• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72116
+
-

هجوم نوعی ماهی غیربومی به آب‌های ساوه و زرندیه

کارشناس ارشد محیط‌ زیست اداره حفاظت از محیط زیست زرندیه نسبت به هجوم ماهی غیربومی کاراس در شهرستان‌های ساوه و زرندیه به عنوان یک عامل بحران زیست‌محیطی در این منطقه هشدار داد.

   به گزارش ایسنا، «امیر شاهین‌پور» اظهار کرد: آب‌های داخلی ایران زیستگاه‌هایی غنی از انواع بسیاری از ماهیان بومی هستند، به طوری که بیش از 202 گونه معتبر در آب‌های داخلی ایران گزارش شده که 93 گونه آن بومزاد و 29 گونه آن غیربومی است.  وی افزود: تنوع زیستی این ماهیان در تهدید عوامل متعددی از جمله دخالت‌های بدون مطالعه انسان در طبیعت و ورود ناخواسته ماهیان غیربومی به زیستگاه‌هایشان قرار دارد. 

ماهی کاراس همان ماهی قرمز عید یا کپورچه نقره‌ای است که در سال‌های اخیر به یک گونه مهاجم در اکوسیستم‌های آبی کشور تبدیل شده است.  شاهین پور بیان کرد: با مشاهدات و پایشی که از سدالغدیر شهرستان ساوه در سال‌های اخیر از طریق نمونه‌های صید شده توسط ماهیگیران ورزشی انجام شده، متوجه افزایش شدید جمعیت این گونه در این اکوسیستم و کاهش جمعیت ماهیان باارزش بومی از جمله ماهی سفید رودخانه شدم.  

وی در ادامه به بند خاکی روستای بند امیر خرقان به عنوان یک اکوسیستم کوچک‌مقیاس مورد هجوم ماهی کاراس اشاره کرد و افزود: بند خاکی روستای بند امیر بخش خرقان زرندیه نیز نمونه‌ای بارز از یک اکوسیستم کوچک مقیاس مورد هجوم قرارگرفته توسط ماهی کاراس است که حتی با نگاه چشمی متوجه جمعیت بسیار زیاد این ماهی خواهید شد.  این مقام مسئول در محیط زیست زرندیه بیان کرد: در سال‌های اخیر همین رویه برای دریاچه سد الغدیر نیز در حال پیشروی بود که با بارش‌های امسال، این دریاچه و رودخانه قره‌چای جانی تازه گرفته است، اما بحث مدیریت این گونه غیربومی و مهاجم سرسخت باید برای سازمان حفاظت محیط زیست یک اولویت باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید