• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72390
+
-

تولید کتاب‌های بومیِ زبان در قزوین

طرح ملی تدوین کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی «Eight»   از سال 92 در جهاد دانشگاهی قزوین آغاز  و تاکنون 8 جلد آن چاپ شده است

آموزش
تولید کتاب‌های بومیِ زبان در قزوین

طرح تولید منابع زبان‌آموزی کتاب‌های Eight گامی بلند برای بومی‌سازی آموزش زبان انگلیسی در کشور به شمار می‌رود که توسط جهاد دانشگاهی در حال پیگیری است. به گزارش ایسنا، جوانان جهاد دانشگاهی طرح ملی «تدوین کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی  Eightرا بعد از ماه‌ها کار کارشناسی و مطالعات میدانی از سال 1392 آغاز کرده‌اند تا شاهد تدوین این کتاب‌ها در 16 جلد با توجه به سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی در کشور باشیم.

این حرکت ابتدا در استان قزوین آغاز شد و به مرور چند استان دیگر برای تولید محتوا به یاری این مجموعه علمی شتافتند.  در این گزارش به سراغ فعالان این طرح ملی رفتیم تا با روند فعالیت آنها آشنا شویم. این طرح دوره‌های پایه تا پیشرفته را پوشش می‌دهد و به تأیید مؤسسات بین‌المللی از جمله تأیید علمی «موسسه یورک انگلستان» هم رسیده است. 


چاپ 8 کتاب

محمدحسین شفیعی‌ها مدیر گروه محتوایی طرح تألیف منابع آموزش زبان Eight با بیان این‌که به دنبال راهکاری برای رسیدن به یک منبع سالم، علمی و قابل‌ قبول در حوزه آموزش زبان انگلیسی بودیم، گفت: با تلاش فرهنگی و علمی برخی از اساتید حوزه زبان در جهاد دانشگاهی قزوین طرح «آموزش زبان انگلیسی» شروع شد. برای داشتن کتاب‌هایی متناسب با فرهنگ دینی و بومی کشورمان تلاش‌های بسیاری انجام دادیم و تاکنون نیز این حرکت ادامه دارد، البته در ابتدای این حرکت بزرگ مقاومت‌های زیادی صورت گرفت. با این ‌حال دست از تلاش برنداشتیم و امروز این طرح ملی توانسته است قدم‌های بلند خود را به سمت جلو بردارد. 

وی با تأکید بر این‌که در آموزش زبان انگلیسی تلاش کردیم در عین قرار نگرفتن تحت سیطره فرهنگ غرب آن را با روش و فرهنگ خود آموزش دهیم، افزود: طی 4 سال گذشته جوانه‌های این طرح ملی رویش کرد و با ورود گروهی جوان باانگیزه در این وادی توانستیم با نظارت دقیق در حوزه‌های مختلف 8 کتاب این طرح را تا به امروز تکمیل و چاپ کنیم. امیدوارم به‌ زودی این طرح به اتمام برسد. مدیر گروه محتوایی طرح تألیف منابع آموزش زبان Eight پیشنهاد کرد: برای هرچه کاربردی کردن استفاده از این منابع آموزشی در کشور باید بستر آموزش آن جدای از مراکز آموزش زبان انگلیسی جهاد دانشگاهی در سایر مراکز و مؤسسات آموزش زبان نیز فراهم شود و با کمک و همت اساتید این حوزه زبان‌آموزان به استفاده از این کتاب‌ها تشویق و ترغیب شوند. 


تهیه بانک اطلاعاتی

علیرضا عبداللهی جوبنه مدیر گروه نویسندگان طرح تألیف منابع آموزش زبان Eight نیز با اشاره به این‌که مطالعه میدانی نخستین اقدام انجام‌شده در شروع این طرح بود تا قابلیت اجرای طرح سنجیده شود، گفت: استانداردهای تعریف‌شده برای این طرح براساس استاندارد اتحادیه اروپا قرار داده شد. از این رو از سال 92 تا 94 اصول ده‌گانه کتاب نوشته و یک بانک اطلاعاتی شامل تحلیل کلمات رایج تهیه شد. همچنین ضمن توجه به استاندارد اتحادیه اروپا به نام CEFR، 30 عنوان کتاب برتر و رایج و معروف آموزش زبان انگلیسی موجود در بازار مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

ترکیب این 2 مورد و انجام مطالعه میدانی  تقریبا 3 سال به طول انجامید و از سال 94 به‌صورت مرحله ‌به ‌مرحله این طرح وارد فاز عملیاتی شد. وی تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر این طرح از حالت تدریس آزمایشی خارج شده و یک سالی است که این کتاب‌ها در همه واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور در حال تدریس و استفاده است. تاکنون 8 جلد طرح Eight تکمیل شده و جلد نهم نیز در مرحله چاپ و نشر قرار گرفته است و در حال تهیه محتوای جلد 10 و 11 طرح هستیم. این مجموعه کلاً 16 جلد است و پیش‌بینی می‌شود تا یک سال آینده همه کتاب‌ها آماده شود. 


تولید محتوای تکمیلی

مدیر گروه نویسندگان طرح تألیف منابع آموزش زبان Eight گفت: این طرح محدود به خود کتاب‌ها نیست و محصولات جانبی کتاب نظیر کتاب دانش‌آموز، کتاب کار، فایل صوتی و آزمون مربوطه نیز در دست تهیه است. تهیه نرم‌افزارهای جانبی، وب‌سایت و تولید محتوای تکمیلی کمک‌آموزشی در این زمینه کمک کرد تا هماهنگی بیشتری در خصوص آموزش زبان انگلیسی در کشور ایجاد شود. 

عبداللهی جوبنه با اعلام این‌که کل گروه تألیف در بخش‌های مختلف از جمله گروه تولید محتوای زبانی، فرهنگی، مشاوران علمی، هنری، نرم‌افزاری و آزمون بالغ بر 60 نفر هستند، افزود: همه کسانی که در این طرح مشارکت دارند دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری آموزش زبان انگلیسی هستند و سابقه تدریس حرفه‌ای و طولانی دارند. 


دوره‌های آموزشی برای مدرسان

عادل تقوی رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی کشور نیز با بیان این‌که جهاد دانشگاهی قزوین از ظرفیت معاونت‌های مختلف از جمله معاونت پژوهشی و آموزشی جهاد استفاده کرده و ترکیب و اتحاد آنها موجب انرژی و هم‌افزایی بیشتر در پیشرفت هرچه‌ بهتر فعالیت‌ها شده است، گفت: طرح Eight را جهاد دانشگاهی قزوین مطرح و آغاز کرده است. همچنین برای به حرکت درآوردن این طرح بزرگ ملی از ظرفیت معاونت‌ها و بخش‌های مختلف جهاد دانشگاهی به ‌عنوان همکار استفاده‌ کرده است. 

وی توضیح داد: اکنون مجموعه‌های آماده‌شده این طرح در مرحله انتشار و توزیع است و بی‌شک با همکاری واحدهای مختلف می‌توانیم به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در این طرح دست پیدا کنیم، زیرا این طرح یکی از مهم‌ترین اقدامات جهاد دانشگاهی و جزو دغدغه‌های همه مجموعه محسوب می‌شود و بسیاری از واحدهای جهاد دانشگاهی در کشور نیز به‌ نوعی مشارکت‌کننده و مجری این دوره‌ها هستند. 

تقوی با بیان این‌که استفاده از منابع درسی آموزش زبان خارجی Eight برای آموزش تمامی دوره‌های کوتاه‌مدت زبان انگلیسی جهاد دانشگاهی در دستور کار قرار دارد، افزود: برای نزدیکی هرچه بیشتر این دوره‌های آموزشی به دوره‌های استاندارد جهانی در کنار ارائه محتوا، دوره‌های آموزشی برای مدرسان این رشته، تهیه تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری متناسب با مجموعه طرح Eight نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. 

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی کشور تصریح کرد: در ابتدای امر 5 واحد به‌عنوان واحد آموزشی جهاد دانشگاهی در کشور به‌ عنوان آزمونه انتخاب شد و از سال گذشته کتاب‌های آماده‌شده در شمارگان بالاتر به چاپ رسید. خوشبختانه این کتاب‌ها با قوت در حال پیش رفتن به سمت جلو است و تاکنون 8 کتاب این طرح به چاپ رسیده و برخی از کتاب‌ها نیز به چاپ‌های چهارم خود نیز رسیده است. می‌توان گفت کتاب‌های آموزش زبان خارجی Eight در حال طی کردن مسیر برند شدن و جاافتادن است. 


عکاسی 

حمیده شفیعی‌ها که از سال 95 وارد طرح Eight شده است، مسئولیت آتلیه و عکاسی سوژه‌های این طرح را برعهده دارد. او با بیان این‌که در این طرح ملی قرار است کتاب آموزش زبان انگلیسی بومی‌سازی و تألیف قسمت عمده‌ای از آن در جهاد دانشگاهی استان قزوین پیگیری ‌شود، گفت: از آنجاکه تلاش داریم کتاب‌های تألیف‌شده با محوریت سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی تدوین شود، عکس‌های این کتاب نیز باید این روند را در پیش بگیرد. لذا بعد از معرفی سوژه‌ها از سوی گروه نویسنده، عکس‌های متناسب با آن در آتلیه Eight گرفته می‌شود. ازآنجا که کیفیت عکس‌ها باید با استانداردهای جهانی برابری کند تلاش کرده‌ایم فضاهای مختلفی را در محیط آتلیه مجهز کرده یا عکس‌های مورد نظر خود را در محیط باز تهیه کنیم. 

شفیعی‌ها ادامه داد: برای سوژه‌های انسانی عکس‌ها از شخصیت‌های ایرانی و افرادی از کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی مثل چین، کنیا، سوریه و لبنان و دیگر کشورها استفاده‌ شده است. این افراد از طریق فراخوان اعلام‌شده، دانشجویان خارجی حاضر در ایران یا افراد معرفی‌شده از طریق مرکز زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین انتخاب شده و می‌شوند. 

مسئول آتلیه Eight با بیان این‌که تلاش می‌شود عکس‌های کتاب‌های مد نظر در جای دیگری استفاده نشده نباشد، افزود: اقدامات و تلاش بسیاری در پشت‌ صحنه هر فریم از این عکس‌ها وجود دارد و در کنار گروه تألیف و محتوا، گروه‌های گریم، ویرایش عکس، طراحی لباس، نورپردازی و عکاسی در کنار هم همکاری لازم را دارند تا عکس‌های مد نظر به بهترین وجه گرفته شود. در حقیقت عکاسی آخرین مرحله کار است و پیش از آن اقدامات بسیاری برای فراهم کردن فضای مد نظر انجام می‌شود. برای هر کتاب حدود 30 قطعه عکس گرفته می‌شود. 

هویت بصری

محمد رازقی مدیر گروه هنری طرح تألیف منابع آموزش زبان  Eightبا اعلام این‌که 2 تصویرساز، 2 طراح گرافیک و 2 عکاس هنری در گروه هنری طرح Eight مشغول به فعالیتند، گفت: هدف اصلی ما از فعالیت‌های هنری طرح این است که هویت بصری برای زبان‌آموز شکل بگیرد و مخاطب با یک وحدت بصری و تصویری مواجه شود و هر آنچه می‌بینند به لحاظ فونت، رنگ و گرافیک با اقلام دیگر طرح همخوان و همسان باشد. 

وی خاطرنشان کرد: یک سال نخست طرح، همراه با گروه تألیف به‌ منظور پایه‌ریزی و شکل دادن مراحل اولیه کتاب پیوسته در حال تغییرات بصری و گرافیکی بودیم تا به یک گرافیک نهایی دست پیدا کنیم. در بحث هنری این کتاب‌ها تلاش ما این است که تمام تصویرسازی‌ها، گرافیک صفحات و تمام اجزا در کتاب‌ها 100 درصد تولیدی باشد. لذا محتوای کتاب بعد از عبور از فرایندهای مختلف در اختیار گروه هنری قرار می‌گیرد و بعد از مشخص شدن ویژگی‌های هر تصویر گروه هنری شامل گروه‌های عکاسی، تصویرسازی و گرافیک مشغول کار می‌شوند و در پایان یک دوره یک ماه و نیم کتاب تحویل گروه فرهنگی و نویسندگان خواهد شد تا بازبینی لازم انجام و کتاب وارد مرحله بعدی شود.    

این خبر را به اشتراک بگذارید