• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72120
+
-

عید قربانی با عرضه بهداشتی 30هزار رأس دام

عیدانه
عید قربانی با عرضه بهداشتی 30هزار رأس دام

در روز عید سعید قربان، تمامی دامی که در جایگاه‌های ویژه شهرداری عرضه شده بودند، به فروش رفتند. بر این اساس دیروز، 30هزار رأس دام در جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام در مناطق مختلف تهران عرضه شد که کمتر از یک‌درصد آن مشکل سلامتی داشته و با تشخص دامپزشک حاضر معدوم شدند.
به گزارش همشهری، سازمان میادین میوه و تره‌بار با همکاری شهرداری تهران برای فراهم آوردن نذر قربانی شهروندان، به غیراز 3جایگاه دائم، اقدام به ایجاد 21جایگاه موقت عرضه دام زنده کرده بود که مناطق ۲، ۴ و ۵ بیشترین فراوانی جایگاه را داشتند. در این میان نکته مهم به تعداد بسیار پایین دام‌هایی بود که از نظر سلامتی مشکل داشتند. به همین منظور مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه ‌و تره‌بار گفت: «از کل 20هزار راس دامی که تا پیش از ظهر به فروش رفتند، تنها 5رأس دام دچار مشکل بودند. البته فقط لاشه یک دام به‌صورت کامل معدوم و وجه ریالی آن به خریدار بازگردانده شده است. همچنین اجزای داخلی 4 رأس دام دچار مشکل بوده که پس از معدوم شدن این اجزا وجه ریالی آن قسمت از دام به خریدار پرداخت شده است.» به گفته سعید راد، در پی هماهنگی‌ با شهرداری مناطق و حوزه بهداشت میادین نیز جمع‌آوری و پاکسازی فوری جایگاه‌های موقت همراه با سمپاشی محیط بلافاصله انجام شد.
براساس این گزارش، مجتبی یزدانی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران هم به جانمایی مناسب و مکان‌یابی منطقی جایگاه‌های عرضه بهداشتی دام به مناسبت عید قربان اشاره کرد و گفت: «اگر چه هدف اصلی از اجرای طرح عرضه بهداشتی دام، حفظ سلامت شهروندان و بهداشت محیط شهری است، اما ورود مدیریت شهری برای تامین دام به مناسبت روز عرفه و عید سعید قربان، در جلوگیری از افزایش قیمت دام مؤثر بوده است.»
زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز پس از بازدید خود از جایگاه عرضه دام در منطقه ۲ تهران گفت: «خوشبختانه در تمام جایگاه‌ها، دامپزشک مستقر بود تا شرایط سلامت دام را قبل از ذبح و بعد از ذبح بررسی کند تا گوشت تحویلی به مردم در شرایط سالم باشد. در کنار آنها روحانیون نیز حضور داشتند تا ذبح دام به‌صورت شرعی انجام شود.» به گفته او، در گزارش‌های ارائه شده درصد بالایی از دام‌های عرضه شده سالم بودند و تنها چند راس دام که تعدادشان کمتر از انگشتان یک‌دست بوده از لحاظ امحا و احشا بیمار به‌حساب می‌آمدند.
۱۲۴۳ نفر نیروی اجرایی در طرح عرضه دام روز عید سعید قربان مشارکت داشتند و برای اجرای بهتر و باکیفیت‌تر طرح در سال‌های آتی تمامی مراحل اجرایی و فرایند‌های عملیاتی، ثبت و ضبط شد تا در کارگره‌های تخصصی مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید