• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72085
+
-

آرزو‌های بزرگ تنیسور نوجوان

فهیمى، قهرمان تنیس خاکى کشور: آرزو دارم در آکادمى رافائل نادال توپ بزنم

ورزش
آرزو‌های بزرگ تنیسور نوجوان

راضیه شعبانی | البرز- خبرنگار


وقتى حرف از تنیس مى‌شود، رشته ورزشى پرهزینه‌اى که دراصطلاح عام اغلب افراد پولدار به این رشته روى مى‌آورند، در ذهن‌ها تداعى مى‌شود، اما با وجود این تفکر، تنیس خاکى در استان ورزشکارانى دارد که حتى در نوجوانى با استعدادى ویژه جایگاه نخست را در کشور به خود اختصاص داده‌اند. 
«رادین فهیمى» نوجوان ١١ساله البرزى که یکى از افتخارآفرینان رشته تنیس در کشور است، در روزهاى گذشته توانسته رنکینگ یک در کشور را به خود اختصاص دهد و به عنوان نفر اول تنیس در رده سنى زیر ١٢ سال شناخته شود. وى که در آینده تصمیم دارد براى رسیدن به موفقیت‌هاى بیشتر به صورت حرفه‌اى این رشته را ادامه دهد، معتقد است مسئولان به دلیل هزینه بالاى این ورزش باید به ورزشکاران توجه داشته باشند. گفت‌وگوی همشهری با این نوجوان ورزشکار را می‌خوانید.


 چگونه تنیس را انتخاب کردید؟

وقتی 5 ساله بودم پدر و مادرم به صورت تفریحى تنیس بازی می‌کردند و برخى اوقات من هم کنار آنها راکت به دست مى‌گرفتم. در آن زمان من به صورت همزمان در رشته‌هاى فوتبال، شنا و ووشو فعالیت مى‌کردم تا این‌که در ٧سالگى مادرم تصمیم گرفت من را از فوتبال که بیشترِ هم‌سن و سال‌هاى من آن را به عنوان رشته ورزشى حرفه‌اى خود انتخاب مى‌کنند، دور کرده و به سمت این ورزش سوق دهد.
 ابتدا مادرم من را در مجموعه تنیس بین‌المللی جهانشهر ثبت‌نام کرد و با گذشت 2 سال به این رشته علاقه‌مند شدم و تصمیم گرفتم که این رشته را به صورت حرفه‌اى ادامه دهم. تا این‌که بعد از گذشت یک سال و نیم و کسب مقام اول و سوم در مسابقات باشگاهى، احساس کردم چقدر رقابت در مسابقات لذت‌بخش است و اگر این رقابت به صورت حرفه‌اى باشد، مى‌تواند جذاب‌تر باشد.

تاکنون چه عناوینى کسب کرده‌اید؟

تاکنون توانسته‌ام ١٤ عنوان کشورى کسب کنم که بهترین مقام هم کسب رنک یک زیر ١٢ سال کشورى است. سایر مقام‌ها نیز شامل مقام اول چندین مسابقه کشورى در شهر سارى و شهرکرد در سال ٩٧، نایب‌قهرمانى مسابقات کشورى سارى و تهران و همچنین آخرین مقام نیز کسب مقام اول مسابقات کشورى در ماه گذشته در کرمانشاه بود.

دوست دارید در آینده چه شغلى را انتخاب کنید؟

با توجه به این‌که به صورت حرفه‌اى فعالیت مى‌کنم، اکنون تمام تمرکز من بر روى مسابقاتى است که پیش رو دارم و تا به حال براى شغل آینده‌ام فکر نکرده‌ام، اما درکل علاقه دارم که در همین رشته به صورت تخصصى در دانشگاه، رشته‌اى مرتبط را انتخاب کنم و همین مسیر را ادامه دهم.

بزرگ‌ترین دغدغه شما در رشته تنیس چیست؟

اکنون بزرگ‌ترین دغدغه‌اى که در این رشته مطرح مى‌شود، نبود حامیان مالی در این رشته است. حامیان مالی آنچنان که در سایر رشته‌ها حضور دارند در این رشته انگیزه‌اى براى فعالیت ندارند. هزینه‌های تنیس و امکاناتی مثل زمین برای تمرین و مربی، حریف تمرینى و بالا بودن هزینه تهیه وسایل و البسه و همچنین شرکت در مسابقات، هزینه سفرها و... مبالغ قابل توجهی را به خودش اختصاص مى‌دهد.
همچنین درخصوص سطح مربیان هم مشکلاتى وجود دارد که درواقع مربیان درجه یک در ایران تعدادشان کم و محدود است و درمقابل هزینه بسیارى دریافت مى‌کنند.

 با توجه به این‌که اکنون دانش‌آموز هستید، در طول سال تحصیلی، فعالیت و شرکت در مسابقات براى شما دشوار نیست؟

در طول سال تحصیلى، من صبح‌ها به مدرسه مى‌روم اما بعد از تعطیلى مدرسه مستقیم براى تمریناتم به باشگاه مى‌روم و پس از تمرینات به انجام تکالیفم مى‌پردازم. خوشبختانه در زمان مدارس تعداد مسابقات کم است، اما براى شرکت در آنها با همکارى مدرسه به‌راحتى مى‌توانم حضور داشته باشم.

 در اوقات فراغتى که دارید چه فعالیت‌‌هاى دیگرى در کنار ورزش انجام مى‌دهید؟

علاقه بسیارى به یادگیرى زبان انگلیسى دارم و اکنون نیز در کنار ورزش در کلاس‌هاى آموزشى زبان هم شرکت مى‌کنم.

 بزرگ‌ترین آرزوى شما چیست؟

بزرگ‌ترین آرزوى من این است که بتوانم در بین ١٠‌بازیکن برتر جهان باشم و قهرمانی جهان را به دست بیاورم.

 در ورزش الگویى دارید؟

همواره رافائل نادال، قهرمان اسپانیایى جهان، الگو و قهرمان من بوده و حتى یکى از بزرگ‌ترین آرزوهاى من این است که بتوانم از نزدیک نادال را ببینم و در آکادمی وى توپ بزنم.

 در خانواده چه کسى بیشترین حمایت را از شما داشته است؟

پدرم بیشترین حمایت را داشته و در همه لحظات پشت من بوده؛ همچنین مادرم همیشه مشوق من بوده و برنامه‌‌ریزی کارهاى من را انجام داده و همواره از نظر عاطفى از من حمایت کرده است.

و سخن آخر؟

با توجه به این‌که استعدادهاى تنیس توانایى خود را به‌خوبى اثبات کرده‌اند، از وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون تنیس خاکى انتظار دارم کمى بیشتر قدر استعدادهاى این رشته را بدانند و مانع از دلسردى آنها شوند. همچنین از مسئولان استانى درخواست تخصیص تسهیلاتى برای توسعه و گسترش این رشته و افزایش میزبانى بازى‌هاى آسیایى را دارم.


چالش جذب حامیان مالی

وجود حامى مالى در جامعه ورزشى یکى از مهم‌ترین مباحث به شمار مى‌رود که به عقیده تنیسورهاى البرزى، توجه به این موضوع در تنیس خاکى از اهمیت ویژه‌اى برخوردار است.
به گزارش همشهری، دبیر هیات تنیس خاکى البرز با بیان این‌که توسعه امکانات سخت‌افزارى مى‌تواند منجر به پیشرفت جامعه تنیس البرز شود، گفت: اکنون با وجود زمین‌هایى از جمله مجموعه ورزشى انقلاب، جهانشهر، مهرشهر، فردیس و دهکده چهارباغ ساوجبلاغ خوشبختانه توانسته‌ایم میزبان مسابقات ملى مهمى باشیم.
«جعفر سهرابى» افزود: همواره در هیات تنیس خاکى تلاش کرده‌ایم تا بهترین عملکرد را با استفاده از ظرفیت‌هاى موجود داشته باشیم.
وى با بیان این‌که پرورش استعدادهاى این ورزش باعث افزایش ظرفیت جامعه ورزشى تنیس است، ادامه داد: در این زمینه نیز با انجام تست از 2٥٠٠ دانش‌آموز توانستیم به یکى از بهترین کمیته‌هاى ایران تبدیل شویم.
دبیر هیات تنیس استان همچنین با اشاره به احساس نیاز تنیسور‌ها براى حضور حامى مالى، ادامه داد: با تمام توان در تلاشیم تا حداقل براى برگزارى مسابقات مشکلى نداشته باشیم، اما باید پذیرفت که شرایط اقتصادى به گونه‌اى است که شرکت‌ها علاقه چندانى براى تبلیغات ندارند.
وى افزود: درصورت رفع موانع و حضور و جذب اسپانسرها در این رشته همواره مى توانیم به قطب تنیس ایران تبدیل شویم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید