• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71843
+
-

مدیریت آپشنال بازار خودرو

چندوچون
مدیریت آپشنال بازار خودرو


سیر نزولی نرخ ارز و بهبود روند تولید و عرضه خودروهای داخلی در حالی زمینه سیر نزولی قیمت‌های حاشیه بازار را فراهم کرده که به اعتقاد مشتریان، این کاهش قیمت نمود چندانی در بازار خودرو نداشته و حتی در برخی خودروهای داخلی افزایش قیمت را شاهد بوده‌ایم. با سعید مؤتمنی -رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران- گفت‌وگو کرده‌ایم.

چرا خبرهای ریزش قیمت خودروها تاثیر چندانی در کاهش قیمت‌های حاشیه بازار نداشته است؟
در بازار خودروهای داخلی رویه‌های متفاوتی بنابر شیوه عرضه شرکت‌های خودروسازی حاکم است، به نحوی که قیمت محصولات سایپا طی 2 هفته گذشته ثابت مانده و حتی در برخی خودروها کاهش قیمت 500 هزار تا یک میلیون تومانی را شاهد بوده‌ایم. اما در مورد محصولات ایران‌خودرو که قبلا کاهش قیمت را شاهد بود با اعلام این شرکت مبنی بر افزایش چند میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای پیش فروش شده به مشتریان، سیر صعودی قیمت‌ها را شاهد بودیم. گرچه این شرکت افزایش مذکور را ناشی از اشتباه نرم‌افزاری در دعوتنامه‌های فروش تلقی و آن را اصلاح کرد اما این اعلام قیمت، موج افزایش قیمتی را در حاشیه بازار به راه انداخت که بازگشت آن به قیمت‌های قبل،روزها و هفته‌ها زمان می‌برد.

یعنی هنوز هم خریدار چندانی در بازار خودروهای داخلی موجود نیست؟
در مجموع هنوز هم رکود حرف نخست بازار خودرو است اما در صورتی که کسی نیاز به خودرو داشته باشد، می‌خرد، چرا که شرایط بازار موجب شده است تا برخلاف گذشته دیگر کسی به قصد کسب سود نسبت به خرید خودرو اقدام نکند و تنها مشتریان واقعی فعال بازار باشند. وقتی شرکت خودروسازی مثلا قیمت خودروی ثبت‌نامی مشتریان در مهرماه سال گذشته را مطابق با قیمت حاشیه بازار‌ زمان تحویل، مثلا خردادماه و رشد صد درصدی قیمت‌ها تعیین می‌کند، مشتری رغبتی به خرید این خودرو نخواهد داشت و خرید و فروش این خودرو در حاشیه بازار نیز سود چندانی نداشته و حتی در برخی موارد قیمت‌های حاشیه بازار از شرکت‌های خودروسازی کمتر است.

علت نوسان قیمت خودرو چیست؟
واقعیت این است که اکنون شرکت‌های خودروسازی با مدیریت بازار از طریق تعیین قیمت‌های نزدیک به حاشیه بازار زمان تحویل برای خودروهای پیش فروش شده و افزایش یا کاهش عرضه محصولاتشان، بازار خودرو را مدیریت می‌کنند و این سیگنال را به بازار و مشتری می‌دهند که قیمت خودروی مذکور با توجه به شرایط عرضه، افت بیشتری نخواهد داشت. از سوی دیگر اکنون خودروسازان تنظیم آپشنال قیمت خودرو را مد نظر قرار داده‌اند؛ به این معنا که با حذف برخی آپشن‌های خودروهای پیش‌فروش شده یا خودروهای عرضه شده در چارچوب طرح‌های فروش فوری اعتباری ، به نوعی ضمن ثابت نگه‌داشتن قیمت‌های بالای قبلی محصولاتشان، از کاهش قیمت خودرو در بازار جلوگیری و زمینه را برای عرضه چند نرخی این خودروها فراهم می‌کنند، به نحوی که اکنون پژو 206تیپ 5با ضبط و سنسور دنده عقب 97میلیون و قیمت نوع معمولی این خودرو حدود 94میلیون تومان است. این امربه معنای آن است که حذف آپشن‌ها توسط شرکت‌های خودروسازی به عنوان راهکاری برای مقابله با کاهش واقعی قیمت خودرو، تاثیر خود را بر حاشیه بازار خودرو می‌گذارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید