ضمن قانونی خواندن توقیف این نفتکش، گفته است: ما به تلاش برای کاهش تنش با ایران در پی توقیف نفتکش گریس1 ادامه می‌دهیم.

3روز تا انقضای فرمان توقیف
ماجرای توقیف نفتکش حامل نفت ایران چند روز بعد با توقیف کشتی متخلف انگلیسی در تنگه هرمز به مسئله بزرگ‌تری میان 2دولت ایران و انگلیس تبدیل شد. اما به‌نظر می‌رسد در چند روز گذشته رایزنی‌های طرفین برای حل مشکل در چارچوب مشخص‌تری قرار گرفته به‌طوری‌که در 2روز اخیر چند خبر ضدونقیض درباره آزادی نفتکش گریس1 در فضای مجازی منتشر شده که البته هنوز صحت و  سقم هیچ‌کدام مشخص نشده است. یکی از این خبرها که دوشنبه‌شب منتشر شد حکایت از آن داشت که مقصد گریس1 تغییر کرده و این نفتکش به‌سمت مراکش حرکت خواهد کرد درعین‌حال برخی منابع ناشناس به رسانه‌های معاند فارسی‌زبان خارج اعلام کردند گریس1 عازم یونان خواهد شد البته درنهایت هیچ‌یک از اینها تأیید یا تکذیب نشد. در این میان دیروز عصر خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات محلی جبل‌الطارق اعلام کرد توقیف نفتکش گریس1 عصر روز سه‌شنبه به‌وقت محلی به پایان می‌رسد اما کمی بعد ماجرا تغییر کرد و به نقل از سخنگوی دولت منطقه‌ای جبل‌الطارق اعلام شد: فرمان کنونی توقیف گریس1، شنبه‌شب آینده (26مرداد) منقضی می‌شود. به‌نظر می‌رسد، این خبر برخلاف برداشت‌های اولیه به‌معنای رفع توقیف نیست.

تنور داغ مذاکرات مستند
نیروی دریایی انگلیس روز چهارم ژوئیه، (13تیرماه) یک نفتکش حامل نفت ایران را با ادعای اینکه به مقصد سوریه در حرکت بوده، در منطقه جبل‌الطارق توقیف کرد؛ اقدامی که با انتقاد شدید ایران مواجه شد و مصداق بارز دزدی دریایی لقب گرفت. البته انگلیس مدعی بود این نفتکش را کاملا قانونی توقیف کرده؛ اما چند روز بعدازاین ماجرا، وقتی یک شناور انگلیسی با ارتکاب چندین تخلف در ورودی تنگه هرمز توسط ایران توقیف شد، چهره ماجرا تغییر کرد و راه‌هایی برای مذاکره درباره آزادی گریس1 باز شد به‌گونه‌ای که دیروز جلیل اسلامی، معاون دریایی سازمان بنادر در یک نشست خبری گفت: اسناد حل این مشکل بین ایران و انگلیس مبادله شده و آنها برای حل این مسئله ابراز تمایل کرده‌اند. او افزود: توقیف کشتی نفتی ایران ناشی از غرض‌ورزی انگلیس و بدون دلایل واقعی بوده؛ اما تلاش‌هایی از طرف ایران و سازمان بنادر برای آزادی این کشتی انجام شده و انگلیس نیز علاقه‌مندی خود را برای حل این مشکل نشان داده است. معاون امور دریایی سازمان بنادر ابراز امیدواری کرده؛ این مشکل در آینده نزدیک حل‌وفصل شود و این کشتی بتواند با پرچم جمهوری اسلامی ایران به تردد و فعالیت خود ادامه دهد. اسلامی درباره ماهیت اسناد مبادله شده با انگلیس توضیحی به خبرنگاران ارائه نداد و البته به پرسش خبرنگاران درباره اینکه آیا این اسناد مربوط به مجوزهای تردد و مقصد گریس1 بوده یا نه؟، نیز پاسخ منفی نداد.

 رفع توقیف؛ با نفت یا بدون نفت

در کوران شایعاتی که درباره سرنوشت نفتکش گریس1 به‌راه افتاده، برخی خبرها در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که قرار است نفتکش گریس1 پس از تخلیه محموله نفت خام آزاد شود و این نفت به‌نفع دولت انگلیس مصادره خواهد شد. در مقابل معاون دریایی سازمان بنادر می‌گوید: تاکنون هیچ خبر رسمی مبنی بر آزاد شدن کشتی توقیف شده حامل نفت ایران و نحوه این آزادسازی اعلام نشده و تلاش‌های دیپلماتیک برای این رفع توقیف ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :