• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72030
+
-

احداث شهرک‌های شیلات در آذربایجان شرقی

این شهرک‌ها در سد حاجی لارچای ورزقان و حوضه  آبریز ارس در جلفا، مراغه و خداآفرین ساخته می‌شوند

با مسئول
احداث شهرک‌های شیلات در آذربایجان شرقی

مدیرکل شیلات آذربایجان شرقی از افزایش تولید ماهی در شهرک‌های شیلاتی این استان در سال جاری خبر داد. به گزارش تسنیم «قاسم جعفروند» اظهار کرد: سال گذشته 5800 تن ماهی در شهرک‌های شیلاتی استان تولید شد و امسال با توسعه این شهرک‌ها، میزان تولید آن در استان به 7 هزار تن افزایش خواهد یافت.وی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای افزایش میزان تولید ماهی در استان، شهرک‌های شیلات در استان با ارائه تسهیلات و حمایت‌های دولتی توسعه خواهند یافت.

این مسئول درباره ایجاد شهرک شیلات در مراغه گفت: توسعه پرورش ماهی در مراغه به هزار میلیارد ریال سرمایه اولیه نیاز دارد و با ورود بخش خصوصی و حمایت‌های دولت تلاش می‌شود برای 300 نفر اشتغال‌زایی شود. این شهرستان به دلیل دارا بودن منابع کافی آب‌های زیرزمینی از ظرفیت بالایی برای توسعه پرورش ماهی برخوردار است. اقدامات لازم برای توسعه بخش پرورش ماهی در این شهرستان انجام خواهد شد.
 
وی بیان کرد: در حال حاضر شهرستان مراغه 5/ 11 درصد از تولید آبزیان استان را به خود اختصاص داده و این در حالی است که در میزان آن از رتبه نخست به رتبه چهارم استانی سقوط کرده است. با احداث و راه‌اندازی مجتمع‌های جدید تولید ماهی در مراغه، ظرفیت این شهرستان حدود هزار تن در سال افزایش خواهد یافت.جعفروند با بیان این‌که شهرک‌های شیلات در پایاب سده حاجی لارچای ورزقان و حوضه آبریز، ارس در جلفا و خداآفرین اجرایی می‌شود، ادامه داد: برنامه مطالعاتی برای توسعه شهرک‌های شیلاتی در مناطق مستعد استان در حال اجراست. با توسعه این مراکز، ضمن ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان، به توسعه اقتصادی استان نیز کمک خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر سالانه بیش از 5800 تن ماهی از سوی مجتمع‌های آبزیان در استان تولید و عرضه می‌شود که باید براساس میانگین کشوری این میزان تولید در استان افزایش یابد.این مسئول با اشاره به رتبه نهم استان در تولید آبزیان در سطح کشور ادامه داد: آذربایجان شرقی بین استان‌های غیرساحلی در زمینه پرورش ماهی و آبزیان رتبه نهم کشوری را دارد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تلاش هستیم میزان تولید را افزایش دهیم. با استفاده از ظرفیت‌های موجود و منابع آبی در استان می‌توان زمینه توسعه شیلات را در آذربایجان شرقی افزایش داد.

مدیر شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی استان با اشاره به راه‌اندازی بزرگ‌ترین طرح پرورش شیلات در خداآفرین گفت: بزرگ‌ترین طرح پرورش شیلات در خداآفرین و حاشیه سد ارس اجرا شده که زمینه تولید 120 تن قزل‌آلا و 120 تن ماهی خاویاری و پرورش 5 میلیون قطعه بچه‌ماهی را فراهم کرده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید