• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72183
+
-

اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان در نبرد کلیدواژه‌ها

اصلاح طلبان و شورای نگهبان چندماه مانده به انتخابات وارد یک مباحثه حقوقی شده‌اند؛ بحثی که یک طرف آن «انتخابات آزاد» و طرف دیگر آن «مُرّ قانون» است

انتخابات
اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان در نبرد کلیدواژه‌ها

انتخابات مجلس یازدهم ورای نبرد مرسومی که میان احزاب برای تصاحب کرسی‌های بهارستان به راه‌انداخته، این‌بار به مباحثه‌ای تمام‌عیار میان اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان بدل شده است.
 جدل اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان برسر «چند و چون» تأیید صلاحیت کاندیداها شاید داستانی قدیمی باشد که در کارزار انتخابات مجلس هفتم به اوج خود رسید و در 10سال اخیر رفته‌رفته به رسمی مرسوم بدل شده است، اما این داستان تکراری در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی زودتر و عیان‌تر از همیشه کلید خورده است. این مناقشه چند‌هفته‌ای است که در سطح کلیدواژه‌ها به جریان افتاده است و هرچه به زمان انتخابات نزدیک می‌شویم، شیب تندتری به‌خود می‌گیرد و اگر بر همین منوال پیش برود، بعید نیست که به چالش جدی این طیف سیاسی و شورای نگهبان بدل شود.
این در حالی است که اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان در انتخابات مجلس دهم چنین چالشی را تجربه نکردند و اصلاح‌طلبان فهرست امید را از سبد شورای نگهبان بستند و در سراسر کشور به معرض رأی مردم گذاشتند. نبرد فعلی اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان نبرد کلیدواژه‌هاست. در این نبرد واژه‌ها، اصلاحات مکرر بر انتخاباتی آزاد و فضای سیاسی بازتر تأکید می‌کنند و در مقابل پاسخ «مر قانون» را از تریبون سخنگوی شورای نگهبان پیش و پس از اظهارنظرشان دریافت می‌کنند.

انتخاباتی با فرش قرمز
قرار است انتخابات مجلس یازدهم دوم اسفندماه98 برگزار شود. اصلاح‌طلبان می‌دانند اگر نمایندگان اصیل و واقعی‌شان را در معرض انتخابات مردم قرار ندهند، اعتبار و سرمایه اجتماعی‌شان را برای همیشه از دست خواهند داد و حضورشان در این دوره از انتخابات بدون کاندیداهای اصلی و صاحب‌وزنشان، چوب حراج‌زدن به آبروی اصلاحات خواهد بود به همین دلیل به‌جد درصدد قانع‌کردن شورای نگهبان به بازتر‌کردن میدان رقابت برای این جریان هستند و می‌دانند اگر فضا بازتر شود، باز هم مشارکت سیاسی مردم افزایش می‌یابد و آنها موفق به جلب نظر مردم خواهند شد. در همین راستاست که چهره‌هایی چون مصطفی تاج‌زاده، علی شکوری‌راد و بهزاد نبوی مکرر بر گشایش فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات تأکید می‌کنند و حتی نبوی خطاب به شورای نگهبان می‌گوید باید برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات فرش قرمز پهن کنید. او در مصاحبه اخیرش با خبرآنلاین تأکید کرد: «در این دوره، انتخابات پرشور‌ برای حفظ امنیت ملی ضروری است. با این فشارهایی که از خارج وارد می‌شود، اگر انتخابات پرشور نداشته باشیم، فشار به نظام و مردم خیلی زیادتر می‌شود.»

مر قانون در برابر انتخابات آزاد
در مقابل اما عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان که این روزها یک‌تنه جور شورای نگهبان را می‌کشد، با استفاده از کلید‌واژه «مر‌قانون» به مصاف کلیدواژه اصلاح‌طلبان آمده و در مقابل موضع‌گیری ژنرال‌های اصلاح‌طلب بر آن تأکید می‌کند. کدخدایی ساعتی پس از انتشار مصاحبه نبوی در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «آنها که واجد شرایط قانونی نامزدی در انتخابات هستند، فرش قرمز قانون برایشان پهن است اما آنان که مشمول موانع قانونی‌اند، خط قرمز قانون اجازه نمی‌دهد به خانه ملت وارد شوند.» 
سخنگوی شورای نگهبان از پیشنهاد مذاکره اصلاح‌طلبان هم استقبال کرده است. او اخیرا در پاسخ به اظهارات جواد امام، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان که گفته بود «حاضریم با اعضای محترم شورای نگهبان و حقوقدانان‌شان به اتفاق همه احزاب رسمی اصلاح‌طلب دیدار داشته باشیم.» تأکید کرده که «در شورای نگهبان به روی همه باز است و هر کسی حرفی برای گفتن دارد ما استقبال می‌کنیم.»

   اهمیت مشارکت سیاسی

7‌ماه به انتخابات باقی‌مانده و از هم‌اکنون جناح‌ها و طیف‌های سیاسی به‌جد در پی تعیین استراتژی برای ورود به این ماراتن سیاسی اثر‌گذار هستند. این دور از رقابت‌ها و میزان مشارکت مردم در آن البته اهمیت ویژه‌ای برای حاکمیت دارد؛ چراکه دشمنان خارجی نظام بجد برای ایجاد ناامیدی اجتماعی و قهر مردم با صندوق‌های رأی - به‌عنوان الگوی تعیین‌کننده مقبولیت سیاسی یک کشور- تبلیغات به راه انداخته‌اند. هر‌چند چنین جوی اوضاع را به کام اصولگرایان کرده است؛ چراکه ناامیدی و قهر پشتوانه اجتماعی رقیبشان یعنی اصلاحات با صندوق‌های رأی را نشانه گرفته است و جناح راست مسیر دشواری برای کشاندن پشتوانه اجتماعی‌شان پای صندوق‌های رأی ندارند و می‌توان گفت رسیدن به کرسی ریاست مجلس اصلی‌ترین دغدغه جریان راست است. در مقابل اما اصلاح‌طلبان که شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌ها، خروجی حضور آنها را در بهارستان نشانه گرفته است، برای بازسازی امید و اعتماد مردم به جایگاه سیاسی‌شان چاره‌ای ندارند جز اینکه با ژنرال‌هایشان میداندار این رقابت‌ها شوند، چرا‌که لیست امیدشان که به گفته آنها محصول چهره‌های درجه دوم‌‌شان بود، آنچنان که باید و شاید در مجلس دهم نتوانسته خوش بدرخشد؛ فهرستی ناشناخته و مرکب از اصلاح‌طلبان درجه2 که انتظارات لیدرهای این جریان را برآورده نکردند. حالا اما عزم اصلاح‌طلبان برای میدانداری ژنرال‌هایش در انتخابات دوم اسفندماه98‌ مانعی جدی دارد و آن هم سایه ردصلاحیت‌های شورای نگهبان بر سر لیست نه‌چندان بلند‌بالای نامداران این جریان است که عمدتا از سال88 به بعد با برچسب فتنه از عرصه سیاست داخلی به حاشیه رانده شده‌اند؛ حاشیه‌‌نشینی‌ای که اگر استمرار یابد، نتیجه‌ای جز به محاق رفتن اصلاحات نخواهد داشت. در همین راستاست که اصلاح‌طلبان این‌بار‌ با صراحت بیشتری به مذاکره و مباحثه با شورای نگهبان می‌پردازند و با مطرح‌کردن بحث اهمیت مشارکت سیاسی مردم در شرایط ویژه کشور خواستار تساهل و تسامح شورای نگهبان با نامزدهای این جریان هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید