• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 71975
+
-

شیراز در یک قدمی نشان جهانی صنایع ‌دستی

پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال، شیراز به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی کشور نام‌گذاری شود

صنایع دستی
شیراز در یک قدمی نشان جهانی صنایع ‌دستی

ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی نیازمند ثبت ملی این شهر با این عنوان بود که این مهم محقق شد و این مورد مزایایی برای فعالان این حوزه به لحاظ جلب توجه گردشگران و همچنین مسئولان به این شهر دارد. به گزارش ایرنا، شهر جهانی صنایع دستی برند باارزشی است که سومین آن در جهان و دومین آن برای ایران در یک قدمی شیراز قرار دارد و کارشناسان معتقدند که دست‌یابی به آن نیازمند تلاش همه‌جانبه دستگاه‌های مختلف، مدیریت شهری و بخش خصوصی است. پیش از این 8 شهر و ۱۰ روستای ایران در شورای جهانی صنایع دستی ثبت شده‌اند و اکنون پرونده شیراز به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی ایران و سومین آن در جهان در حال بررسی است.

وجود شهر و روستاهای متعدد ثبت‌شده موجب می‌شود کشور ما در جایگاه نخست جهان از این لحاظ قرار گیرد؛ جایگاهی که نشان از ظرفیت بالای ایران در این حوزه دارد و می‌توان با اتکا به آن بخش زیادی از مشکلات کشور را خصوصا در حوزه ارز‌آوری در شرایط تحریمی کنونی رفع کرد.  متخصصین امر معتقدند که می‌توان از چنین فرصتی برای افزایش تولیدات، فروش، صادرات، اشتغال‌زایی، ارز‌آوری در شرایط تحریم و رونق تولید این استان بهره برد.

اگر از این فرصت ایجادشده برای ثبت شیراز به عنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی دنیا استفاده نشود، شاید دیگر هیچ زمانی نتوان آن را جبران کرد و فرصت‌‌سوزی تاریخی اتفاق خواهد افتاد. ثبت جهانی صنایع دستی موجب می‌شود که شهرها با صرف کمترین هزینه‌ در دنیا معرفی شوند و این کمک زیادی به برندسازی این شهرها در حوزه صنایع دستی می‌کند و شهرهای ثبت جهانی شده به مقصد گردشگران خارجی بسیاری تبدیل می‌شوند.


فرایند تکمیل پرونده

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در سفر اخیر خود در اواسط اردیبهشت سال جاری به شیراز برای اولین بار وعده تکمیل پرونده این شهر به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی ایران و سومین در جهان را داد.
«پویا محمودیان» در حاشیه سفر خود به شیراز در جمع هنرمندان و سرمایه‌گذاران حوزه صنایع دستی گفت: در سال ۹۷ منبت آباده به ثبت جهانی رسید و در حال حاضر، نیز تهیه و تکمیل پرونده شیراز به عنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی در دنیا در حال انجام است.

او همچنین گفت: به همت اداره کل میراث فرهنگی فارس، ارزیابان شورای جهانی طی مدت حضور خود در شیراز از کارگاه‌ها و ظرفیت‌های شهر شیراز در صنایع دستی بازدید خواهند کرد و بر اساس رایزنی‌های صورت‌گرفته، مراحل جهانی شدن این شهر در دست اقدام است که در صورت انجام این مهم، شیراز به عنوان سومین شهر جهانی صنایع دستی در دنیا و دومین آن در ایران شناخته خواهد شد.


وعده جهانی‌ شدن تا پایان امسال

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال، شیراز به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی کشور نام‌گذاری شود. «مصیب امیری» گفت: در سال‌های اخیر پرونده سه شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت، شیراز به عنوان شهر جهانی خاتم و فیروزآباد نیز به عنوان شهر دست‌بافته‌های دامی به‌جد در دستور کار این اداره کل بوده است.


پیشنهاددهنده: خارجی‌ها

وی افزود: در پی‌ سفر سال گذشته نمایندگان سازمان جهانی صنایع دستی به فارس برای پیگیری مراحل ثبت منبت آباده، برنامه‌های متنوعی در حاشیه این سفر در کلان‌شهر شیراز برای این هیأت برنامه‌‌ریزی شد تا آنها با ظرفیت‌های متعدد حوزه صنایع دستی در شیراز آشنا شوند که این هیأت خارجی در آن زمان پیشنهاد دادند که به جای نام‌گذاری شیراز به عنوان شهر جهانی خاتم به دنبال ثبت جهانی این شهر با عنوان عام صنایع دستی باشیم.

 امیری ادامه داد: تاکنون در ایران تنها شهر اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی شناخته شده است، اما پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، شیراز به عنوان دومین شهر جهانی صنایع دستی از ایران نام‌گذاری شود. وی اضافه کرد: پرونده ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در ماه‌های گذشته آماده و به سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور ارسال شده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، شیراز به جمع شهرهای جهانی صنایع دستی اضافه شود.


وجود  ۲۰۰ هزار فعال صنایع دستی در فارس

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس بیان کرد: بیش از ۲۰۰ هزار صنعتگر در حوزه‌های مختلف صنایع دستی در این استان فعالیت می‌کنند. وی با بیان این‌که بیش از ۸۰ رشته صنایع دستی در این استان وجود دارد که فعالین آن در قالب ۱۸ گروه مشغول فعالیت هستند گفت: حدود ۲۰ هزار هنرمند در فارس وجود دارد که ضمن تولید صنایع دستی پروانه فعالیت کارگاهی و یا فردی خود را نیز اخذ کرده‌اند. امیری اظهار کرد: در شهر آباده که در سال گذشته به جرگه شهرهای جهانی پیوست، بیش از ۶۰۰ کارگاه عمومی و خانوادگی تولید صنایع دستی فعال وجود دارد.


مراحل ثبت نشان جغرافیایی خاتم شیراز نهایی شد

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: مراحل نهایی ثبت خاتم برای شیراز در سازمان جهانی مالکیت فکری طی شده است و این فرایند در مرحله اعطای نشان قرار دارد که به‌زودی انجام خواهد شد. «حیدرعلی زاهدیان‌نژاد» ادامه داد: ثبت نشان جغرافیایی خاتم شیراز در سازمان جهانی مالکیت فکری و معنوی باعث می‌شود که خاتم که ریشه اصلی آن در شیراز است و به نقاط دیگر کشور و حتی جهان راه یافته، به عنوان هنر این شهر ثبت جهانی شود.

وی از برنامه‌ریزی‌هایی با هدف ترویج فروش صنایع دستی در سراسر این استان سخن گفت و افزود: طی دو سال گذشته، اشتغال 1356 نفر در حوزه روستایی صنایع دستی و همچنین ایجاد ۶۵ بازارچه عرضه محصولات صنایع دستی فارس در سال ۹۶ و ۷۰ بازارچه در سال ۹۷ انجام شده است. زاهدیان‌نژاد عنوان کرد: با بهره‌برداری از فاز نخست مجتمع تجاری مهستان در ماه گذشته، تعداد واحدهای فروش صنایع دستی فارس به حدود ۳۲۰ فروشگاه افزایش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید