• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72357
+
-

درهای بسته صادرات پسته

رئیس اتاق بازرگانی کرمان: به علت سیاست‌های ارزی بانک مرکزی، سال 97  فقط 38 درصد موجودی پسته صادر شد؛ این موضوع کشاورزان را در سال جاری  نیز نگران کرده است

صادرات
درهای بسته صادرات پسته

پسته از مهم‌ترین محصولات کشاورزی کرمان محسوب می‌شود، اما به دلیل نبود سیاست واحد برای مدیریت بازار پسته، کشاورزان و تولید‌کنندگان این محصول در فصل فروش، نگرانی‌هایی دارند؛ زیرا با وجود انباشت پسته بازار فروش مناسبی وجود ندارد. با توجه به این‌که شرایط اقلیمی در سال جاری نسبت به سال گذشته به تولید خوب پسته در استان کمک کرده است، این وضعیت باید طوری مدیریت شود که ضرری متوجه کشاورزان و صادرکنندگان نشود. 

به گزارش همشهری، یک تولیدکننده پسته گفت: در سال گذشته کشاورزان آسیب دیدند و خسارت فراوانی به آن‌ها وارد شد اما در سال جاری با افزایش تولید مواجه بودیم. با توجه به این‌که تولیدکنندگان پسته در سال گذشته وضعیت مناسبی نداشتند، در سال جاری هم با وجود وضعیت مناسب نگران کاهش قیمت محصول هستند. «محمود زنگی‌آبادی» افزود: کاهش تولید پسته در سال گذشته سبب شد بیشتر بازارهای صادراتی را از دست بدهیم، اما اگر مشکلات مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات حل شود، باز هم بازارهایی برای فروش این محصول وجود دارد؛ همچنین راه‌اندازی دفاتر مدیریت صادرات در برخی کشورهای هدف می‌تواند به صادرکنندگان کمک کند. 

یکی دیگر از تولیدکنندگان پسته گفت: مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان پسته مدیریت فروش است. باید با هماهنگی بین تولیدکننده و صادرکننده از نوسانات کاذب در بازار جلوگیری کرد تا با کاهش قیمت محصول روبه‌رو نشویم. «پیمان ریگانی» افزود: کاهش قیمت پسته با عرضه نامناسب محصول توسط کشاورز شکل می‌گیرد که اگر زمان مناسب برای عرضه انتخاب شود، این‌گونه رقابت‌های ناسالم نیز وجود نخواهد داشت. 


ایجاد رینگ صادراتی بورس پسته

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، با ساز و کارهای ایجادشده در استان کرمان، امکان ایجاد رینگ صادراتی بورس پسته وجود دارد.  «محمدرضا پورابراهیمی» افزود: یکی از مزایای راه‌اندازی بورس پسته این است که پسته به شکلی استاندارد صادر می‌شود. وی گفت: با توجه به تغییر نرخ ارز و رشد حداقل 3برابری قیمت پسته امسال باید در بخش تامین مالی ریالی حداقل 2 تا 3 برابر افزایش از صندوق توسعه ملی در بانک کشاورزی داشته باشیم. 

پورابراهیمی گفت: افرادی که در سال گذشته صادرات داشته و تسویه‌حساب نداشته‌اند، نگرانی‌هایی دارند و اگرچه بانک مرکزی راهکارهایی داشته، به دلیل بخشنامه‌های متعدد و گاهی متناقض با مشکلاتی مواجه شده‌اند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی برای اجرای ماموریت‌های خود باید به نحوی اقدام کند که دغدغه عدم بازگشت ایجاد نشود و رویه صادرات مانند سال‌های قبل دنبال شود. این در حالی است که در سال جاری با شرایط تحریم نیز روبه‌رو هستیم. 

پورابراهیمی گفت: لازم است پیگیری‌های لازم برای برگزاری ستاد عالی پسته کشور تا 2 هفته آینده و قبل از برداشت این محصول با محوریت کرمان انجام شود. وی گفت: ۸۰ درصد صادرات پسته کشور مربوط به استان کرمان است و نباید اجازه داد این جایگاه از دست برود. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که ۸۰ درصد پسته صادراتی کل کشور از استان کرمان است، گفت: باید هرچه سریع‌تر شورای عالی پسته کشور با محوریت استان کرمان تشکیل شود. 


مشکلات صادرات

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان با اشاره به این‌که انباشت پسته علی‌رغم کمبود محصول پسته در سال گذشته حکایت از مشکلات صادرات دارد، افزود: امیدواریم در سال جاری با کمترین مشکل روبه‌رو باشیم. 
«سیدمهدی طبیب‌زاده» ادامه داد: در حال حاضر موضوعاتی از جمله تامین مالی، ارز و انباشت پسته از مشکلات موجود در حوزه پسته به شمار می‌رود. 

وی با اشاره به این مطلب که در سال‌های گذشته به صورت میانگین ۶۰ درصد پسته تولیدی در کشور صادر می‌شده است، گفت: در سال‌های کم‌محصول نیز به صورت سنتی حجم صادرات بیشتر از سال‌های پرمحصول و بیش از میانگین ۶۰ درصد بوده است.  به گفته طبیب‌زاده در سال گذشته به علت سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و ملاحظات صادرکنندگان فقط ۳۸ درصد موجودی  پسته صادر شده است. 


دولت بازارهای صادرات پسته را شناسایی کند

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس هم خواستار شناسایی بازارهای پسته از سوی دولت شد و گفت: حمایت از تولید صادرات‌محور راه عبور از مشکلات و تنگناهای اقتصادی است.  «احمد انارکی‌محمدی» افزود: بخش کشاورزی به همراه صنعت و معدن می‌توانند در این زمینه نقش بسزایی ایفا کنند. 

وی ادامه داد: بخش جالب توجهی از صادرات محصولات کشاورزی استان را پسته تشکیل می‌دهد و نزدیک به نیمی از ارز حاصل از محصولات کشاورزی مختص به پسته است. از طرفی رقیب اصلی ما در زمینه صادرات پسته آمریکاست؛ بنابراین با وجود تحریم‌های هدف‌دار باید دولت برای شناسایی بازارهای صادراتی، ارائه‌ تسهیلات و مشوق‌ها و همچنین خرید به‌موقع از کشاورزان به تولیدکنندگان یاری برساند.


تولید 24 هزار تن پسته در انار

فرماندار انار وضعیت تولید پسته را در سال جاری در این شهرستان بسیار خوب و حدود 24 هزار تن در سال عنوان کرد و گفت: با توجه به این‌که طی 2 سال گذشته تولید پسته در انار بسیار کم بود، مردم و کشاورزان شرایط سختی را برای پرداخت تسهیلات و تسویه بدهی‌های خود داشتند. 

«علی زهرودی» افزود: در سال جاری با وجود تولید زیاد پسته، این نگرانی در رابطه با مشکلات فصل برداشت، کاهش قیمت محصول و متضرر شدن کشاورزان وجود دارد که انتظار داریم با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح این مسائل ایجاد نشود. وی گفت: استان کرمان می‌تواند بازار پسته کشور را کنترل کند و آمادگی لازم برای اطلاع‌رسانی در بخش‌های مختلف این حوزه وجود دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید