• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72443
+
-

خشم آمریکا از لغو تحریم تسلیحاتی

براساس مصوبه شورای امنیت، محدودیت تسلیحاتی ایران از 15 ماه دیگر برداشته می‌شود

سیاست خارجی
خشم آمریکا از لغو تحریم تسلیحاتی

توافق ایران و 1+5 اگرچه پیرامون موضوع هسته‌ای بسته شد اما مهر تصویب شورای امنیت سازمان ملل بر آن باعث شد علاوه بر تحریم‌های هسته‌ای، محدودیت تسلیحاتی ایران هم به سمت خلاصی پیش برود؛ اتفاقی که فقط 15‌ماه به تحقق آن باقی مانده و از الان دولت ترامپ را به تقلا واداشته است.

روز گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با انتشار عکسی از یک روزشمار در توییتر نوشت: زمان در حال سپری شدن است. این زمانی است که پیش از به اتمام رسیدن مهلت تحریم تسلیحاتی سازمان ملل برای ایران و ممنوعیت سفر قاسم سلیمانی باقی مانده است ما از متحدان و شرکا‌یمان می‌خواهیم فشار بر حکومت ایران را افزایش داده و رفتار بی‌ثبات‌کننده آن را متوقف کنند.

اشاره وزیر خارجه آمریکا به موعد لغو بخشی از تحریم‌های تسلیحاتی ایران است. براساس قطعنامه ۲۲۳۱ هرگونه تانک جنگی، خودروهای رزمی و زرهی، سامانه‌های توپخانه‌ای سنگین، هواپیماهای جنگنده، هلی‌کوپترهای تهاجمی، ناوهای جنگی، انواع موشک‌، سامانه‌های موشکی همانند سکوهای پرتاب موشک و قطعات مورد نیاز یدکی اقلام یادشده برای ارائه به ایران نیازمند مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد است اما دوره این محدودیت‌ها 5 سال پس از روز پذیرش برجام تعیین شده است. به این معنی که محدودیت فروش سلاح‌ها و تجهیزات نظامی متعارف به ایران که نیازمند تأیید شورای امنیت است در دی‌ماه ۱۳۹۹ پایان می‌گیرد و از این زمان کشورها بدون اطلاع شورای امنیت می‌توانند سلاح و تجهیزات نظامی به ایران بفروشند. تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت اگرچه به‌دلیل توان دفاعی داخلی مانعی جدی برای کشور نبوده اما در حوزه صادرات برای ایران دست‌وپا گیر بوده؛ به‌نحوی که به‌عنوان مثال سال‌هاست مقامات ایران قصد دارند یک محموله سلاح سبک به لبنان هدیه دهند اما دولت لبنان به‌دلیل تحریم‌های شورای امنیت از پذیرش هدیه ایران سر باز می‌زند! 
حسن روحانی، رئیس‌جمهور 2هفته قبل گفته بود: اگر برجام تا سال آینده باقی بماند تمام تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به‌طور کامل برداشته می‌شود و این یعنی هر سلاحی را می‌خریم و می‌فروشیم و آماده هستیم برای خرید هر نوع سلاح.
براساس مصوبه شورای امنیت با اجرای برجام همه قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت شامل 1696، 1737، 1747، 1803، 1835، 1929و 2224 لغو شدند که محدودیت‌های تسلیحاتی ایران به قطعنامه 1747در سال86 شمسی برمی‌گردد.
در قطعنامه2231 شورای امنیت، همچنین در 2 سطح نیز به بحث موشکی پرداخته شده است؛ اول آنکه محدودیت‌ها علیه نقل و انتقال تجهیزات موشکی به ایران تا پایان یک دوره هشت ساله ادامه یابد و دوم آنکه شورای امنیت به ایران توصیه کرده است که از توسعه موشک‌های بالستیکی که توانایی حمل سلاح‌های هسته‌ای را دارند، خودداری کند.
با این حال ادبیات استفاده شده در قطعنامه2231 آنقدر غیراجباری است که در 2 سال اخیر برخی از اعضای شورای امنیت 2 بار برای محکومیت برنامه موشکی ایران و اعلام مغایرت آن با قطعنامه2231 درخواست جلسه داده‌اند اما شورای امنیت اقدام ایران را ناقض قطعنامه ندانسته تا جایی که نیکی هیلی، نماینده وقت آمریکا در سازمان ملل تیر96 در جلسه استماع کمیته تخصیص بودجه کنگره آمریکا، تأکید کرد: خیلی دلمان می‌خواست شورای امنیت، ایران را به‌خاطر فعالیت‌های موشکی تحریم کند اما نمی‌توانیم.

آمریکا در جایگاهی نیست که خط قرمز بگذارد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» درخصوص اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا علیه ایران تأکید کرد: «آمریکایی‌ها در جایگاهی قرار ندارند که برای آنچه ما برای دفاع از خود انجام می‌دهیم، خط قرمز تعیین کنند». وزیر خارجه ایران درخصوص اقدامات واشنگتن به بهانه تأمین امنیت کشتیرانی در تنگه هرمز گفت: خلیج‌فارس یک مسیر آبی باریک است و هرچه تعداد کشتی‌های خارجی بیشتری در آن باشد، امنیت این منطقه برای همه کاهش پیدا می‌کند. ظریف افزود: برخی از کشورهای منطقه با یک‌سوم جمعیت ما ۸۷میلیارد دلار صرف تسلیحات می‌کنند؛ درحالی‌که ایران سال گذشته در مجموع تنها ۱۶میلیارد صرف ارتش خود با یک میلیون نظامی کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید