• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72400
+
-

توسعه شهرک‌های صنعتی همدان

گسترش شهرک‌های صنعتی همدان از خواسته‌های دیرین صنعتگرانی بود که با تکمیل ظرفیت برخی شهرک‌ها همچون لالجین، بهاران و فرسفج امکان استقرار واحدهای جدید و یا توسعه صنایع قدیمی را نداشتند؛ چالشی که امروز گامی نو  برای حل آن برداشته شده است. 

به گزارش ایرنا، شهرک‌های صنعتی بزرگ می‌شوند. این همان خواسته دیرین صنعتگرانی بود که در شهر جهانی لالجین بیشتر جلوه‌گری می‌کرد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان از فراهم‌سازی مقدمات راه‌اندازی دومین شهرک صنعتی سفال در وسعت ۶۰ هکتار خبر داد و گفت: تا آخر سال عملیات اجرایی آن تمام می‌شود و بی‌تردید در توسعه هنر صنعت سفال بسیار اثر می‌گذارد. 

محمدرضا بادامی در نشستی با خبرنگاران، نمونه‌های بارز دیگری از گسترش شهرک‌های صنعتی را برای حاضران نام برد و افزود: اضافه شدن ۲۰ هکتار دیگر به شهرک صنعتی بهاران، توسعه دومین شهرک مبل و منبت ملایر و فراخ شدن شهرک صنعتی فرسفجِ تویسرکان که این روزها داروسازی‌اش رونق گرفته است و یا ساخت ناحیه صنعتی ۵۰ هکتاری شهرستان تازه‌تاسیس درگزین نمونه‌هایی از این دست هستند. 

وی عملیات زیرسازی، تامین انرژی و سوخت منطقه ویژه مبتنی بر فناوری‌های برتر را که سال گذشته کلنگ‌زنی شد، تشریح کرد. این عملیات چهارمین قطب صنایع هایتک پس از تهران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی محسوب می‌شود.  این مقام مسئول از استمرار آماده‌سازی ۱۵۰ هکتار از منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد هم خبر داد. این طرح معطل انتقال پساب از گیان است تا بخشی از این منطقه برای سرمایه‌گذاری و استقرار واحدهای مرتبط آماده شود. 


خوشه مبل و منبت صاحب خدمات تخصصی شد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان به اتمام ساخت‌و‌ساز مرکز خدمات تخصصی خوشه مبل و منبت در تویسرکان اشاره کرد که به دستور استاندار همدان راه‌اندازی شده بود. با آمدن وزیر صنعت، معدن و تجارت به همدان و شرکت در جشنواره مبل و منبت تویسرکان به احتمال زیاد این مرکز را در روستای اشترمل افتتاح می‌کند.  او تاکید کرد: آمدن وزیر هنوز قطعی نشده است اما برای آوردنش تلاش می‌کنیم. 
بادامی بخشی از اقدامات صورت‌گرفته از ابتدای امسال را نیز بررسی کرد. صد میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان صرف شده و این فقط بخشی از کارهایی است که در حمایت از رونق تولید انجام شده است. 


استقرار 2200 واحد صنعتی و صنفی 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان این‌که تاکنون 2200 قرارداد واگذاری برای استقرار صنایع و اصناف در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان امضا شده است، گفت: آمار و اطلاعات دقیق و معتبر از صنایع فعال، راکد و نیمه‌تعطیل مستقر در شهرک‌های صنعتی در اختیار 4 دستگاه جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف و میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری است. 

به گفته بادامی، صنایع و صنوف براساس رسته و نوع محصول تولیدی زیرمجموعه یکی از دستگاه‌های یادشده قرار می‌گیرند و از آنها مجوز فعالیت دریافت می‌کنند. بنابراین نهادهای صادرکننده مجوز ملزم به پاسخگویی به هر سوالی در این زمینه هستند. وی یادآور شد: ایجاد بستر و فراهم کردن زیرساخت‌های مورد نیاز وظیفه‌ای است که این نهادها در برابر این واحدها دارند. پس از ساخت‌و‌ساز و راه‌اندازی، صنعت یا صنف مربوطه از زیرمجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی استان خارج می‌شود. 

این مسئول علت وجود آمارهای متناقض و متفاوت در زمینه تولید و اشتغال را اعلام ارقام و اطلاعات از تریبون‌هایی عنوان کرد که متولی و مرجع اصلی نیستند. 


خرید مبل با وام 4 درصد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان مبل و منبت‌کاران ملایری را لایق بهترین‌ها دانست و از تدارک جشنی باشکوه برای این هنر صنعت زیبا خبر داد و گفت: این جشنواره در شهرک صنعتی مبل و منبت ملایر برگزار می‌شود. محصولات تولیدی در قالب ۲ نمایشگاه در جوار کارگاه‌ها به نمایش درمی‌آید و مردم از سراسر ایران می‌توانند برای تماشا و خرید بیایند.  وی خاطرنشان کرد: مشوق‌هایی نیز برای حمایت از خریداران کالای ایرانی و رونق تولید داخلی پیش‌بینی شده است. با همکاری بانک کارآفرین خریداران مبل از نمایشگاه فوق می‌توانند تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات 4 درصد دریافت کنند. 


صنعت جهانی وابسته به چوب وارداتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان این‌که ۷۰ درصد چوب مصرفی صنعت مبل و منبت استان از کشورهای دیگر وارد می‌شود، تصریح کرد: براساس مصوبه مجلس و ممنوع شدن برداشت چوب از جنگل‌ها به مدت ۱۰ سال، واردات این ماده اولیه شدت گرفته است و با رایزنی‌های صورت‌گرفته تعدادی از سازندگان مبل و منبت به گرجستان اعزام شدند تا با قیمت ارزان و بی‌واسطه از این کشور چوب خریداری کنند که موفق هم شده‌اند. 

بادامی به موفقیت‌های خوشه کشمش ملایر نیز اشاره کرد و گفت: کشمش ملایر امسال به عنوان خوشه برتر در کشور شناسایی شد. فعالان این حوزه تاکنون در نمایشگاه‌های خارجی بسیاری حضور پیدا کرده‌اند و در بازاریابی و یافتن بازارهای جدید جهانی بسیار موفق بوده‌اند. وی با بیان این آمار که کشمش ملایر در سال گذشته ۵۰ میلیون دلار برای استان ارز‌آوری داشته است، افزود: سال قبل ۷۵ هزار تن کشمش در این شهرستان تولید شد که ۴۰ هزار تن آن به ۲۰ کشور جهان صادر شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید