• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72019
+
-

سد «قیزقلعه» امسال به بهره‌برداری می‌رسد

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به روند ساخت سد قیزقلعه در دشتی گفت: سد قیزقلعه با ۹۸ درصد پیشرفت با حجم مخزن یک میلیون متر مکعب و ۳ میلیون متر مکعب حجم تغذیه سفره زیرزمینی امسال وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

به گزارش تسنیم، «حسین باشی‌زادگان» با تاکید بر این نکته که اکنون بیش از 90 درصد منابع آب آشامیدنی استان بوشهر در دیگر استان‌ها قرار دارد اظهار کرد: آب آشامیدنی استان بوشهر از طریق خط آب‌رسانی با طول هزاران کیلومتر از دیگر استان‌ها تامین می‌شود و برای ایجاد منابع پایدار آب آشامیدنی برنامه‌های مهمی در استان تدوین شده است.

وی ساخت سدهای مخزنی، اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن و حفر چاه‌های آب شرب را از برنامه‌های مهم برای ایجاد ظرفیت منابع آبی استان بوشهر برشمرد و گفت: اکنون بیش از 6 سد مخزنی در استان بوشهر در حال اجرا است، در حالی که صدور مجوزهای آب‌شیرین‌کن با ظرفیت بالای 100 هزار متر مکعب صادر شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به اجرای دو سد در شهرستان دشتی افزود: عملیات اجرایی ساخت دو سد قیزقلعه و دشت پلنگ در دشتی روند مطلوبی دارد و با تکمیل سدهای دشت پلنگ و قیزقلعه نیاز آبی به استان‌های همجوار کاهش می‌یابد.

باشی‌زادگان با اشاره به روند ساخت سد قیزقلعه در شهرستان دشتی گفت: سد قیزقلعه با 98 درصد پیشرفت با حجم مخزن یک میلیون متر مکعب و 3 میلیون متر مکعب حجم تغذیه سفره زیرزمینی امسال وارد مدار بهره‌برداری می‌شود. وی ارتفاع سد قیزقلعه را 5/25 متر، حجم بدنه را 32 هزار متر مکعب و حجم مخزن آن را یک‌ میلیون متر مکعب دانست و تصریح کرد: طول تاج بند ذخیره‌ای قیزقلعه 220 متر است و می‌تواند سالانه 3 میلیون متر مکعب آب در اختیار بخش کشاورزی قرار دهد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای بوشهربا بیان این‌که منطقه دشت پلنگ قطب مهم کشاورزی شهرستان دشتی است گفت: با تکمیل دو سد دشت پلنگ و قیزقلعه ضمن تامین آب آشامیدنی سبب تقویت سفره‌های زیرزمینی 150 حلقه چاه و بهبود وضعیت کشاورزی شهرستان دشتی می‌شود. باشی‌زادگان مساحت اراضی کشاورزی در دشت پلنگ را بیش از 3 هزار هکتار دانست و گفت: دشت پلنگ در فاصله 150 کیلومتری جنوب بوشهر قرار دارد و با تکمیل سد قیزقلعه تا پایان امسال وضعیت منابع آبی دشتی را پایدار می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید