• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71879
+
-

لطفاً غرق نشوید

پیشگیری
لطفاً غرق نشوید



همشهری: همزمان با فرا‌رسیدن فصل تابستان، رودخانه‌ها و دریاچه‌ها نخستین انتخاب برای سفر و گردش و تفریح محسوب می‌شوند. این در حالی است که بسیاری از غرق‌شدگی‌ها در همین زمان و بر اثر غرق‌شدگی آن هم خارج از طرح سالم‌سازی‌ رخ می‌دهد. آمارها نشان می‌دهد از اول فروردین تا ۱۴ مرداد‌ماه امسال ۸۶۳ نفر در محیط‌های آبی غرق شده‌اند. مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه ۱6درصد از افراد غرق‌شده در گروه سنی ۴ تا ۱۰ سال قرار دارند، می‌گوید: شنا در دریا هرگز مشابه شنا در استخر نیست و به همین دلیل افراد باید به فن شنا آشنا باشند و مهارت‌های بسیاری داشته باشند. برخی نیز بر این تصور هستند که شنا‌کردن در آب‌های راکد راحت است و نیاز به فن خاصی ندارد و تنها هدفشان تفریح است اما امکان دارد عمق آب نسبت به ظاهر آن بیشتر باشد و اینجاست که حادثه رخ می‌دهد.

کودکان، نوجوانان و مردان بیشترین قربانیان هستند. او در این‌باره می‌گوید: 40درصد کسانی که دچار آسیب و غرق‌شدگی شده‌اند، بین 20 تا 40 ساله هستند و نکته دلخراش این است که 6درصد کسانی که غرق شده‌اند، کودکان زیر 3 سال هستند.

همچنین غرق‌شدن کودکان و نوجوانان علاوه بر اینکه می‌تواند به‌خاطر بلد‌نبودن فنون شنا توسط آنها باشد، به نبود نظارت کافی والدین در ارتباط با آنها نیز بر‌می‌گردد؛ چرا‌که تمام فرایند غرق‌شدگی از فرورفتن یا غوطه‌وری در آب تا ایست قلبی، تنها طی چند ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد.

اما یکی از موضوعات مهمی که این مسئول به آن اشاره دارد، این است که نجات‌دهندگان آموزش‌ندیده باید مواظب باشند خودشان غرق نشوند. وی می‌گوید: نجات ایمن عبارت است از رساندن یک شی‌ء از قبیل چوب یا شاخه درخت یا انداختن یک شیء شناور به سمت غریق. در اغلب موارد از این واکنش‌های سریع و بی‌خطر غفلت می‌شود و خوب است بدانید که 15درصد غرق‌شدن‌ها کسانی هستند که برای نجات یک فرد دیگر تلاش کرده‌اند و این یک نکته را گوشزد می‌کند که مهارت‌های شنا را همه آموزش ببینند و به‌خصوص کسانی که ‌نزدیک به محیط‌های آبی زندگی می‌کنند. افرادی که می‌خواهند کمک کنند باید خودشان مهارت‌های یک غریق نجات را داشته باشند تا جان خود را از دست ندهند و اینکه غرق‌شدگی که همه‌ساله در کشور ما با افزایش روبه‌رو‌ست، قابلیت صفر‌شدن دارد؛ چرا‌که این موضوع مانند بیماری قلبی نیست که بگوییم هرگز نمی‌شود. کافی است مسئولان بیشتر در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند و مردم هم توجه بیشتری نشان دهند. جالب است بدانید که بسیاری از غرق‌شدگی‌ها در دریا‌ خانوادگی است؛ یعنی یک نفر به دریا می‌رود و بقیه اعضای خانواده هم که تخصصی ندارند، برای نجات وی می‌روند و درنهایت ما اغلب شاهد غرق‌شدن چند نفر از یک خانواده هستیم و همین موضوعات سبب شده که میزان غرق‌شدگی با افزایش روبه‌رو باشد.

خالدی با هشدار به خانواده‌ها می‌گوید: کودکان را تشویق کنید تا شنا و مهارت‌های بقای ایمن در آب را یاد بگیرند. در نواحی دارای گروه نجات‌ غریق شنا کنند.‌ همواره کودکان تحت نظارت خود را چه در داخل آب و چه در کنار آب، زیر توجه دقیق‌ داشته باشید، چگونگی و زمان استفاده از جلیقه نجات را (خصوصا برای کودکان و شناگران ضعیف) یاد بگیرید. کمک‌های اولیه و CPR را یاد بگیرید.


کودکان در خطر 40 درصد کسانی که دچار آسیب و غرق‌شدگی شده‌اند، بین 20 تا 40 ساله هستند و نکته دلخراش این است که 6درصد کسانی که غرق شده‌اند، کودکان زیر 3سال هستند

خودتان غرق نشوید
افرادی که می‌خواهند کمک کنند باید خودشان مهارت‌های یک غریق نجات را داشته باشند تا جان خود را از دست ندهند


                                                        
 

این خبر را به اشتراک بگذارید