• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 71945
+
-

پیش‌قراولان پرندگان مهاجر وارد گیلان شدند

مدیر کل حفاظت محیط‌زیست گیلان از ورود پیش‌قراولان پرندگان مهاجر به تالاب انزلی و آب‌بندان‌های استان خبر داد.به گزارش ایسنا «قربانعلی محمدپور» گفت: براساس گزارش‌های واصله و بازدیدهای میدانی از تالاب‌های استان، نخستین گروه از پرندگان مهاجر شامل خوتکاهای پرسفید در دسته‌های 10 تا 200 قطعه‌ای در مناطق شرق تالاب انزلی و منطقه حفاظت شده سیاه‌کشیم مشاهده شدند. 

وی افزود: هر سال افزون بر 300 گونه از این پرندگان که 30 گونه از آنها شامل انواع گونه‌های حمایت شده جهانی هستند و 19 گونه نیز در فهرست قرمز IUCN قرار دارند، از سیبری و مناطق سردسیر اروپا برای زمستان‌گذرانی به تالاب‌های گیلان مهاجرت می‌کنند. غاز خاکستری، غاز پیشانی سفید، عروس غاز، پلیکان، چوب‌پا، باکلان، انواع حواصیل اکراس، کله سبز و اردک ارده‌ای از مهم‌ترین این گونه‌ها محسوب می‌شوند. وجود امنیت‌ نسبی و منابع ‌غذایی کافی در تالاب‌های گیلان شرایط مناسبی برای زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر مهیا کرده است.

وی تصریح کرد: هرگونه شکار و زنده‌گیری این پرندگان مهاجر ممنوع است و با متخلفان برخورد لازم انجام خواهد شد. با توجه به آغاز فصل مهاجرت و ورود نخستین دسته از این پرندگان، افزایش گشت و کنترل و پایش زیستگاه‌ها و تالاب‌های استان که دارای اکوسیستم مناسب برای زندگی این پرندگان هستند، در دستور کار پرسنل یگان حفاظت استان قرار خواهد گرفت. جریمه شکار هر قطعه خوتکا پرسفید یک میلیون ریال است و برای فرد خاطی در سال جاری پروانه شکار صادر نخواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید