• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72165
+
-

خبرهای کوتاه/زیست بوم

  پرونده ثبت جهانی اورامان به یونسکو می‌رود
پرونده ثبت جهانی هورامان (اورامان) پس از 4سال تلاش ۲استان کردستان و کرمانشاه تکمیل شد و قرار است شهریورماه امسال برای بررسی اولیه به یونسکو ارسال ‌شود. سیدمحسن علوی، مدیرکل میراث فرهنگی کردستان با اشاره به اینکه ۸۰کارشناس و متخصص در حوزه‌های مختلف کار جمع‌آوری این پرونده را انجام دادند به ایرنا گفت: این مطالعات در قالب مردم‌شناسی، باستان‌شناسی، علوم طبیعی، معماری، اسناد تاریخی و هوارنشینی انجام شده است.

  ماهیگیری سنتی بندر ماهشهر ثبت ملی شد
۲شیوه سنتی ماهیگیری بندر ماهشهر شامل «دست‌اشکن» و «آلات» در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شد. سارا عبادی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ماهشهر با اعلام این خبر به ایرنا، گفت: منحصر به فرد بودن، قدمت فراوان، کاهش آسیب‌های محیطی و زیست محیطی نسبت به دیگر روش‌های صیادی، معرفی اصولی و دقیق، تلاش در راستای حفظ و ماندگاری سنت‌ها و روش‌های کهن ماهیگیری و دلایل فراوانی از این قبیل سبب شد تا این ۲ اثر در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شوند.

  سکوت مونسان درباره تشکیل وزارت میراث شکست
رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سرانجام سکوت یک هفته‌ای خود را پس از تأیید قانون تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی از سوی شورای نگهبان شکست و گفت: قانون تشکیل وزارت میراث‌فرهنگی مصوب مجلس است و به تأیید شورای نگهبان هم رسیده و سازمان میراث‌فرهنگی آماده اجرای آن است. به‌‌گزارش سازمان میراث فرهنگی، علی‌اصغر مونسان، گفت: ضرورت تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تشخیص نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بود و ما نیز به تشخیص نمایندگان احترام می‌گذاریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید