• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 71968
+
-

شهرک چاپ و نشر خراسان رضوی میزبان روز ملی صنعت چاپ

در استان
شهرک چاپ و نشر خراسان رضوی میزبان روز ملی صنعت چاپ

مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ در شهرک چاپ و نشر استان خراسان رضوی برگزار می‌شود. به گزارش ایبنا، «علی مغانی» رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی عنوان کرد: شهرک چاپ و نشر استان خراسان رضوی در فضایی به وسعت 18 هکتار کلنگ‌زنی و 120 واحد به چاپخانه‌داران واگذار شد. از میان آنها 50 چاپخانه‌دار اکنون در این شهرک مشغول فعالیتند. وی گفت: البته بخشی از این واحدها زیر دکل برق بودند که اجازه ساخت‌وساز نداشتند اما الان که دکل‌های برق برداشته شده است این واحدها مشغول ساخت‌و‌ساز شده‌اند. مغانی با بیان این‌که اکنون زیرساخت امکانات مختلف در این شهرک فراهم شده است، افزود: این زیرساخت‌ها شامل فیبر نوری، فاضلات، برق، آب، گاز و آسفالت برای دسترسی بهتر و مناسب‌تر چاپخانه‌داران در شهرک تامین شده است. 

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی ادامه داد: همچنین 2 المان شامل مجسمه فردوسی و دستگاه چاپ نیز با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت شرکت شهرک‌های استان خراسان رضوی در این شهرک نصب شده است که هم‌زمان با مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت چاپ از آنها رونمایی می‌شود. وی با بیان این‌که امسال نیز تصمیم داریم روز ملی صنعت چاپ را در شهرک برگزار کنیم، گفت: به دلیل اهمیت ویژه‌ای که شهرک‌های صنعتی و تخصصی دارند و جانمایی چاپخانه‌داران مشهد در این شهرک تصمیم داریم امسال مراسم روز ملی صنعت چاپ را در این مکان برگزار کنیم. 

مغانی درباره ویژگی‌های حضور چاپخانه‌داران در شهرک چاپ و نشر توضیح داد: بسیاری از چاپخانه‌ها در زیرزمین و مکان‌های نامناسب قرار دارند که از نظر بهداشت و استاندارد کیفیت خوبی ندارند. دست‌اندرکاران این حوزه سال‌های زیادی با زحمت و گرفتاری در این مکان‌ها فعالیت کردند در حالی که در شهرک موقعیت بهتری وجود دارد. به گفته رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی، تجربه نشان داده است استقرار واحد‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب نظیر آب، فاضلاب و تامین انرژی در قالبی ساختار‌یافته با هزینه اجرایی پایین‌تر، امکان حضور صنایع مرتبط را نیز در کنار هم میسر می‌کند و از سوی دیگر موجب ایجاد رقابت‌ بین واحدهای صنفی می‌شود. 

وی با بیان این‌که شهرک‌های صنعتی بستر مناسب برای ایجاد خوشه‌های صنعتی در سیستم اقتصادی کشور ایجاد می‌کنند، یادآور شد: وقتی صنایع همگن و مرتبط در کنار یکدیگر شروع به فعالیت می‌کنند، فاصله بین تولیدکنندگان بسیار کم می‌شود و زنجیره تولید در بهترین فرم با کمترین هزینه شکل خواهد گرفت؛ موضوعی که امیدواریم در شهرک چاپ و نشر خراسان رضوی ایجاد شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید