• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72394
+
-

تامین آب نیرو‌گاه مفتح از تصفیه‌خانه فاضلاب همدان

تامین آب نیرو‌گاه مفتح از تصفیه‌خانه فاضلاب همدان

حمید نصرتی‌قانعی |  همدان ـ خبرنگار

مدیر‌عامل شرکت‌ آبفای استان همدان گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب همدان 1280 لیتر پساب از فاضلاب تصفیه‌شده تولید می‌کند. پساب آن طبق توافق‌ها برای تامین آب نیرو‌گاه هزار‌ مگاواتی شهید مفتح همدان منتقل می‌شود.  سید‌هادی حسینی‌بیدار در هنگام بازدید خبرنگاران از تصفیه‌خانه فاضلاب همدان با تاکید بر این‌که پساب تصفیه‌شده برای آشامیدن تصفیه می‌شود، افزود: از آنجا که ممکن است مردم تصور کنند این آب برای آشامیدن ایراد دارد به این دلیل پساب تولیدشده برای مصرف در نیرو‌گاه شهید مفتح همدان، مصرف زیست‌محیطی و کشاورزی استفاده می‌شود.  

وی بیان کرد: قبل از انتقال آب پساب تصفیه‌خانه به نیرو‌گاه شهید مفتح همدان، این نیرو‌گاه حرارتی آب مورد نیاز خود را از چاه‌های آب منطقه (حدود 23 حلقه چاه) تامین می‌کرد. با قرارداد مشترک بین آبفا و نیرو‌گاه، پساب به این نیرو‌گاه منتقل و همه چاه‌های آب نیرو‌گاه مسدود شده است و دیگر برداشتی از چاه‌های آب به غیر از مصرف شرب و بهداشت ندارند.

 مدیر‌عامل شرکت‌ آبفای استان همدان ادامه داد: برای کشاورزی به صورت آزمایشی از لجن باقیمانده از فاضلاب تصفیه‌شده استفاده کردیم که تولید را تا 2 برابر افزایش داد. همچنین اکنون ۹۵ درصد حاشیه شهر همدان و ۷۵ درصد استان همدان زیر پوشش خدمات فاضلاب قرار دارد. تصفیه‌خانه فاضلاب همدان در 4 مدول طراحی شده است که یکی از از مدول‌ها در مدار استفاده قرار دارد و به زودی بخش لجن فعال تصفیه‌خانه هم به بهره‌برداری می‌رسد.  

حسینی‌بیدار گفت: اکنون 100 درصد جمعیت شهر همدان تحت پوشش فاضلاب قرار دارد و تلاش گسترده‌ای برای پاکسازی رودخانه‌ها از فاضلاب شهری داشته‌ایم مثلا رودخانه منوچهر‌ی، حصار پیاز‌کاران (مطهری) و رودخانه دره‌ مرادبیگ از فاضلاب جاری پاکسازی شده‌اند.  وی با اشاره به هزینه‌کرد حدود ۱۱۰ میلیارد تومان در بخش فاضلاب همدان افزود: بخش لجن فعال از دیگر بخش‌های مهم تصفیه‌خانه است که با بهره‌برداری آن تصفیه‌خانه فاضلاب همدان کامل می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید