• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72250
+
-

راه‌آهن بوشهر - شیراز در انتظار فاینانس

پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز دارای ۴۳۷ کیلومتر طول است که در ۱۱ قطعه اجرا می‌شود و قطعات ۹ و ۱۰ و ۱۱ در استان بوشهر قرار دارد

حمل و نقل
راه‌آهن بوشهر - شیراز در انتظار فاینانس

سال‌ها است که اتصال بوشهر به خط راه‌آهن سراسری کشور به‌ عنوان یکی از مطالبات اصلی مردم استان مطرح است، ولی تاکنون این مهم به نتیجه نرسیده است.

به گزارش مهر، این قطعه مهم خط ریلی علاوه بر این‌که یک مطالبه اساسی برای استان بوشهر است یکی از نیازهای اقتصاد و تجارت کشور است، چراکه اتصال راه‌آهن سراسری کشور به بوشهر به اهمیت این خط ریلی می‌افزاید. بندرهای استان بوشهر از مهم‌ترین مبادی صادراتی و وارداتی کشور محسوب می‌شوند و سهم بالایی در صادرات کشور دارند و هر سال شاهد افزایش سهم استان در این حوزه هستیم.

اکنون حمل‌ و نقل بندرهای استان بوشهر به مرکز کشور از طریق خط زمینی انجام می‌شود، ولی با اتصال استان بوشهر به خط ریلی، بخش قابل ‌توجهی از حمل و نقل با راه‌آهن انجام می‌شود. راه‌آهن سراسری که تا شیراز کشیده شده است، در صورتی ‌که به بوشهر متصل شود، می‌تواند زمینه‌ساز اتصال بندر بوشهر به‌عنوان نقطه استراتژیک صادرات و واردات کشور به شهرهای مختلف در سراسر کشور باشد. پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز از مصوبات سفر اول هیأت دولت نهم به استان بوشهر بود که در سال ۸۶ عملیات اجرایی آن در بوشهر آغاز شد، اما به دلیل تأمین نشدن اعتبارات مورد نیاز روند اجرای پروژه کند بود و طی سال‌های گذشته نیز متوقف شده بود.


اجرای سخت‌ترین قطعه پروژه

پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز با تلاش مسئولان استان بوشهر بار دیگر فعال‌ شده است و اکنون قطعه دهم این پروژه به‌ عنوان سخت‌ترین قطعه پروژه عملیاتی شده و کار با سرعت مناسبی در دست اجرا است. مشاور پروژه راه‌آهن بوشهر اظهار کرد: پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز دارای ۴۳۷ کیلومتر طول است که در ۱۱ قطعه اجرا می‌شود و قطعات ۹ و ۱۰ و ۱۱ در استان بوشهر قرار دارد.

«رضا فرامرزی» اضافه کرد: قطعه دهم پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز دارای 5/25 کیلومتر طول است که در دو بخش الف و ب در دست اجرا است و قطعه ب 1/18 کیلومتر طول دارد. وی افزود: قطعه دهم این پروژه دارای ۹ تونل و ۱۷ دهانه پل است که در مجموع طول پل‌ها 2۹۰۰ متر و طول تونل‌ها 2۱۰۰ متر است. مشاور پروژه راه‌آهن بوشهر زمان تعیین‌شده برای این پروژه را ۴۸ ماه عنوان و خاطرنشان کرد: قطعه دهم پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز دارای دو ایستگاه است که در هور و اهرم قرار دارد.


در انتظار فاینانس چینی

مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: راه‌آهن بوشهر دارای قدمت ده‌ساله است که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور سال‌ها مسکوت مانده بود. «فرزاد رستمی» با تقدیر از پیگیری و تلاش مسئولان استان بوشهر از جمله استاندار و نمایندگان استان در مجلس اضافه کرد: سخت‌ترین قطعه این پروژه اکنون با جدیت در دست اجرا است.

وی بیان کرد: قطعه دهم گلوگاه پروژه راه‌آهن بوشهر - شیراز محسوب می‌شود. کل پروژه 6 کیلومتر پل دارد که حدود 3 کیلومتر در قطعه دهم این پروژه قرار دارد.  مدیر کل راه و شهرسازی استان بوشهر تأکید کرد: با توجه به سختی‌های قطعه دهم پروژه، تلاش کردیم این قطعه اجرا شود تا بعد از تصویب فاینانس معطل قطعه دهم نباشیم. 

وی به مذاکرات صورت‌گرفته برای فاینانس این پروژه از طریق چینی‌ها اشاره کرد و ادامه داد: قطعه ۱۰ راه‌آهن بوشهر از مهم‌ترین قطعات این پروژه محسوب می‌شود که امسال اعتبارات قابل ‌توجهی از محل بودجه ملی و اوراق مشارکت به آن تخصیص یافته است. 

رستمی با تأکید بر تکمیل قطعه ۱۰ راه‌آهن بوشهر- شیراز با تخصیص اعتبار مصوب آن افزود: ۹۰ میلیارد تومان برای اجرای خط ریلی بوشهر مصوب شده است که با پرداخت این اعتبار اجرای قطعه ۱۰ خط ریلی بوشهر به طول ۲۶ کیلومتر تسریع می‌شود. وی تأثیر اجرای خط ریلی یادشده در رونق بندرها و اقتصاد ملی را مهم دانست و تأکید کرد: پروژه راه‌آهن بوشهر به همان میزانی که در اقتصاد استان بوشهر اثرگذار است در توسعه کشور هم اهمیت ویژه‌ای دارد.


طرحی برای رونق اقتصادی بوشهر

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر به اهمیت اتصال استان بوشهر به خط ریلی کشور اشاره کرد و گفت: پروژه راه‌آهن بوشهر یکی از مطالبات مهم مردم استان بوشهر است. «مهرداد ستوده» بیان کرد: با اجرای خط ریلی بوشهر و اتصال آن به راه‌آهن شیراز ضمن این‌که خطوط ریلی شیراز تا مرکز کشور دارای توجیه اقتصادی شده است زمینه رونق اقتصادی بوشهر هم بیش‌ از پیش فراهم می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به این‌که پروژه راه‌آهن بوشهر اکنون فعال ‌شده است ادامه داد: راه‌آهن بوشهر دارای قدمت ده‌ساله است و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور سال‌ها مسکوت مانده بود. معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با تقدیر از پیگیری و تلاش مسئولان استان بوشهر از جمله استاندار و نمایندگان استان در مجلس اضافه کرد: سخت‌ترین قطعه این پروژه اکنون با جدیت در دست اجرا است.

وی ویژگی خط ریلی بوشهر و اتصال آن به راه‌آهن شیراز را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: با اتصال استان بوشهر به خط ریلی جابه‌جایی کالای تجاری افزایش قابل توجهی می‌یابد که این مهم زمینه رونق تجاری استان را فراهم می‌کند. مردم بوشهر همچنان چشم‌انتظار رسیدن قطار به ایستگاه‌های استان هستند، ولی این طرح تا تحقق کامل فاصله بسیار زیادی دارد و باید منتظر ماند و دید که کی این مهم محقق می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید