• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72016
+
-

کارگاه‌های صنایع دستی ساماندهی می‌شوند

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صنایع دستی فارس در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت: ثبت شیراز به عنوان سومین شهر صنایع دستی جهان ظرفیتی عظیم است که می‌تواند صنایع دستی استان فارس و شیراز را متحول کند و در شرایط تحریمی که در حال حاضر بر کشور حاکم شده است نیز به ارز‌آوری آسان کمک شایانی خواهد کرد. «حسین همتی» افزود: از زمان ثبت جهانی منبت آباده این شهر به برندی در دنیا در این حوزه تبدیل شد و قطعا گردشگران متعددی از سراسر دنیا به این شهر سفر و صنایع دستی آن را خریداری می‌کنند.
وی ادامه داد: در حال حاضر، اصفهان تنها شهر ایران است که در صنایع دستی ثبت جهانی شده و فعالان این شهر در این حوزه از این عنوان درآمدزایی زیادی دارند و اکنون اغلب گردشگران خارجی در اصفهان خرید صنایع دستی خود را انجام می‌دهند و در ادامه با سفر به شیراز تنها از ظرفیت میراث جهانی و تاریخی این شهر بازدید می‌کنند و اگر شیراز نیز ثبت جهانی صنایع دستی شود، گردشگران خارجی با این ذهنیت وارد ایران خواهند شد که بخشی از خرید خود را در این شهر انجام دهند.

همتی با بیان این‌که اکنون ضروری است همه بخش‌های دولتی و خصوصی استان فارس برای ثبت شیراز به عنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی تلاش کنند گفت: برنامه‌‌ریزی ساماندهی کارگاه‌های صنایع دستی استان فارس و شیراز با کمک اداره کل میراث فرهنگی این استان انجام و به‌زودی اجرا خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که شیراز باید در عمل ثابت کند که شهر جهانی صنایع دستی زیبنده نام این شهر است افزود: شهر جهانی خاتم به نام اتحادیه صنایع دستی استان فارس ثبت خواهد شد و این اتحادیه چون برندی حقوقی است، می‌تواند در کنار همه دستگاه‌های متولی کمک شایانی به بهبود و رونق صنایع دستی این استان کند.


ایجاد اشتغال برای 20 هزار نفر

خبر ثبت ملی شیراز به عنوان شهر صنایع دستی در پی ‌اعلام نتایج سومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی چندی پیش از سوی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس داده شد. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از ثبت شیراز به عنوان شهر ملی صنایع دستی خبر داد و اعلام کرد: پس از ثبت ملی و جهانی منبت آباده در سال گذشته، ثبت شیراز به عنوان شهر ملی صنایع دستی در کانون توجه قرار گرفت.

«مصیب امیری» با اعلام ثبت‌نام شیراز به عنوان شهر ملی صنایع دستی گفت: در ۳۱ تیر سال جاری، سومین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی در تهران به ریاست «پویا محمودیان» معاون صنایع دستی کشور، برگزار شد و در نهایت، بر اساس نتایج اعلام‌شده این نشست، شیراز به عنوان شهر صنایع دستی به ثبت ملی رسید.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس افزود: بر اساس آمارهای ثبت‌شده در سامانه صدور مجوزهای صنایع دستی، تاکنون ۱۲ هزار و ۸۷۲ پروانه تولید انفرادی و ۲۰۰ کارگاه تولیدی بزرگ با استاندارد و تولید بالا در شیراز صادر شده است و حداقل ۲۰‌هزار نفر تولید‌کننده صنایع دستی در این شهر فعالیت دارند.

این مسئول بیان کرد: از نظر تعداد نشان‌های ملی و بین‌المللی مرغوبیت آثار صنایع دستی شیراز دارای رتبه مناسبی است و جمعا ۱۱۲ اثر نیز موفق به دریافت نشان مرغوبیت صنایع دستی شده است. همچنین بر اساس نتایج اعلام‌شده در این نشست، بروجرد به‌ عنوان شهر ملی ورشوسازی، بندر لنگه به‌ عنوان شهر گلابتون‌دوزی، بایگ در خراسان رضوی به‌ عنوان شهر ملی ابریشم‌کشی، خوسف در خراسان جنوبی به‌ عنوان شهر ملی مله‌بافی، شیراز به‌ عنوان شهر صنایع‌ دستی، اهواز به‌ عنوان شهر مینای صبی، دزفول به‌ عنوان شهر کپوبافی، هرسین به‌ عنوان شهر گلیم، تویسرکان به عنوان شهر ملی منبت گلریز، روستای بحیری استان بوشهر به‌ عنوان روستای عبابافی، تنگه‌ سرحه از سیستان و بلوچستان به‌ عنوان روستای حصیربافی و روستای مهرگرد استان اصفهان به‌عنوان روستای بافته‌های داری ثبت ملی شدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید