• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72273
+
-

بی‌آبی در مناطق سیل‌زده ایلام

سیل‌زدگان بخش ماژین دره‌شهر و چم‌شیر سیروان به دلیل ساخت و تعمیر خانه‌های سیل‌زده این روزها با مشکل بی‌آبی مواجهند

نمای نزدیک
بی‌آبی در مناطق سیل‌زده ایلام

رمضان نوری | دره‌شهر - خبرنگار:


فروردین امسال بود که سیل در بخش‌هایی از مناطق استان ایلام جاری شد و خسارت‌های زیادی را به زیرساخت‌ها و منازل وارد کرد. در این میان، بخش‌های ماژین دره‌شهر و چم‌شیر سیروان بیشترین خسارت‌ها را از سیل دیدند. حالا، بعد از گذشت حدود 5 ماه از وقوع سیل، هنوز مردم در زمینه دریافت خدمات و ساخت منازل خود مشکلات زیادی دارند.

مردم بخش ماژین این روزها و در هوای گرم با مشکل بی‌آبی هم دست و پنجه نرم می‌کنند و با سختی روز را به شب می رسانند. اکثر ساکنان روستاهای ماژین این روزها در حال ساخت ‌ منازل سیل‌زده خود هستند و نبود آب مهم‌ترین دغدغه آنهاست.


ماژین آب ندارد

برخی از مناطق ماژین کماکان با مشکل قطعی آب مواجه هستند. گرمای طاقت‌فرسای این بخش مشکل قطعی آب را بزرگ‌تر کرده است، چرا که استفاده از کولرهای آبی را با مشکل مواجه کرده است. یکی از اهالی ماژین به خبرنگار همشهری می‌گوید: مردم روستاهای سیل‌زده بخش ماژین از بی‌آبی رنج می‌برند و متاسفانه مسئولان به این مساله توجه ندارند. «قاسم‌علی تیموری» می‌افزاید: اکثر روستاهای سیل‌زده با افت فشار و قطعی آب مواجهند و معلوم نیست چرا تدبیری برای این مشکل اتخاذ نمی‌شود.


ساخت‌ و سازها؛ دلیل اصلی افت فشار آب

فرماندار دره‌شهر در این رابطه به خبرنگار همشهری بیان می‌کند: علت افت فشار و نبود آب در این روستاها ساخت و سازها و بازسازی منازل آسیب‌دیده از سیل است. «کیانوش محمدنژاد» می‌گوید: مردم برای جلوگیری از قطعی مکرر آب باید، ضمن رعایت الگوی مصرف، از تانکرهای ذخیره آب استفاده کنند.وی ادامه می‌دهد: با توجه به مشکلات شهرستان در بخش آب شرب و راه‌های شهری و روستایی سعی شده است بیشترین بودجه در این زمینه تخصیص یابد.


2 روستا بیشترین مشکل را دارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان نیز در این ارتباط به همشهری می‌گوید: سال گذشته در بخش ماژین ۴۰ میلیارد ریال بابت احداث تصفیه‌خانه، خط انتقال، مخزن ذخیره و شبکه داخلی هزینه شد و خوشبختانه این بخش در جریان سیل فروردین امسال مشکل قطعی آب پیدا نکرد.

«نورالله تیموری» می‌افزاید: فقط 2 روستای دمرود و گرم‌آباد به علت ساخت‌ و ‌ساز و تعمیر خانه‌های سیل‌زده با افت فشار آب مواجهند.وی بیان می‌کند: حجم آب تحویلی به این روستاها ۹۰۰ هزار لیتر در شبانه‌روز است و با توجه به جمعیت ۲۹۰ نفره این 2 روستا و استاندارد موجود، ۴۵۰ هزار لیتر در شبانه‌روز نیاز است.تیموری می‌گوید: این میزان 2 برابر سرانه مصرف است و از مشترکان خواهش می‌کنیم با مدیریت صحیح مصرف آب، شرکت آب و فاضلاب روستایی را در خدمات‌رسانی بهتر یاری کنند.


لزوم توجه به زیرساخت‌های مناطق سیل‌زده دره شهر

وجود مشکلات گوناگون در مناطق سیل‌زده شهرستان دره‌شهر، به خصوص بخش ماژین، باعث انتقاد امام‌جمعه این شهرستان نیز شده است. حجت‌الاسلام «محمدجواد قنبربیگی» چند روز پیش در این ارتباط اظهار کرد: کار عمده ستاد بحران استان و شهرستان در زمینه سیل فقط پرداخت تسهیلات بوده است.

وی افزود: مشکلات زیرساختی مناطق سیل‌زده شهرستان باید حل شوند. متاسفانه با گذشت چند ماه از سیل، پل دائم روی رودخانه سیمره ساخته نشده است. حجت‌الاسلام قنبربیگی گفت: برای تعریض پل‌های وسط شهر و لایروبی کف رودخانه که از عوامل مهم در جلوگیری از جاری شدن سیلاب هستند، تاکنون جلسه‌ای برگزار و صحبتی نشده است. امام‌جمعه دره‌شهر بیان کرد: به دلیل وقوع سیل، سیل‌بندهای حوضه آبخیز شهرستان از بین رفته‌اند که عدم پیگیری آن می‌تواند در بارش‌های سنگین موجب خسارت شود.


معرفی 4 هزار نفر برای دریافت تسهیلات

در این میان، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایلام از استمرار پرداخت تسهیلات به سیل‌زدگان استان خبر می‌دهد و می‌گوید: تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات، کمک معیشتی و بلاعوض برای جبران خسارت سیل به استان ایلام اختصاص یافته است.

«حبیب‌الله محبی» در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: در مرحله اول از ۲۷ میلیارد تومان ۱۴ میلیارد تومان براساس پیشرفت‌های فیزیکی پرداخت شده است. وی بیان می‌کند: بیش از 18 هزار واحد مسکونی در سیل اخیر در استان ایلام دچار خسارت شده و تاکنون تعمیر 2920 واحد مسکونی شهری و روستایی سیل‌‌زده استان به پایان رسیده است. محبی می‌گوید: 4۹۰۹ پرونده واحدهای سیل‌زده (احداثی، تعمیری و معیشتی) به بانک‌های عامل ایلام معرفی شده و از این تعداد تاکنون 3400 واحد قرارداد بسته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید