• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72182
+
-

دورهمی 500 جهاندیده منطقه در بوستان شمشیری

یک روز شاد بدون عصا

همین حوالی
یک روز شاد بدون عصا

سحر جعفریان_ خبرنگار

  متولیان فرهنگی پایتخت مدتی است ابتکار به خرج داده‌اند و پویش متفاوتی با عنوان «دورهمی سالمندان» ویژه افراد جهاندیده مناطق مختلف راه‌اندازی کرده‌اند. پویشی که هدفش خدمت‌رسانی مطلوب به افراد بالای 60 سال است و هفتگی یا ماهانه در بوستان‌های منتخب مناطق شهر به اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و سلامت‌محور می‌پردازد. نخستین برنامه‌ این پویش در بوستان شمشیری منطقه 9 با حضور مسئولان شهری و اهالی برگزار شد. استقبال بیش از 500 جهاندیده از این دورهمی شاد بهانه‌ای شد تا برای تهیه گزارش راهی بوستان شمشیری شویم. 

نه به آلزایمر
یکی از نخستین غرفه‌هایی که در دورهمی شاد و مفرح جهاندیدگان به چشم می‌خورد غرفه «آلزایمر، بیماری خاموش» است. مسئول غرفه «مهدیه سبحانی» از مراجعه‌کنندگان در 3 گروه سنی 20 تا 30 سال، 30 تا 40 سال و 40 سال به بالا آزمون تشریحی و تست آلزایمر می‌گیرد تا با اعلام نتیجه آزمون هر فرد، مشخص کند آزمون‌دهنده به چه میزان در معرض ابتلا به بیماری فراموشی است. 
بعد از مشخص شدن نتیجه، سبحانی به افراد در ارتباط با رژیم غذایی سالم، حرکات ورزشی و سبک زندگی سالم توصیه‌هایی می‌کند تا با عمل به آن این بیماری را مهار کنند. به گفته برگزار‌کنندگان مراسم، استقبال از این غرفه گواه این ادعاست که آلزایمر در کنار بیماری‌های قلبی و عروقی بیشترین نگرانی سالمندان است. ساعت نزدیک به 21 است و هنوز غرفه آلزایمر مملو از جمعیت است.

هیجان و شادی در غرفه «سرگرمی»
غرفه دیگری که جهاندیدگان و جوانان در کنار هم از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند غرفه «سرگرمی و سلامت» است. در این غرفه شرکت‌کنندگان چند کتاب یا ظرف پلاستیکی را روی سر می‌گذارند و مسافتی مشخص را با سرعتی معین طی می‌کنند. به طوری که کتاب‌ها یا ظروف نباید روی زمین بیفتد. این یعنی حفظ تعادل و تمرکز که جهاندیدگان بسیار به آن نیاز دارند. صدای شادی، خنده و تشویق‌های پی در پی حاضران یک لحظه هم قطع نمی‌شود. هیجان این سرگرمی حتی جهاندیدگان بالای 70سال را وارد میدان کرده است. «‌‌میرزا اسکندری» 76 ساله ساکن محله شمشیری یکی از شرکت‌کنندگان است. می‌گوید: «پس از مدت‌ها بالاخره مسئولان منطقه یادی از ما کردند و برنامه‌ای  اختصاصی برایمان تدارک دیدند. راستش خسته شدیم بس که پشت نیمکت‌های فرسوده و شکسته این پارک، شطرنج بازی کردیم. این برنامه‌ خیلی خوب است چون هیجان و شادی را برایمان به ارمغان می‌آورد.»

رأی طلایی به خاطره‌های پندآموز
کمی آن طرف‌تر، سمت چپ آبنمای بوستان شمشیری، غرفه «خاطره بگو، برنده شو» برپاست. در این غرفه جهاندیدگان در حال بازگویی خاطرات تلخ و شیرین زندگی خود به شرط آموزنده بودن هستند و تماشاگران به برترین خاطره‌ها رأی طلایی می‌دهند. چند نفر روی صندلی‌های مقابل غرفه به انتظار نشسته‌اند تا نوبت خاطره‌گویی‌شان فرا برسد. «‌‌صادق مشکات» جهاندیده 66 ساله ساکن محله مهرآبادجنوبی یکی از شرکت‌کنندگان است و می‌گوید: «چند سالی از دوران جوانی‌ام در بازار سپری شد. کارگر یکی از حجره‌های مس‌فروشی بودم. آن زمان‌ها اخلاق‌کاری بیشتر از درآمد و کسب سود اهمیت داشت. یادم هست یکبار مشتری آمد حجره و درخواست جنسی را کرد. صاحب کار به او گفت راستش من امروز دشت کرده‌ام بی‌زحمت برو از مغازه روبه‌رویی خرید کن. همین جنس را او هم دارد. او امروز دشت نکرده است. این یعنی همان اخلاق و معرفت‌کاری که این روزها جایش را به زرنگ‌بازی و زیاده‌خواهی داده است.»

آقاجون و مامان جون‌های نقاش
«نه مامان جون؛ این جوری نکش» «‌‌آقاجون با مداد سبز پررنگش کن» «‌‌عزیزجون یه درخت هم اینجا بکش» اینها بخشی از صحبت‌های رد و بدل شده بین نوه‌ها و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هاست که از غرفه «پدربزرگ و مادربزرگ نقاش من» به گوش می‌رسد. نزدیک‌تر می‌شویم. چند میز و صندلی برای پدربزرگ و مادربزرگ‌هایی که به اصرار نوه‌هایشان قرار است نقاشی کنند، کنار هم چیده شده است. مدادهای رنگی، تراش و پاک‌کن کنار کاغذهای نقاشی جا خوش کرده‌اند. یکی از جهاندیدگان به پیشنهاد نوه‌اش خانه‌ای روستایی می‌کشد، دیگری به تصویر کشیدن برج و باروهای شهر را ترجیح می‌دهد. یکی هم سعی دارد تصویر فرزند جوان از دست داده‌اش را بکشد. قرار است هیئت داوران متشکل از همین نوه‌های خردسال و به وجد آمده بهترین نقاشی‌ها را انتخاب و جوایزی اهدا کنند. راه‌اندازی نمایشگاهی از آثار پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های هم‌محله‌ای، وعده‌ای است که «بهنام کاشف» مسئول غرفه، در پایان برگزاری به اهالی می‌دهد و امیدواریم هر چه زودتر عملی شود.

کارآفرین خانه‌ات باش
«کارآفرین خانه‌ات باش» عنوان غرفه‌ای است که بانوان جهاندیده بیشتر از آن استقبال می‌کنند. «اکرم شاکری» مسئول غرفه می‌گوید: «در این غرفه به بانوان آموزش می‌دهیم چطور از دورریختنی‌ها، کاربردی‌ترین چیزها را بسازند. مثلاً آموزش می‌دهیم که با مشمع و سفره‌های یکبارمصرف که در اغلب منازل یافت می‌شود، سبدهای خرید، ظروف پذیرایی یا هفت‌سین درست کنند. با این شیوه هم درآمدزایی می‌کنند و هم با کاهش تولید زباله به نوعی در پویش «نه به پلاستیک» شرکت می‌کنند. جهاندیدگان زیادی امروز آمده‌اند و از برنامه‌های غرفه‌ها استقبال خوبی شده است.» به گفته شاکری آموزش در غرفه «کارآفرین خانه‌ات‌باش» دو سویه است یعنی از مراجعه‌کنندگان خواسته‌ می‌شود تا اگر تخصص و تجربه‌ای در زمینه محیط‌زیست و کارآفرینی دارند با دیگران به اشتراک بگذارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید