• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72087
+
-

ادعای جدید درباره مذاکرات حج


مرتضی رکن‌آبادی: ایران پذیرفته که مقصر فاجعه مناست
قاضی عسکر: عزت ملت ایران را با هیچ‌چیز عوض نمی‌کنیم

4 سال بعد از وقوع حادثه دلخراش منا که منجر به شهادت 465نفر از حجاج ایرانی در روز عید قربان در شهر مقدس مکه شد، برادر یکی از شهیدان این حادثه مدعی شده است ایران برای باز شدن راه حج توافقنامه‌ای را امضا کرده که در آن توافقنامه پذیرفته است مقصر فاجعه منا ایرانی‌ها بوده‌اند. مرتضی رکن‌آبادی، برادر غضنفر رکن‌آبادی دیپلمات ایرانی که در حادثه منا جان باخت با حضور در یک برنامه تلویزیونی در شبکه افق گفته است برای ادعای خودش اسناد و منابع موثق دارد.

به گزارش ایرنا، در فاجعه دلخراش دوم مهرماه۱۳۹۴ در آیین رمی جمرات در روز عید قربان در خیابان۲۰۴ در منطقه منا در شهر مقدس مکه بیش از 7هزار زن و مرد و کودک بی‌گناه از مسلمانان سراسر جهان جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۴۶۵شهید و تعدادی مصدوم و مفقود آن متعلق به حجاج ایرانی بود. براساس آمار موجود، در این فاجعه دلخراش ایران با ۴۶۵شهید بیشترین جانباخته را داشته و کشورهای مالی با ۳۱۲، نیجریه با ۲۷۴، مصر با ۱۹۰، بنگلادش با ۱۳۷ و اندونزی با ۱۲۹جانباخته پس از ایران بیشترین تلفات را داشته‌اند.

ساعاتی پس از آنکه ادعای مرتضی رکن‌آبادی بازتاب بالایی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر، نماینده پیشین ولی فقیه در امور حج و زیارت، ادعای ‌پذیرش تقصیر از سوی ایران در ارتباط با فاجعه منا را ادعایی نادرست ذکر کرد و گفت: ما عزت ملت ایران را با هیچ‌چیزی عوض نمی‌کنیم. او گفت: من به‌شدت ادعاهای رکن‌آبادی را تکذیب و اعلام می‌کنم که اصل تفاهمنامه موجود است، در تفاهمنامه‌ حج ایران و عربستان، ذکر شده است که مسئله منا باید روشن شود.

قاضی عسکر در واکنش به ادعای رکن‌آبادی مبنی بر اینکه «اطلاع دقیقی دارم و به موقع منبع را اگر نیاز بود حتما معرفی می‌کنم»، اظهار داشت: ایشان (مرتضی رکن‌آبادی) در این‌باره هیچ‌گونه مدرک معتبری ندارد و فقط ادعا کرده است.

به گفته قاضی عسکر، در تفاهمنامه‌ حج‌ کاملا به نکات مختلف توجه شده و به‌هیچ‌وجه ادعای مطرح‌شده درخصوص پذیرش تقصیر از طرف مسئولان ایرانی در این تفاهمنامه درست نیست.
حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور و عضو شورای نظارت بر صدا و سیما هم در توییتی نسبت به این ادعا واکنشش نشان داد و خطاب به مدیر شبکه افق نوشت: آیا در این شبکه راهنمای عملی برای میزبانان برنامه‌های زنده در مواجهه با ادعاهای قابل مناقشه میهمانان وجود دارد؟ شبکه افق در پاسخ به این توییت آشنا اعلام کرد؛ میزبان، مطابق با پروتکل‌های مرسوم رسانه‌های حرفه‌ای دنیا، به دفعات در برنامه جهان‌آرا نسبت به ادعای میهمان مناقشه کرده و در پایان برنامه هم صراحتا اعلام کرد که این نظر شخصی میهمان است و شبکه افق آماده میزبانی از طرف‌های دیگر هم بوده و امکانش را فراهم خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید