• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71891
+
-

بیشتر ایده‌های استارتاپی هوشمندانه امروز دنیا زمانی احمقانه به نظر می‌رسیدند اما نتیجه نهایی چند سال بعد مشخص شد

شما چه ایده احمقانه جذابی دارید؟

شما چه ایده احمقانه جذابی دارید؟

استارتاپ یک واژه است.

پس Start و Up را نباید جدا از هم نوشت. وقتی از استارتاپ حرف می‌زنیم، دقیقا درباره صحبت‌کردن از یک واژه هستیم

هرچند دو واژه week و end به‌طور جداگانه معنا می‌دهند اما وقتی حرف از ویکند می‌شود، با یک واژه مستقل طرف هستیم








قدرتمندترین کامپیوتر برای بازی

در کامپیوتر جدید Big O سه کنسول‌ بازی در کنار یک پی‌سی قدرتمند با ۶۴گیگابایت رم جمع شده است


کمپانی اوریجین (Origin) که به ساخت کامپیوترهای گیمینگ شخصی‌سازی‌ شده شهرت دارد، به‌تازگی تولد 10سالگی خود را با ساخت دستگاهی خارق‌العاده جشن گرفته است. این دستگاه که «Big O» نام دارد هر سه کنسول بازی اصلی موجود در بازار را در یک بدنه کنار هم جمع کرده و یک پی‌سی گیمینگ بسیار قدرتمند نیز به آنها اضافه کرده است. این پی‌سی به سخت‌افزاری مانند کارت گرافیک تایتان RTX و پردازنده اینتل Core i9-9900K مجهز شده است. نسخه اول این پی‌سی گیمینگ 10سال پیش توسط اوریجین ساخته شده بود و متشکل از یک کامپیوتر گیمینگ و یک ایکس باکس 360 بود. کمپانی اوریجین در این‌باره می‌گوید: «نام Big O یادآور پی‌سی گیمینگ شخصی‌سازی‌ شده ما در سال2009 است که یک پی‌سی بسیار قدرتمند را با ایکس باکس 360 ترکیب می‌کرد. نسخه 2019 این دستگاه یک ایکس‌باکس One X، پلی‌استیشن 4پرو، نینتندو سوییچ و یک کامپیوتر گیمینگ فوق‌العاده قدرتمند را در شاسی دسکتاپ پرچمدار ما یعنی GENESIS دورهم جمع می‌کند». Big O کنسول‌های ایکس‌باکس و پلی‌استیشن را از بدنه‌شان جدا می‌‌کند و مادربورد آنها را به شکل عمودی روی یک سمت شاسی قرار می‌دهد، و هردو آنها را به وسیله یک سیستم خنک‌کننده مایع Cyrogenic خنک می‌کند. هر دو این کنسول‌ها به SSD
2ترابایتی سیگیت باراکودا مجهز شده‌اند. سمت دیگر این شاسی توسط مادربورد MSI MEG Z390GODLIKE اشغال شده که به پردازنده اینتل Core i9-9900K و کارت گرافیک انویدیا Titax RTX مجهز شده است. از دیگر مشخصات این کامپیوتر گیمینگ می‌توان به 64 گیگابایت رم، دوحافظه 2ترابایتی Corsair Dominator Platinum،  SSD
و NVMe سامسونگ 970EVO و 14ترابایت هارد‌دیسک سیگیت باراکودا برای ذخیره‌سازی‌ اطلاعات اشاره کرد. جلوی این شاسی نیز به دکمه پاور و پورت‌ها مجهز شده و یک سوییچ HDMI در پایین آن مشخص می‌کند خروجی کدام وسیله به نمایشگر انتقال داده شود. در میانه این قسمت هم داک نینتندو سوییچ قرار دارد که جدا کردن کنسول نینتندو را ممکن می‌کند. کمپانی اوریجین تنها نسخه ساخته شده از این پی‌سی گیمینگ را برای کانال یوتیوب Unbox Therapy فرستاده است. در این بسته پلاکی قرار دارد که رویش نوشته شده: «Big O
مهارت و خلاقیت ما در ساخت کامپیوترهای گیمینگ را نشان می‌دهد. ما با افتخار آن را در اختیار شما و تیمتان قرار می‌دهیم تا به دنیا نشان داده شود.» برخلاف مدل قبلی که 17هزار دلار قیمت داشت، از این دستگاه تنها یک عدد ساخته شده و برای فروش عرضه نخواهد شد. به‌نظر شما ساخت چنین کنسولی چقدر هزینه خواهد داشت؟






فرهنگ لغات  کسب وکارهای نوین
استارتاپ ویکند



استارتاپ‌ویکند، عبارتی است که این روزها در دهان خیلی‌ها می‌چرخد. یک واژه جدید که خیلی‌ها بدون توجه به کارکردش از آن تلقی‌های متفاوتی دارند. استارتاپ‌ویکند نه یک برنامه با پایان باز است، ‌نه برنامه‌ای که سروته آن نامشخص باشد. در تمام دنیا یکسری برنامه خاص برای پرورش ایده استارتاپی تشکیل می‌شود. این اصطلاح از دو عبارت Startup و Weekend تشکیل شده است. جزء اول این عبارت یعنی Startup به‌معنای کسب و کارهای روبه‌رشد است که عمدتا توسط نیروهای جوان پرورش پیدا می‌کند. به‌طور دقیق‌تر، «نیل بلومنتال»، بنیانگذار استارتاپ «واربی پارکر» این تعریف را از استارتاپ‌ها ارائه می‌دهد: «استارتاپ شرکتی است که روی مشکلی کار می‌کند که راه‌حل روشنی ندارد و موفقیت هم در آن ضمانت‌شده نیست». بخش دوم این عبارت Weekend است که در زبان انگلیسی به‌معنای آخر هفته است. کسانی که یک استارتاپ را می‌چرخانند، معمولا در تمام طول هفته درگیر پروژه‌هایشان هستند. آخرهفته‌ها زمان خوبی برای همه آنهاست که دور هم جمع شوند و درباره ایده‌هایشان حرف بزنند؛ در واقع، ‌آخر هفته با یک تقریب خوب، تنها زمانی است که تمام استارتاپ‌ها می‌توانند دور هم جمع شوند. به همین دلیل، برنامه‌هایی به نام استارتاپ‌ویکند در آخر هفته‌ها برگزار می‌شود؛ در ایران زمان استارتاپ‌ویکند پنجشنبه‌ها و جمعه‌هاست، در خارج شنبه‌ها و یکشنبه‌ها.






چه‌کسی کنترل تلویزیون را اختراع کرد؟

یوجین مک‌دونالد می‌خواست به‌نحوی آنها را از بین ببرد. مک‌دونالد که بنیانگذار شرکت سهامی زنیت (zenith) بود به همین ‌خاطر از مهندسانش خواست کنترل از راه دوری بسازند که صدای آگهی‌ها را خاموش کند. اولین تلاش‌شان در سال۱۹۵۰ کنترل از راه دوری بود به نام گروه تنبل‌ها که با کابل به تلویزیون وصل می‌شد. مشتریان کابل سیمی را دوست نداشتند بنابراین زنیت روی کنترل از راه دور بی‌سیمی کار کرد.
آنها بسیار امیدوار بودند چیزی شبیه فلاش ماتیکی بسازند که یوجین پولی در سال۱۹۵۵ اختراع کرد. این وسیله پرتوی نوری به یک سلول نوری برقی (فوتوالکتریک تلویزیون) می‌تابید و نخستین کنترل از راه دور بی‌سیم تلویزیون محسوب می‌شد. اما مشکلاتی داشت که باعث شد، هیچ وقت اختراع عملی کاربردی درنظر گرفته نشود؛ مثلا هر بار که کسی لامپی را در خانه روشن می‌کرد کانال تلویزیون‌ها نیز عوض می‌شد!
آنها دوباره به طرح اولیه بازگشتند و این بار از گروه فروش زنیت خواستند کنترل از راه دوری بسازد که به باتری نیاز نداشته باشد. فیزیک‌دانی به نام رابرت آدلر راه‌حلی یافت؛ او کنترل تعویض کانالی ساخت که از چکش‌های فنر‌داری استفاده می‌کرد تا به میله‌های آلومینیومی ضرباتی وارد کند و به این ترتیب صداهای مافوق صوتی تولید می‌کرد که گیرنده درون تلویزیون می‌توانست آنها را تشخیص دهد. وقتی دکمه‌ها را فشار می‌دادید کنترل از راه دور صدای کلیک مختصری می‌کرد، به همین دلیل به «کلیک کننده» مشهور شد.
وقتی مک‌دونالد آن را دید، به وجد آمد و مرتب فریاد می‌زد: «باید داشته باشیمش! باید داشته باشیمش!». کنترل از راه دور جدید که دستور فضایی (space command) نام داشت، در سال۱۹۵۶ وارد بازار شد. کنترل از راه دورها نتوانستند از شر آگهی‌ها خلاص شوند اما مردم به کمک آنها مرتب از این کانال به آن کانال می‌روند.





کنترل از راه دور بسیار ساده بود و 4دکمه داشت: کانال بعدی، کانال قبلی، روشن و خاموش، صامت کننده. اما به گیرنده‌ای نیاز داشت که 6لوله توخالی درون دستگاه تلویزیون داشت تا این نشانه‌ها را تشخیص دهد. این کنترل از راه دور به‌مدت یک ربع قرن همچنان استاندارد صنعت باقی ماند.
آدلر که مخترع پرکاری بود بیش از ۱۸۰ اختراع به نام خود ثبت کرد. نخستین اختراع او در سال۱۹۴۳ و آخرینش ۶۴سال بعد در سال۲۰۰۷ بود؛ یعنی درست پس از مرگش، حق اختراع گرفت. بنا بر گفته همسرش، مخترع کنترل از راه دور، خودش زیاد تلویزیون تماشا نمی‌کرد و بیشتر کتاب می‌خواند.











پاوربانک، بلایی سر باتری موبایل می‌آورد؟

جعبه‌ابزار    این روزها به‌خاطر حجم کارهایی که آدم‌ها با موبایل‌شان دارند استفاده از پاوربانک‌ها یا همان باتری‌های همراه خیلی عادی شده است.
 به تازگی خبری منتشر شد که آتش گرفتن یک صندلی در پرواز Virgin Atlantic باعث فرود اضطراری این هواپیما شده است. گزارش شده که این حریق به‌خاطر آتش گرفتن یک پاوربانک رخ داده است. این هواپیما که از فرودگاه جان اف‌کندی نیویورک به مقصد لندن پرواز کرده بود به همین‌خاطر مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه لوگان بوستون شد.
بعد از بازرسی‌های انجام شده مشخص شد همه‌‌چیز زیر سر یک پاوربانک بوده است. بسیاری از کاربران که در طول روز باتری موبایل‌شان به آخر خط می‌رسد پاوربانک همیشه همراه‌شان است. پاوربانک در واقع باتری‌های لیتیومی هستند که در موبایل‌ها کاربرد دارند، اما به‌صورت جداگانه شارژ می‌شوند تا در زمان نیاز بتوانند گوشی و تبلت کاربران را شارژ کنند. شاید قبلا استفاده مردم از موبایل بیشتر به مکالمه تلفنی محدود می‌شد، اما حالا کارهای بانکی، گرفتن تاکسی، ارتباط‌های کاری و سازمانی از طریق موبایل‌ها صورت می‌گیرد. خاموش شدن گوشی برای خیلی‌ها درحالی‌که به شارژر یا پریز برق دسترسی ندارند می‌تواند یک کابوس تمام‌عیار باشد. اما آیا استفاده از پاوربانک‌ها امن است؟ ممکن است پاوربانک به گوشی‌تان آسیب بزند؟



مشکل بی‌کیفیت‌ها
اگر با تعمیرکاران موبایل حرف بزنید خیلی‌هایشان از مشکلات پاوربانک‌ها برایتان خواهند گفت. بیشترین مشکل را پاوربانک‌هایی ایجاد می‌کنند که کیفیت لازم را ندارند. برخی پاوربانک‌ها با آنکه بسته‌بندی و ظاهر شیکی دارند اما می‌توانند بلایی بر سر گوشی‌تان بیاورند که مدت‌ها ضرر آن را بدهید. تعمیرکاران می‌گویند گوشی‌های گران‌قیمت از دسته اندرویدی و آیفون‌ها هم قربانیان پاوربانک‌های بی‌کیفیت هستند. یکی از مهم‌ترین مشکلات ایجاد شده از بین رفتن باتری گوشی و در حالت بدتر از بین رفتن قطعه‌ای مشهور به آی‌سی شارژ است که عملا استفاده از گوشی را برایتان غیرممکن می‌کند.

نیاز به آمپر و ولتاژ دقیق
بسیاری از گوشی‌ها نیاز به منبعی برای شارژ دارند که خروجی 5ولتی را به‌صورت دقیق ارائه دهد. برخی از پاوربانک‌های بی‌کیفیت وجود دارند که ممکن است ولتاژ ثابتی نداشته و باعث آسیب به گوشی یا باتری داشته باشد. استفاده از کابل استاندارد برای شارژ هم در این قضیه مهم است.
به همین‌خاطر اگر پاوربانکی نتواند ولتاژ‌ و آمپر درست را تامین کند این ماجرا می‌تواند به گوشی شما آسیب برساند و حتی باعث خاموش‌شدن ناگهانی آن شود.

 شب تا صبح شارژ‌کردن گوشی امن است؟
روش درست شارژ استفاده از آداپتور و کابل استاندارد با استفاده از پریز برق معمولی است. بهترین حالت هم این است که با رسیدن گوشی به ۱۰۰‌درصد شارژ آن را از برق جدا کنید. هر چند گوشی‌های جدید از فناوری‌هایی استفاده می‌کنند که شارژ گوشی را پس از رسیدن به ۱۰۰‌درصد قطع کرده و مثلا دوباره با رسیدن به حدود ۹۵‌درصد سیکل شارژ شروع می‌شود اما انجام پیوسته این پروسه هم برای باتری ضرر دارد. به‌ویژه کسانی که عادت دارند در موقع خواب گوشی‌شان را به شارژ بزنند و صبح آن را بردارند بیشتر با این مشکل روبه‌رو هستند. انجام پیوسته این سیکل باعث داغ شدن باتری و گوشی در طول شب می‌شود و می‌تواند کیفیت باتری را به‌تدریج پایین آورد.











تاشوها آینده جهان را می‌سازند؟

سامسونگ در ‌ماه شهریور سرانجام گوشی تاشوی خود را به بازار می‌فرستد و بار دیگر رقابت نمایشگرهای تاشو داغ می‌شود


پس از یک جنجال تمام‌عیار بالاخره مشخص شد که سامسونگ قرار است به‌زودی و در‌ماه شهریور گوشی تاشوی خود را به بازار بفرستد. آنطور که اعلام‌شده عیب‌های این گوشی که در زمان عرضه آزمایشی آن مشخص شده بود برطرف‌شده و این گوشی قیمت نجومی ۲هزار دلار را خواهد داشت!
این شرکت طی بیانیه‌ای افزود: ما لایه‌ محافظ نمایشگر این گوشی‌ها را گسترش داده‌ایم و کاربران باید بدانند که نباید این لایه‌ محافظ را از نمایشگر جدا کنند. علاوه بر نکات مذکور، سامسونگ برای افزایش محافظت از نمایشگر، لایه‌های فلزی جدیدی را زیر آن تعبیه کرده است. به گفته کارشناسان و منابع داخلی سامسونگ، این شرکت طراحی لولا و نمایشگر تاشوی گلکسی فولد را بهبود بخشیده و تمامی بررسی و آزمایش‌های مربوط به آن را به درستی انجام داده است تا این محصول را آماده رونمایی و عرضه به بازار کند.
اما سامسونگ تنها شرکتی نیست که می‌خواهد گوشی‌های تاشو را عرضه کند و رقابت سختی میان شرکت‌های مختلف در جریان است. آیا آینده دنیای فناوری را واقعا نمایشگرهای تاشو از موبایل و تبلت خواهند ساخت؟

رقابت جهانی
این روزها همه جا بحث موبایل‌هایی با نمایشگر تاشو داغ است. هر چند سامسونگ به تازگی از موبایل تاشوی خود رونمایی کرده اما شرکت‌های مختلف دیگر تولید‌کننده موبایل هم طی همین روزها موبایل‌هایی با فناوری مشابه را به نمایش خواهند گذاشت. با این نمایشگرهای جدید می‌توان گوشی‌های موبایل را با بازکردن نمایشگر تبدیل به تبلت کرد؛ یعنی در زمان تاشدن یا حالت موبایل نمایشگری 58/4 اینچی در دسترس کاربر است و در حالت بازشده یا تبلت کاربر نمایشگری 3/7 اینچی را در اختیار دارد. مورد انتظارترین رقیب گلکسی فولد سامسونگ، هواوی میت ایکس خواهد بود که اخیرا پوسترهای تبلیغاتی آن در بارسلونای اسپانیا برافراشته شده‌است. هدف هواوی از این کار دعوت شرکت‌کنندگان کنگره جهانی موبایل به بازدید از نخستین موبایل تاشوی سازگار با شبکه‌های G5 است. پوسترهای تبلیغاتی نشان می‌دهند که نخستین گوشی تاشو و احتمالا G5‌ هواوی از نظر مفهومی با گوشی تاشوی سامسونگ متفاوت است؛ چون صفحه‌نمایش آن در حالت باز به سوی بیرون است.
 به همین‌خاطر در کنگره جهانی موبایل علاوه بر G5 یکی از موضوعات مورد توجه همین گوشی‌های تاشوی جدید است. هر چند سبک جدید این گوشی‌ها و همچنین امکان تلفیق موبایل و تبلت خیلی‌ها را شگفت‌زده کرده اما آیا واقعا موبایل‌های تاشو مورد استقبال کاربران قرار می‌گیرند؟

ماجرای مهم قیمت
یکی از مسائلی که باعث شده خیلی‌ها پیش‌بینی کنند که فعلا موبایل‌های تاشو نمی‌توانند درخشش زیادی در بازار داشته باشند قیمت بسیار بالای آنهاست. در حالی که تا پیش از این موبایل‌های ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ دلاری در بازار بسیار گرانقیمت به‌حساب می‌آمد و  از نگاه بیشتر مردم دنیا دور از دسترس به نظر می‌رسیدند اکنون موبایل‌های تاشو قیمت‌شان از حدود ۲هزار دلار شروع می‌شود! فناوری‌های نمایشگرهای تاشو بسیار جدید است و قیمت گران‌شان دور از انتظار نبوده است. اما قیمت، یک فاکتور مهم در بازار جهانی است که می‌تواند مردم را از استفاده از این فناوری جدید دور کند و آنها را در حال استفاده از موبایل‌های جدیدشان نگه دارد.

گوشی‌نبودن گوشی!
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران داشتن گوشی موبایلی است که کارهای روزمره‌شان را انجام دهد. به‌عنوان نمونه گوشی تاشوی سامسونگ در حالت عادی نمایشگری باریک‌تر از عادت کاربران موبایل دارد. به همین‌خاطر احتمالا خیلی‌ها از چنین نمایشگرهایی به‌عنوان موبایل رضایت نخواهند داشت و مجبور هستند به جای موبایل از حالت تبلت استفاده کنند. علاوه بر این، برای استفاده از همه اپلیکیشن‌های اندروید باید منتظر نسخه ویژه این سیستم عامل برای موبایل‌های تاشو بود. جو هانلون در این رابطه به فایننشیال‌ریویو می‌گوید:‌ موبایل‌های تاشو راه‌حلی برای مشکلی هستند که بیشتر کاربران با آن برخورد نداشته‌اند. هم‌اکنون ما اشتیاق زیادی در بازار به این فناوری با قیمت بالایش نمی‌بینیم. موبایل‌های تاشو خیلی جذاب هستند اما بسیاری از کاربران هنوز نمی‌دانند آنها را می‌خواهند یا نه. گاردین در این رابطه نوشته است: واقعیت این است که کاربران بیشترین لذت را زمانی از این گوشی‌های جدید می‌برند که آنها در حالت تبلت باشند.

انتظار برای آینده
مهم‌ترین ماجرا این است که گوشی‌‌هایی با نمایشگر تاشو در اول راه هستند و مثل هر فناوری دیگری نقص‌های خود را دارند و باید در انتظار پیشرفت بیشتر آنها در آینده بود. بعضی‌ها می‌گویند که آینده در اختیار نمایشگرهای تاشو است و باید دوران گوشی‌های سنتی را تمام‌شده دانست. اما تا آن زمان سال‌ها زمان نیاز است. باید منتظر ماند و دید که این تاشوهای جدید می‌توانند به گجت همه‌کاره افراد برای تمام روز تبدیل شوند یا همچنان باید چند گجت همراه‌مان باشد.



استارتاپ‌ها در جهان تازه‌کار هستند اما ایده‌های احمقانه‌ای که بعد از مدتی نسبتا کوتاه موفق شده‌اند، به اندازه عمر بشر درازا دارند. دست‌کم در همین 100سال گذشته ایده‌های احمقانه قابل‌‌توجهی در جهان ارائه‌شده‌اند که در آغاز کار، تمام دنیا آن را احمقانه می‌دانستند و طرد می‌کردند. این ایده‌های احمقانه حالا به بزرگ‌ترین کمپانی‌های جهانی تبدیل شده‌اند که زندگی بشر بدون وجودشان بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد. مردان شماره یک این ایده‌های احمقانه و موفق چه کسانی بوده‌اند و دیدگاه‌شان درباره ارتباط حماقت و موفقیت چیست؟


گران‌قیمت‌های دوست ‌داشتنی
یکی از مسائلی که باعث شده خیلی‌ها پیش‌بینی کنند که فعلا موبایل‌های تاشو نمی‌توانند درخشش زیادی در بازار داشته باشند قیمت بسیار بالای آنهاست


شاید وقتی دیگر
مهم‌ترین ماجرا این است که گوشی‌‌هایی با نمایشگر تاشو در اول راه هستند و مثل هر فناوری دیگری نقص‌های خود را دارند و باید در انتظار پیشرفت بیشتر آنها در آینده بود

 

این خبر را به اشتراک بگذارید