• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72045
+
-

توسعه تجارت کرمانشاه با تبدیل 3 بازارچه  به گمرک رسمی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه با اشاره به تبدیل 3 بازارچه مرزی شوشمی، شیخ صله و سومار در استان به گمرک رسمی در جلسه اخیر هیات دولت، گفت: تبدیل این بازارچه‌ها به مرز رسمی به توسعه تجارت ایران و عراق کمک زیادی می‌کند. 

به گزارش ایرنا «هدایت حاتمی» در حاشیه جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت ارتقای این بازارچه‌ها به گمرک رسمی افزود: مدیریت این موضوع به صورت رسمی به اداره کل گمرک و سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها داده می‌شود و این گام موثری برای توسعه تجارت رسمی بین ۲ کشور ایران و عراق و رونق صادرات به‌ویژه در استان کرمانشاه خواهد بود. 

او تاکید کرد که در کنار صادرات از مرزهای استان باید مرزها را برای تامین کالاهای وارداتی را باز کنیم و کرمانشاه را به عنوان یک استان صادراتی و استانی که نیازهای وارداتی کشور را تامین می‌کند، تبدیل کنیم. معاون استاندار ایجاد و تقویت زیرساخت در مرزها را خیلی مهم دانست و تاکید کرد که ما باید رفاه حال تجار، رانندگان و مدیران دفاتر تجاری را فراهم کنیم و مسئولان و ناظران دولت هم آنجا در کمال آسایش کارهایشان را پیش ببرند و از این طریق به ارتقای بهره‌وری کمک کنیم.

او در ادامه گفت: با اعتبارات اندک دولتی در سالیان مختلف سعی شده تا حدودی این زیرساخت‌ها فراهم شود ولی هیچ‌وقت به اندازه کافی نبوده که برای یک بار هم به نحو شایسته‌ای این زیرساخت‌ها انجام شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در ادامه با اشاره به تعدد مرزهای کشورمان با عراق در مقایسه با بقیه کشورها مثل ترکیه گفت: ما از خرمشهر تا پیرانشهر حدود ۱۵ مرز مشترک با کشور عراق داریم که دولت باید برای همه این مرزها اعتبار اختصاص دهد. 

حاتمی افزود: در استان کرمانشاه از سال‌های گذشته به ویژه سال ۹۷، اعتبارات خوبی برای زیرساخت مرزها در نظر گرفته شده و با اقدام‌هایی که در دست اجراست زیرساخت‌های مرزهای شوشمی، شیخ‌صله و تیله‌کوه در آینده‌ای نزدیک به حد قابل قبولی می‌رسد.  او با بیان این‌که در سومار نیز زیرساخت خوبی را شکل داده‌ایم، گفت: تعطیلات عید قربان فرصت خوبی برای تکمیل این زیرساخت‌هاست و از دستگاه‌های متولی درخواست می‌کنیم نسبت به تسریع در روند امور این مرز تلاش کنند.  

این مسئول در ارتباط با وضعیت نامناسب جاده‌های دسترسی به بازارچه‌های مرزی استان کرمانشاه نیز افزود: از ۲۵ سال قبل بزرگ‌ترین پایانه صادراتی کشورمان با عراق در مرز خسروی شکل گرفته و همه امکانات لازم نیز در آن فراهم شده است اما شرایط بی‌ثبات کشور عراق از نظر سیاسی و ایجاد تغییرات جدی در آن به‌ناچار ما را به سمت ایجاد بازارچه‌های مرزی برده و این بازارچه‌ها باید از مسیرهای سختگذر عبور کنند و از این رو جاده‌های آن ناهموار و سخت باشد.  او گفت: در این بازارچه‌ها زیرساخت‌ها برای عبور روزانه ۵۰۰ کامیون فراهم نیست. در 4 ماه سپری شده از سال جاری ۸۲۱ میلیون دلار کالا به وزن یک میلیون و ۷۸۸ هزار تن از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شد. 

همچنین در این مدت ۱۸ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۸۶۷ دلار به وزن 8 هزار و ۹۳۹ تن کالا از طرق گمرکات استان کرمانشاه وارد کشور شد. در جلسه ۱۶ مرداد هیات وزیران که به ریاست رئیس‌جمهوری برگزار شد، بازارچه کیله سردشت در آغ، نقطه مرزی شوشمی، بازارچه مرزی سومار و بازارچه مرزی شیخ صله در کرمانشاه و بازارچه چیلات دهلران در ایلام، به عنوان راه‌های مجاز گمرکی تعیین شدند. استان کرمانشاه با ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با ۲ بخش کُرد و عرب‌نشین عراق و داشتن ۶ مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید