• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72053
+
-

رشد  صادرات غیرنفتی در مرکزی

رئیس اتاق بازرگانی اراک: هدف از برگزاری پویش‌ ملی صادرات، تجهیز و تربیت جوانان این سرزمین برای حضور در بازارهای جهانی است

صادرات
رشد  صادرات غیرنفتی در مرکزی

چند روز پیش مراسم پویش ملی صادرات با هدف ترویج و توسعه صادرات غیرنفتی در استان مرکزی با حضور مسئولان، کارشناسان و متقاضیان حضور در این مراسم برگزار شد. در استان صنایع بزرگ و کوچک متعددی داریم، اما واحدهای کوچک و تخصصی موفق‌تر هستند. به گفته استاندار، در 4 ماه نخست امسال حدود 330 میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشتیم که سهم صنایع کوچک و متوسط یک سوم بوده است. 

به عبارتی حدود 110 میلیون دلار واحدهای کوچک و متوسط در استان بازده ارزی داشتند. همچنین در 4 ماه نخست سال 100 درخواست پروانه بهره‌برداری در واحدهای کوچک و متوسط داشتیم که نسبت به سال گذشته حدود 13 درصد رشد داشته و برای حدود 850 نفر اشتغال ایجاد می‌کند. با این آمار و برگزاری چنین همایش‌هایی استان مرکزی قابلیت افزایش صادرات غیرنفتی را دارد. 

به گزارش تسنیم، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک گفت: برای کسب موفقیت در رسته صادرات آموزش بروز بیش از سرمایه نقدی در صادرات اهمیت دارد.
«منوچهر توسطی» در مراسم پویش ملی صادرات که به میزبانی استان مرکزی در محل استانداری مرکزی برگزار شد با اشاره به برگزاری اینگونه همایش‌ها اظهار کرد: هدف از برگزاری پویش‌ ملی صادرات، تجهیز و تربیت جوانان این سرزمین برای حضور در بازارهای جهانی و گرفتن سهم کشور ما در این بازارهاست.

وی افزود: همه ما باید بکوشیم تا موجی از ترویج صادرات غیرنفتی ایجاد کنیم، اما در این زمینه پیش از داشتن پول و سرمایه باید دانش خود را به‌روز کنیم، زیرا دانش عامل اصلی ایجاد ارزش افزوده بر سرمایه است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک بیان کرد: باید به درجه‌ای برسیم که افراد با توسعه فکری به جامعه بنگرند و در این مورد برگزاری اینگونه همایش‌ها بیانگر تبلور وفاق استانی در کشور است و ترک تک‌روی‌ها اصلی‌ترین راه مقابله با معضلات است.


افزایش رقم صادرات غیرنفتی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک ادامه داد: کشور ما یک درصد از جمعیت دنیا را در بر دارد که در میان این جمعیت شاخصه نیروی انسانی وجود دارد که باید از آن نهایت استفاده را داشته باشیم تا رقم صادرات غیرنفتی را به بالاترین سطح ممکن برسانیم.

توسطی عنوان کرد: باید بکوشیم به لحاظ دیپلماسی ارتباطمان را با دنیا تقویت کنیم و علاوه بر این اقدامات از جوانان کارآفرین نیز حمایت‌های لازم را به عمل آوریم تا در آینده افتخارات ارزنده‌ای به کشور ارائه دهند.


تحقق یک میلیارد دلار صادرات غیرنفتی 

استاندار مرکزی گفت: باتوجه به این‌که استان مرکزی و سایر استان‌های کشور موفق به افزایش میزان صادرات غیرنفتی شده‌اند باید گفت هدف استقلال اقتصادی انقلاب اسلامی درحال تحقق است.

«سیدعلی آقازاده» در این مراسم با اشاره به دستاوردهای حوزه صادرات استان مرکزی اظهار کرد: تلاش صادرکنندگان استان مرکزی سبب شد تا سال 97 در تاریخ صادرات این استان ماندگار شود، زیرا توانستیم از مرز یک میلیارد دلار صادرات غیرنفتی عبور کنیم که این دستاورد را بسیار فرخنده می‌دانیم.

وی افزود: اراده جمعی، تلاش همگانی، فعالیت کارگران، همت صنعتگران، حضور تولیدکنندگان و کارآفرینان در رشته‌ها و رسته‌های مختلف سبب شد که این دستاورد ماندگار در تاریخ صنعتی استان مرکزی کسب شود و باید گفت در این زمینه هر دستگاهی به میزان قوای خود تلاش کرد.

استاندار مرکزی بیان کرد: دستگاه قضایی، نمایندگان مجلس، دستگاه‌های دولتی و مجموعه دولت همه با هم در صحنه حاضر شدند و نتیجه این حضور همگانی ثبت رکوردی مطلوب شد که امیدواریم همواره این دستاوردهای مفید روبه فزونی روند.

آقازاده ادامه داد: سال گذشته بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها در مدت 40 ساله انقلاب اسلامی علیه ایران تحمیل شد اما موفق شدیم ثابت کنیم که با این وضعیت می‌توانیم میزان صادرات غیرنفتی قابل توجهی داشته باشیم و این پاسخی است که مردم و مجموعه نظام به دشمنان ما می‌دهند و ثابت می‌کنند گفته‌های این ملت فقط در قالب شعار ادا نمی‌شود.

وی عنوان کرد: همه باید تلاشمان را به‌کار گیریم تا به این موفقیت استمرار ببخشیم و برگزاری اینگونه پویش‌های ملی تضمین‌کننده استمرار این حرکت بزرگ در ایران است و در این زمینه استان‌ها باید بر مبنای تلاش برای پایداری این وضعیت فعالیت کنند.

استاندار مرکزی بیان کرد: از برگزار کنندگان این پویش ملی نهایت سپاس و تشکر را داریم، زیرا اقدامی بسیار شایسته به انجام رسانده‌اند. معتقدیم با استمرار این دستاوردها هدف مقرر شده انقلاب که در این 4 دهه به دنبال آن بوده‌ایم محقق می‌شود و این هدف چیزی جز استقلال اقتصادی نیست. آقازاده بیان کرد: توجه به تولیدات، نیازسنجی کشورهای همسایه و شناسایی بازارهای هدف در عرصه تولیدات و صادرات مهم است، اما ترویج و آموزش علم صادرات از هر عامل دیگری بیشتر اهمیت دارد. اگر آموزش در هر رسته‌ای نباشد، به‌طور قطع نمی‌توانیم تولیداتمان را متناسب با دانش روز پیش  ببریم.

وی افزود: برای کسب نتایج مطلوب باید به آخرین یافته‌ها و آموزش‌های دنیا دست پیدا کنیم، زیرا آموزش کیفی‌سازی صادرات پویایی اقتصادی را به دنبال دارد و همه این اوامر در کنار هم منجر به برتری حوزه صادرات می‌شود.


950  نفر متقاضی حضور در پویش ملی صادرکنندگان

دبیر پویش ملی صادرات اظهار کرد: بهترین نوع مبارزه علیه تحریم‌ها خودکفایی اقتصادی است که اصلی‌ترین رکن این مسأله حمایت از تولیدکنندگان داخلی است. امروزه اگر معضلی بر سر راه تاجران قد علم کند به‌طور قطع فرایند فعالیت تولیدکنندگان نیز دچار خلل می‌شود.

«هنام آزادی‌راد» افزود: بیش از 950 نفر در مدت‌زمان کمتر از یک ماه برای شرکت در این همایش ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد 300 تا 400 نفر را کاهش داده‌ایم. این همایش با حضور صادرکنندگانی از سراسر کشور برگزار شد که امیدواریم نتایج مطلوبی در بر داشته باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید