• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72493
+
-

به ازای هر دوچرخه یک خودروی شخصی از شهر کم می‌شود

سفیر اتریش به سه‌شنبه بدون خودرو پیوست

پیروز حناچی: هیچ‌کدام از بلندمرتبه‌سازی‌های دور دریاچه شهدای خلیج‌فارس طبق برنامه نبود

سفیر اتریش به سه‌شنبه بدون خودرو پیوست

محمد سرابی _ خبر‌نگار

 در سه‌شنبه بدون خودروی این هفته، سفیر اتریش برای دیدار با شهردار تهران با دوچرخه به ساختمان بهشت رفت. پیروز حناچی در این روز نیز مسیر صبحگاهی خود تا محل کار را با دوچرخه طی کرد و یکی از نخستین برنامه‌های او ملاقات با «استفان شولتز» بود.

شهردار تهران در این دیدار با اشاره به اینکه اضافه شدن هر دوچرخه‌سوار به شهر به‌معنای کم شدن یک خودروی شخصی از چرخه آلودگی پایتخت است، گفت: آثار و نشانه‌هایی مبنی بر افزایش تمایل و تقاضای مردم به دوچرخه سواری در تهران دیده می‌شود. حمایت از صنعت دوچرخه‌سازی و توسعه استارتاپ‌های فعال در این حوزه از نتایج مفید این رویه بوده است. شرکت خصوصی پیمانکار دوچرخه‌ها نیز این امکان را فراهم کرده است که مردم بتوانند در هر نقطه از شهر دوچرخه‌ها را تحویل گرفته و در هر نقطه از شهر که می‌خواهند، آنها را رها کنند تا مورد استفاده شهروند بعدی قرار گیرد. قدم بعدی ما توسعه دوچرخه‌های برقی برای شهروندان است، چرا که تهران شهری شیب‌دار و فاصله سطح شمال تا جنوب آن قابل توجه است.
حناچی ضمن اشاره به سفر آتی خود به اتریش گفت: یکی از مواردی که می‌تواند جزو مصادیق تبادل تجربیات باشد، موضوع شهر هوشمند است که وین چند سال است جزو شهرهای برتر در این زمینه به شمار می‌رود. در حقیقت، استفاده از تجربیات هوشمندسازی شهری مانند وین برای ما ارزشمند است. در حوزه حمل‌ونقل شهری نیز به موضوع مترو و ال‌آرتی توجه ویژه داریم. یکی از شرکت‌های فعال اتریشی در ایران «دوپنمایر» است که علاقه‌مندیم به شکل سرمایه‌گذاری یا اجرا، گستره فعالیت‌های خود در تهران را وسیع‌تر کند.

شهردار تهران با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در تهران تصریح کرد: ما در دل کوه‌های شمال‌غرب تهران مکان مقدسی به نام امامزاده داوود(ع) داریم که سال‌های سال است مردم با پای پیاده به آنجا می‌روند. هم‌اکنون جاده‌ای به آنجا کشیده شده، اما مسیر قدیمی است و علاقه‌مند هستیم که از تهران به امامزاده داوود(ع) یک مسیر تله‌کابین ایجاد کنیم. همچنین می‌خواهیم ماموریت جدیدی برای کارخانه سیمان که ٢٠ سال است غیرفعال شده، تعیین کنیم. شما در وین تجربه خوبی در تبدیل فضاهای صنعتی قدیمی به فضاهای جدید دارید که می‌تواند مورد استفاده ما نیز قرار گیرد.
سفیر کشور اتریش در تهران نیز در این دیدار، عنوان کرد: وین نخستین پایتخت در سطح اروپاست که اتوبوس‌های کوچک خودران و اتوبوس‌های بزرگ با محرک باتری را به‌کار برده است. با کمال میل گزارش تجربیات این موارد را با شما به اشتراک می‌گذاریم.
استفان شولتز ادامه داد: بین تهران و وین توافقنامه‌ای تدوین شده است؛ این توافقنامه در چند بخش به دستاوردهایی رسیده است. برای مثال، شرکت تصفیه‌خانه‌های «واواگ» اتریش در ساخت و تجهیز تصفیه‌خانه بزرگ شهر تهران مشارکت داشت. تبادل تجربه و همکاری بسیار نزدیک با سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران را هم مدتی است که آغاز کرده‌ایم. بسیار خوشحالیم مطلع شدیم قطعه‌سازان اتریشی توانستند در توسعه بخش‌هایی از مترو شرکت داشته باشند. در ضمن افتخار بزرگی برای اتریش به‌حساب می‌آید که در منطقه ٢٢ تهران میدانی به نام اتریش وجود دارد.
او افزود: اتریش تنها کشور اروپایی است که انجمن فرهنگی در تهران دارد و سال گذشته بیش از ١٣٠ برنامه در تهران برگزار کرد. با ابتکار عمل اتریش، هفته فیلم اروپایی در تهران و بسیاری از شهرهای ایران برگزار شد که در نتیجه آن ١٣ فیلم اروپایی در سینماهای تهران به نمایش درآمد. مایل هستیم با حمایت شما این مراسم را امسال نیز به‌صورت وسیع‌تر برگزار کنیم. هفته فیلم این هفته در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد و وزارت خارجه نیز مجوز آن را صادر کرده است. استفان شولتز عنوان کرد: صحبت‌هایی با مجموعه شرکت البرز و توچال داشتیم و توانستیم با پیگیری مشکل تله‌کابین اردبیل در تامین قطعات را حل کنیم. شاید همین موضوع وجه تمایز اتریش باشد، چرا که شرکت‌های اتریشی حضور بلندمدت در ایران داشته‌اند و سفارت اتریش همیشه برای پیگیری مشکلاتشان حاضر است.

کم شدن یک خودروی شخصی
حناچی همچنین با حضور در پارک شهر؛ با اشاره به اینکه سهم دوچرخه‌سواری در تهران هنوز زیر یک درصد است، گفت: آمارها نشان می‌دهد دوچرخه‌سواری و تقاضا برای آن در تهران رو به افزایش است، اما هنوز نمی‌توانیم به‌طور قطع بگوییم که این افزایش چقدر بوده است.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به طرح تفصیلی منطقه ٢٢ پرداخت و عنوان کرد: رویکرد شورای‌شهر و شهرداری تهران نه‌تنها درمورد منطقه ٢٢ که درباره تمام شهر، اجتناب از شهرفروشی است. البته دوری از شهرفروشی کار سختی است چرا که باید در ازای آن، منابع جایگزین پایدار برای شهر داشته باشیم. یکی از موفقیت‌های این دوره مدیریت شهری این است که سرانجام توانست نظمی به این منطقه بدهد.
شهردار افزود: هیچ‌کدام از بلندمرتبه‌سازی‌های دور دریاچه شهدای خلیج‌فارس طبق برنامه نبود و البته حرکت بدون برنامه برای حل این مسئله نیز مشکل ایجاد می‌کند. اصلی‌ترین خصیصه این طرح که در شورای‌عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسیده است، انطباق رشد حمل‌ونقل عمومی با توسعه شهرسازی است. این انطباق در پایتخت یکی از ضرورت‌های اصلی به‌شمار می‌رود و تلاش شده تا کمبودهای خدمات عمومی نیز در این طرح مدنظر قرار گیرد.
زمستان سال پیش شهردار تهران با سفرای نروژ و سوئیس دیدار و اردیبهشت امسال نیز همراه با سفیر آلمان از کارخانه سیمان ری بازدید کرده بود.

نیاز به معابر ایمن

امیرحسن جعفری ورامینی، سرپرست اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران حضور شخصیت‌ها در سه‌شنبه بدون خودرو اگرچه تأثیر‌گذار است اما آنچه به آن نیاز داریم گسترش زیرساخت‌های لازم برای کسانی است که دوچرخه شخصی دارند و کسانی که می‌خواهند از دوچرخه‌های اشتراکی استفاده کنند. خوشبختانه امروزه افزایش دوچرخه سواری در محله‌های مختلف بین زنان و مردان دیده می‌شود که برای این کار نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت هستیم. اکنون توجه بخش خصوصی هم جلب شده است و باید برای ایجاد معابر ایمن اقدام کرد. قیمت ارزان سوخت و ناایمن بودن برخی از خیابان‌ها و معابر مانع گسترش دوچرخه سواری می‌شوند و در کنار آن، شیب زیاد یا وجود بزرگراه‌ در برخی از محله‌ها نیز مانع دیگری است اما در نقاطی مانند بلوار کشاورز یا بازار می‌توان به سادگی از دوچرخه استفاده کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید