• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 29 بهمن 1396
کد مطلب : 7232
+
-

پایان 18ساعت سرگردانی گروه کوهنوردی در ارتفاعات زنجان

هلال احمر
پایان 18ساعت سرگردانی گروه کوهنوردی در ارتفاعات زنجان

15کوهنورد زنجانی که در ارتفاعات شهرستان طارم گرفتار برف و کولاک شده بودند پس از 18ساعت سرگردانی نجات یافتند. در این حادثه یکی از کوهنوردان به‌دلیل سقوط از کوه، جان باخت و بقیه از خطر مرگ گریختند.

حدود ساعت17 جمعه به هلال‌احمر زنجان خبر رسید 15کوهنورد که برای کوهپیمایی راهی ارتفاعات طارم شده بودند ناپدید شده‌اند و هیچ خبری از آنها نیست. بررسی‌های اولیه از این حکایت داشت که کوهنوردان 15مرد 40 تا 50ساله و عضو یکی از باشگاه‌های کوهنوردی زنجان بوده‌اند که از صبح جمعه راهی ارتفاعات طارم شده اما در بین راه به‌دلیل مه شدید مسیر را گم کرده و خانواده‌های آنها وقتی نتوانسته بودند با کوهنوردان تماس بگیرند ماجرا را به هلال‌احمر اطلاع داده‌اند.

غفور آقاجانلو، معاون امداد و نجات هلال احمر استان زنجان به همشهری می‌گوید: پس از اطلاع از حادثه 2تیم نجات هلال‌احمر از طارم و زنجان راهی ارتفاعات شهرستان طارم شدند. منطقه‌ای که کوهنوردان در آنجا ناپدید شده بودند وسیع و گسترده بود و نبودن اطلاعات درباره مسیر کوهنوردی آنها کار جست‌وجو را مشکل کرده بود. با این حال تیم‌های امدادی عملیات جست‌وجو را ادامه دادند تا اینکه ساعت19:30 کوهنوردان تماس گرفتند و گفتند که مسیر را پیدا کرده و در حال بازگشت هستند. به این ترتیب پایان عملیات جست‌وجو اعلام و تیم‌ها به مرکز برگشتند اما حدود ساعت 9شب، بار دیگر بستگان کوهنوردان با هلا‌ل‌احمر تماس گرفته و اعلام کردند که آنها برای دومین بار گم‌شده‌اند.

عملیات جست‌وجو از سر گرفته شد و تیم‌های نجات به همراه کوهنوردان محلی راهی ارتفاعات شدند. زمان به تندی می‌گذشت و با هماهنگی مخابرات، محدوده‌ای که کوهنوردان آخرین بار موفق شده بودند با هلال‌احمر تماس بگیرند شناسایی شد اما تا ساعت2:30 بامداد اثری از آنها به‌دست نیامد. آقاجانلو ادامه می‌دهد: با توجه به سرمای هوا و سختی شرایط کوهستان، عملیات جست‌وجو متوقف و صبح روز بعد و با روشن شدن هوا، عملیات از سر گرفته شد. خوشبختانه کوهنوردان گمشده به محلی رسیده بودند که موبایل آنها آنتن می‌داد و به این ترتیب محل دقیق آنها شناسایی شد و حدود ساعت11 دیروز امدادگران موفق شدند کوهنوردان گمشده را پیدا کنند. متأسفانه یکی از کوهنوردان به‌دلیل سقوط از کوه جانش را از دست داده بود که امدادگران پس از انتقال کوهنوردان نجات یافته به روستایی در آن حوالی، جسد قربانی را نیز به پایین کوه منتقل کرده و در اختیار پزشکی قانونی قرار دادند. به‌گفته وی، مقصد اصلی این کوهنوردان، منطقه خشک‌رود بود اما آنها در مه غلیظ مسیر را گم کرده و اشتباهی به سمت ارتفاعات رفته و در آنجا گرفتار شده بودند. در این حادثه به بقیه کوهنوردان آسیبی نرسید و آنها از خطر مرگ نجات یافتند. معاون امداد و نجات هلا‌ل‌احمر زنجان به کوهنوردان توصیه کرد هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند و قبل از صعود به کوه، هلال‌احمر و تیم‌های امدادی را از مسیر کوهپیمایی خود مطلع کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :