• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72224
+
-

بازار گوشت قرمز؛‌ رکود پس از گرانی

با توجه به گران شدن گوشت گوسفند، گرایش مردم به مصرف گوشت گوساله افزایش یافته است

بازار
بازار گوشت قرمز؛‌ رکود پس از گرانی

سارا گلابگیریان|یزد- خبرنگار: 

  این روزها شاهد کاهش مصرف گوشت قرمز در بین یزدی‌ها هستیم که بخش قابل توجهی از آن مربوط به بالا رفتن قیمت آن است، در حال حاضر توان اقتصادی مردم به‌شدت کاهش یافته است، به طوری که گرایش یزدی‌ها از گوشت گوسفند به سمت گوشت گوساله وحتی نوع منجمد آن تغییر کرده است. استان یزد تولید دام ندارد و دام مورد نیاز برای تولید گوشت از استان‌های دیگر به‌ویژه استان فارس تامین می‌شود اما براساس گفته متولیان توزیع گوشت در استان یزد، نرخ عرضه گوشت در این استان حتی نسبت به استان‌های تولید‌کننده دام هم کمتر است.
روزگاری صف‌های طولانی به‌ویژه مقابل فروشگاه‌های بزرگ که گوشت گرم و منجمد گوساله و گوسفند را توزیع می‌کردند، در شهر یزد به چشم می‌آمد اما امروز دیگر از شلوغی فروشگاه‌ها خبری نیست و به نظر می‌رسد تب گوشت قرمز در استان فروکش کرده است.
قیمت عرضه هر کیلوگرم گوشت قرمز در بازار استان 98 هزار تومان تعیین شده است و حتی قصابان هم گوشت را با همین نرخ از کشتارگاه خریداری می‌کنند. 


فروش گوشت، گران‌تر از نرخ مصوب 

شهروندان یزدی از قیمت بالای عرضه گوشت در استان راضی نیستند و خواستار نظارت بیشتر بازرسان بر قیمت عرضه در نقاط مختلف شهر هستند.
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: قیمت عرضه گوشت در بسیاری از قصابی‌ها به بهانه بدون چربی بودن و تازه بودن و امثال این، بالاتر از 98 هزار تومان است و برخی از قصابان به این بهانه که خودشان هم گوشت را با همین نرخ خریده‌اند، قیمت فروش را بالا می‌برند.

«محمد ناصری‌پناه» می‌افزاید: قدرت مردم برای خرید گوشت نسبت به قبل به مراتب کاهش یافته است، به طوری که بسیاری از قصابی‌ها گوشت کشتار شده را در یک روز نمی‌فروشند.
وی می‌گوید: بازار فروش باید مدیریت شود و از سوی دیگر در قالب طرح تنظیم بازار قیمت گوشت قرمز در استان کاهش یابد، چراکه مردم به دلیل کاهش توان اقتصادی ناشی از گرانی بیش از حد، توان خرید ندارند.

این شهروند می‌افزاید: شرایط اقتصادی مردم نامناسب است و اگر این گونه ادامه یابد شاهد حذف گوشت قرمز از سفره یزدی‌ها خواهیم بود.
یکی دیگر از شهروندان یزدی خواستار ادامه توزیع گوشت گرم گوسفندی در قالب طرح تنظیم بازار می‌شود و می‌گوید: بسیاری از خانواده‌ها به‌ویژه کارگران و کارمندان توانایی خرید گوشت 98 هزار تومانی را ندارند و در حال حاضر تنها گوشت منجمد می‌خرند.

«امید بهادری» می‌افزاید: باید شرایطی ویژه برای اقشار کم‌درآمد جامعه در نظر گرفته شود تا همه مردم قادر به تامین گوشت مورد نیاز باشند، چراکه کاهش مصرف، سلامت شهروندان را در معرض خطر قرار می‌دهد. وی اضافه می‌کند: با شرایط اقتصادی فعلی، بهترین راهکار برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه، توزیع گوشت ارزان‌تر برای گروه‌های مختلف از جمله کارگران و کارمندان است و کسانی که توانایی مالی بیشتری دارند باید همان گوشت بازار آزاد را خریداری کنند.


مناسب بودن قیمت گوشت در استان نسبت به قیمت کشوری

دبیر اجرایی اتحادیه گوشت قرمز یزد با بیان این‌که بازار عرضه گوشت در استان خوب و قیمت نیز پایین‌تر از استان‌های دیگر است، می‌گوید: قیمت عرضه هر کیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی در بازار استان 98 هزار تومان است و با توجه به بازرسی اتاق اصناف و سازمان صنعت و معدن و تجارت، با کسانی که این نرخ را رعایت نکنند، برخورد می‌شود.
«علی‌اکبر طالبی» می‌افزاید: مصرف روزانه گوشت در شهر یزد حدودا 30 تن شامل دام سبک و سنگین و سرانه مصرف در استان نسبت به کشور پایین‌تر است.

وی ادامه می‌دهد: البته قصاب هم گوشت گوسفند را به همین نرخ از کشتارگاه خریداری می‌کند و امعا و احشا شامل کله، جگر و شکمبه به عنوان سود قصاب در نظر گرفته شده است.
دبیر اجرایی اتحادیه گوشت قرمز در یزد می‌گوید: دام مورد نیاز استان یزد از استان‌های فارس، کردستان، لرستان و خراسان تامین می‌شود، با این حال قیمت عرضه گوشت در یزد حتی از استان‌های تولید‌کننده هم کمتر است.

طالبی با بیان این‌که یزدی‌ها بیشتر مصرف‌کننده گوشت گوسفند به‌ویژه نر هستند، اظهار می‌کند: کشتار دام در استان نیز بیشتر نر است. برخی نیز گوشت گوسفند کم‌چربی را می‌پسندند از این رو کشتار دام در استان بر اساس ذائقه مشتریان انجام می‌شود.
وی درباره عرضه گوشت شتر و گاو و گوساله در بازار استان نیز می‌گوید: گوشت شتر در بازار کمتر یافت می‌شود و هر کیلوگرم آن بدون استخوان و کوهان 95 هزار تومان است. هر کیلوگرم گوشت گاو و گوساله بدون استخوان هم 75 هزار تومان است.

وی درباره کمبود گوشت شتر در استان می‌گوید: شتر زنده از استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان تامین می‌شود و این روزها واردات شتر زنده به استان کاهش یافته است.
مدیر تنظیم بازار جهاد کشاوری استان یزد می‌گوید: توزیع گوشت قرمز طرح تنظیم بازار به دلیل اشباع بازار انجام نمی‌شود، البته کمبودی هم در بازار نیست چراکه برخی از فروشگاه‌های بزرگ استان هنوز گوشت منجمد دارند و تبلیغات گسترده هم انجام داده‌اند اما استقبال مردم کم است.

«سیدحسین بخشایش» با بیان این‌که استقبال مردم از گوشت قرمز به دلیل گرانی کاهش یافته است، می‌افزاید: با توجه به گران شدن گوشت گوسفند، گرایش مردم به سمت مصرف گوشت گوساله افزایش یافته است.
وی ادامه می‌دهد: تب گوشت قرمز در استان تقریبا خوابیده و بازار اشباع شده است که بخش عمده‌ای از آن به قدرت خرید مردم و افزایش قیمت گوشت باز می‌گردد.


   واردات گوشت در صورت نیاز

مدیرکل دفتر‌ هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری با اشاره به این‌که گوشت قرمز مورد نیاز استان در صورت لزوم با واردات تامین خواهد شد، می‌گوید: برنامه‌ای برای عرضه گوشت تنظیم بازار در استان نداریم.
«محمدعلی شاه‌حسینی» می‌افزاید: از ابتدای امسال نیز در شرایطی که گوشت قرمز در بازار کم بود، نسبت به عرضه گوشت وارداتی با قیمت مناسب اقدام شد.
وی ادامه می‌دهد: گوشت‌های وارداتی اعم از گوشت گرم و منجمد مورد استقبال شهروندان یزدی قرار گرفت و تامین گوشت مورد نیاز به این صورت در دستور کار قرار دارد.

 

گران فروشان نقره داغ شدند


 یزدی‌ها عمدتا به گوشت بره و چپش که نر هستند علاقه دارند، چراکه این گوشت‌ها خوش‌پزترند. از گوشت میش و بز کمتر استقبال می‌شود، اما برخی از قصابی‌ها این گوشت‌ها را به درستی تفاوت نمی‌گذارند، در حالی که قیمت عرضه هر کدام متفاوت است و گوشت بره و چپش گران‌تر از همه گوشت‌های قرمز است.

به این ترتیب اتاق اصناف مرکز استان یزد با بازرسی‌های متعدد در حال شناسایی تخلفات فروش گوشت قرمز در بازار است به طوری که برای مثال در 15 روز گذشته از ماه مرداد، 16 مورد گران‌فروشی شناسایی شده است.

مدیر بازرسی اتاق اصناف مرکز استان یزد با اشاره به تشکیل 16 پرونده تخلف گوشت از ابتدای مردادماه تاکنون می‌افزاید: عمده پرونده‌ها مربوط به گران‌فروشی است که برخی از آن مربوط به فروش گوشت بز به جای بره است. «محسن مظفری» می‌افزاید: نر بودن گوشت برای یزدی‌ها مهم است اما برخی از قصابان گوشت بز و میش را به جای گوشت نرینه به مشتری می‌فروشند که تخلف است و به عنوان گران‌فروشی با آن برخورد می‌شود.
وی از شناسایی و معرفی این افراد به دستگاه قضایی خبر می‌دهد و می‌افزاید: بازرسان اتاق اصناف استان یزد به صورت شبانه‌روزی در حال پایش بازار هستند. مظفری می‌گوید: با توجه به وضعیت بازار، پایش عرضه کالاهای اساسی از جمله گوشت قرمز در دستور کار اتاق اصناف مرکز استان یزد و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است. وی درباره چگونگی شناسایی این مهم از سوی شهروندان می‌گوید: مردم می‌توانند با تماس با شماره 36291719 موارد را به بازرسی اتاق اصناف استان یزد اعلام کنند تا بازرسان در محل حاضر شوند و شرایط را ارزیابی کنند.

وی از مردم می‌خواهند موارد را به بازرسی اتاق اصناف استان یزد گزارش دهند تا هم با متخلفان برخورد شود و هم جلوی تخلفات آتی را بگیرند. مدیر بازرسی اتاق اصناف مرکز استان یزد درباره توزیع گوشت ناسالم در بازار استان می‌گوید: هیچ گوشت غیربهداشتی و ناسالمی در بازار استان توزیع نشده است.
وی هرگونه ادعا مربوط به توزیع گوشت الاغ و خر در استان را رد می‌کند و می‌افزاید: در بازرسی‌های صورت گرفته هیچ مورد تخلفی از این دست شناسایی نشده است.

هر کیلوگرم گوشت قرمزهمچنان 98 هزار تومان

رئیس اتحادیه قصابان یزد از ثابت ماندن قیمت گوشت روی 98 هزار تومان تا 6 شهریور خبر داد.

«علی ملک ثابت» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: علی‌رغم تامین 90 درصد دام مورد نیاز استان از دیگر استان‌ها، هیچ کمبودی در زمینه دام در استان وجود ندارد.
وی با بیان این‌که قیمت گوشت مخلوط گوسفندی در استان‌هایی مانند فارس، خراسان جنوبی و کردستان که دام مورد نیاز استان از آنها تامین می‏شود، هر کیلوگرم بیش از 100 هزار تومان است تصریح کرد: با این حال، همچنان قیمت گوشت گوسفند در یزد 98 هزار تومان حفظ شده و تضمین کرده‏ایم که این قیمت تا 6 شهریور نیز ثابت بماند.

این مسئول درباره قیمت گوشت در کشتارگاه‌ها نیز خاطرنشان کرد: قیمت هر کیلوگرم لاشه بدون آلایش در کشتارگاه بین 92 تا 93 هزار تومان است که با 7 درصد سود توسط قصابی ‎ها 98 هزار تومان به مصرف‌کننده عرضه می‌شود.
رئیس اتحادیه قصابان یزد در پایان یادآور شد: نظارت بر قیمت‌ها از سوی سازمان‌ صمت، اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی استان با جدیت انجام می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید