• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 71938
+
-

۴۰۰ زباله‌گرد در بجنورد شناسایی شدند

مدیرعامل سازمان پسماند خراسان شمالی گفت: در شهر بجنورد ۴۰۰ زباله‌گرد شناسایی شده‌اند که این تعداد بدون احتساب افرادی است که در میان زباله‌های انباشته و دپو شده در کوه «باباموسی» زباله‌گردی می‌کنند. به گزارش ایرنا «روح‌الله عظیمی» با بیان این‌که زباله‌گردها به معضلی برای شهر بدل شده‌اند، اظهار کرد: رشد جمعیت، صنعتی شدن جامعه و تغییر الگوهای مصرف سبب شده است تا در دهه‌های اخیر میزان تولید پسماند افزایش چشمگیری یافته و به یک معضل جدی تبدیل شود. وی افزود: در شهر بجنورد، حدود ۱۷۰ دستگاه سه‌چرخه، ۵۵ گاری دستی و حدود ۱۰۰ دستگاه پیکان، وانت، نیسان، خودروهای شخصی هرگونه وسیله نقلیه اقدام به برهم زدن زباله می‌کنند. تاکنون برای ۸۸ دستگاه سه چرخه، ۱۷ گاری و ۹ وانت کارت صادر شده است. 

مدیرعامل سازمان پسماند خراسان شمالی با بیان این‌که بر اساس قانون پسماند، هرگونه برهم زدن زباله‌ها جرم است، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، تمام زباله‌ها متعلق به شهرداری است و فعالیت زباله‌گردها و برداشت این طلای کثیف، استفاده از اموال شهرداری است. وی درباره مضرات حضور زباله‌گردها در سطح شهر گفت: این افراد با تردد و پراکنده کردن زباله‌ها، تصویر نازیبایی از سطح جامعه ارائه می‌کنند. علاوه بر آن، حضور زباله‌گردها، امکان حضور سرمایه‌گذار در دفن‌گاه و بهره‌برداری از آن را محدود می‌کنند. عظیمی با بیان این‌که زباله‌گردها بخشی از دارایی شهرداری را به تاراج می‌برند، ادامه داد: سرمایه‌گذاران زیادی برای مدیریت پسماند اعلام آمادگی کرده‌اند اما حضور زباله‌گردها، عرصه را بر آنها تنگ کرده است زیرا صرفه اقتصادی را از سرمایه‌گذار می‌گیرد. 

وی گفت: زباله‌گردها سبب به هم زدن نظم و پراکندگی زباله و ترافیک می‌شوند، زحمت رفتگران را افزایش می‌دهند و علاوه بر آن، احتمال آسیب جسمی کارگران شهرداری، بریده شدن دست از طریق جمع‌آوری زباله‌های پراکنده شده افزایش می‌یابد. مدیرعامل سازمان پسماند خراسان شمالی خاطرنشان کرد: زباله‌گردها در جامعه سبب ایجاد ناامنی می‌شوند و بعضا استفاده از بلندگو توسط این افراد، آسایش شهروندان را سلب می‌کند. همچنین خسارت رساندن به گاری‌های زباله از دیگر آسیب فعالیت زباله‌گردهاست. وی افزود: برای ساماندهی زباله‌گردها پیشنهاد می‌شود بهای صدور کارت تردد افزایش چشمگیری یابد. همچنین تلاش می‌کنیم تعداد کارت تردد‌هایی که شهرداری می‌تواند صادر کند، محدود شود. 

عظیمی بیان کرد: یکی دیگر از برنامه‌ها و پیشنهادها، محدود شدن زمان فعالیت زباله‌گردهاست و باید هرگونه تردد زباله‌گردان از ساعت ۲۰ در زمستان و ۲۱ در تابستان در سطح شهر ممنوع اعلام شود. البته این امر به همراهی اجرائیات شهرداری نیاز دارد. وی درباره اجرای زون یا ناحیه بدون زباله در شهر بجنورد گفت: با توجه به وسعت شهر بجنورد، شهر را به 4 منطقه تقسیم کردیم و تعداد گاری هر منطقه و خیابان‌های آن مشخص شد. برای انجام زون بدون زباله‌گرد به‌صورت آزمایشی قسمتی از محدوده را انتخاب کردیم که از میدان کارگر شروع شده تا میدان خرمشهر و از مسیر کمربندی مدرس تا چهارراه خوشی است. مدیرعامل سازمان پسماند خراسان شمالی با بیان این‌که این زون ۱۱۶ هکتار وسعت دارد و قرار بود زباله‌ها با قرار دادن ۳۶ گاری جمع‌آوری شود، افزود: بعضا برخی از ملاحظه‌کاری‌ها سبب ابتر ماندن طرح‌ها می‌شود. به طور مثال، طرح ناحیه بدون زباله‌گرد بجنورد به علت همراهی نکردن بخش اجرائیات شهرداری به نتیجه نرسید. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید