• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72216
+
-

صعود والیبال به المپیک خیلی دور خیلی نزدیک

شکست در سن‌پترزبورگ، پایان نخستین تلاش والیبال برای صعود به المپیک 2020توکیو بود. ایران در بازی آخر در 3ست به روسیه باخت. ست اول را با 6امتیاز اختلاف دادیم اما در دو ست دیگر، رقابت نزدیک بود و 25به 23باختیم.
ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم ملی والیبال ایران پس از شکست مقابل روسیه گفت:«3 به صفر باختیم اما بازی نزدیکی با روسیه انجام دادیم. روسیه قهرمان لیگ ملت‌ها بوده و بسیار قوی است. در هر 3 ست بازی نزدیکی بود و ست‌های اول و دوم را خوب شروع کردیم. در ست سوم هم ابتدا خوب بودیم. روسیه در سرویس بی‌نقص بود.»
او تأیید کرد که بازیکنانش از نظر بدنی برای مقابله با تیم قدرتمند روسیه آماده نبوده‌اند.پیش از برگزاری مرحله اول مسابقات انتخابی المپیک در
 سن پترزبورگ، گرچه عبور از روسیه دشوار به‌نظر می‌آمد اما با توجه به پیروزی ایران مقابل این تیم در مسابقات لیگ ملت‌ها، غیرممکن هم نبود.
علی شاکری، روزنامه‌نگار حوزه والیبال، معتقد است تیمی که چند هفته پیش در ارومیه به ایران باخت، همه قدرت والیبال روسیه نبود: «روسیه در ارومیه خیلی به‌دنبال برد نبود و استراتژی خود را برای استفاده از بازیکنان جوان قرار داده بود بر همین اساس ترکیبش دگرگون شده بود. در همان مسابقه هم دو بازیکن اصلی و کلیدی‌شان یعنی وولکوف و ایگور کلیوکا، حضور نداشتند. همین مسئله باعث شد که ما در یک نگاه کلی فکر کنیم که می‌توانیم در انتخابی المپیک روسیه را شکست دهیم.»ناصر شهنازی، مربی والیبال هم تقریبا نظر مشابهی دارد:« ما لیگ ملت‌های والیبال را خیلی جدی گرفتیم درحالی‌که اساسا برای دیگر کشورها این مسابقات در برابر رقابت‌های انتخابی المپیک مهم نبود.»
با وجود این ناکامی، تیم ملی والیبال ایران هنوز فرصت دارد به المپیک توکیو صعود کند. شاگردان ایگور کولاکوویچ باید دی‌ماه در چین مقابل حریفان آسیایی قرار بگیرند. بسیاری معتقد هستند که والیبال ایران به‌دلیل اینکه جایگاه بالایی در قاره دارد به راحتی می‌تواند به المپیک صعود کند. این مسئله اما مورد تأیید شاکری و شهنازی دو کارشناسی که با همشهری ورزشی گفت‌و‌گو کرده‌اند نیست. علی شاکری می‌گوید: «روی کاغذ شانس داریم اما دلیل نمی‌شود که در برابر استرالیا و چین که میزبان است و سرمایه‌گذاری بسیار زیادی کرده، کار آسانی داشته باشیم.»  ناصر شهنازی هم می‌گوید: «دیدارهای استرالیا در هفته‌های اخیر در برابر آرژانتین و ایتالیا نشان می‌دهد که با تیم خوبی روبه‌رو هستیم که برای صعود به المپیک برنامه دارد.»
با پایان نخستین مرحله انتخابی، تیم‌های برزیل، آمریکا، ایتالیا، لهستان، روسیه و آرژانتین به المپیک 2020توکیو صعود کردند. تیم هفتم ژاپن میزبان است. 5تیم دیگر هم در مسابقه‌های قاره‌ای انتخاب خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید