• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71835
+
-

سم‌زدایی از بازار قارچ خوراکی

تولید سالانه قارچ در دودهه اخیر از 5هزار تن به 152هزار تن رسیده و 80درصد آن مصرف داخلی است

سم‌زدایی از بازار قارچ خوراکی


مواد غذایی  
طی 20 سال گذشته،  مصرف قارچ در کشورمان رشد چشمگیری داشته است. به گزارش همشهری، با افزایش شدید قیمت مواد پروتئینی(گوشت، مرغ و ماهی) قارچ خوراکی به جایگزین مناسبی در سبد مصرفی خانوارهای با درآمد کم و متوسط برای این اقلام تبدیل شده است. اما بازار این محصول طی سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های ناشی از مصرف قارچ‌های وحشی سمی، رشد هزینه تمام‌شده تولید و قیمت مصرف‌کننده مواجه بوده است.

قارچ‌؛ کشنده یا مغذی
رشد مصرف این محصول موجب‌شده تاکنون در دنیا حدود 12 میلیون تن قارچ تولید و مصرف شود. اما قارچی که به شیوه پرورشی و‌کارخانه‌ای تولید و عرضه می‌شود گونه‌ای (واریته) جداشده خوراکی و قابل مصرف از انواع قارچ‌های طبیعی است. در طبیعت نیز حدود 2هزار گونه قارچ گوشتی وجود دارد که از این تعداد تنها 100 نوع خوراکی است و بقیه دارویی یا سمی هستند اما تشخیص اینکه یک گونه قارچ، سمی یا سالم است تنها از طریق آزمایشگاه‌ها و توسط متخصصین میسر است. حتی برای قارچ سفید و گوشتی پرورشی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود نیز گونه‌ای سمی در طبیعت، جنگل‌ها و مرغزارها وجود دارد که خیلی شبیه گونه پرورشی آن است. بر این اساس دست‌اندرکاران بخش سلامت به هموطنانی که به قصد گردش به مرغزارها، گردشگاه‌ها، پارک‌های جنگی و مناطق کوهستانی می‌روند توصیه می‌کنند  که حتی از دست زدن به قارچ‌های وحشی خودداری کنند چرا‌که قارچ‌های سمی به 2گونه هستند؛ سموم برخی از این قارچ‌ها از طریق تماس با پوست منتقل می‌شود و ظرف 24 ساعت انسان را از پای در می‌آورد. نوع دیگری از قارچ‌های سمی پس از مصرف توسط انسان به‌تدریج به کبد و کلیه فرد حمله کرده و شخص مسموم طی مدت یک هفته تا یک‌ماه فوت می‌کند.

پس‌لرزه‌های اعتصاب قارچ‌خورها
 در بهار سال 97 حدود 1800 نفر از مردم در نقاط مختلف کشور بر اثر مصرف قارچ‌های سمی وحشی، مسموم و 18 نفر فوت شدند. اطلاع‌رسانی غلط در مورد این موضوع موجب شد تا مردم فکر کنند که هر قارچی سمی است. این شرایط موجب شد تا نرخ هر کیلوگرم قارچ خوراکی از 10 هزار تومان به هزارو500 تومان کاهش یابد و تولید‌کنندگان قارچ روزانه 20 میلیارد تومان زیان کنند. قارچ‌ پرورشی دکمه‌ای به‌عنوان یک غذای ارگانیک، بدون استفاده از سموم و باارزش غذایی بالا و دارای همه ویتامین‌های گروه B است. خسران قارچ‌کاران از قارچ‌های وحشی در نخستین روزهای سال 97 در حالی است که  امسال تعداد مسمومیت‌های ناشی از قارچ‌های سمی به 17 تا 18 نفر کاهش یافت که به‌طور سرپایی درمان شدند و این بار مصرف قارچ سمی هیچ‌گونه تلفاتی نداشت.

نبض بازار
12
میلیون تن
تولید و مصرف
 سالانه قارچ در دنیا

2000
گونه قارچ
 گوشتی

و 100  گونه  
خوراکی در طبیعت
حدود  2 هزار گونه قارچ  گوشتی وجود دارد  که تنها 100 نوع  خوراکی و بقیه  دارویی یا سمی
 هستند

نبض بازار
در سال گذشته 20 هزار تن قارچ صادر شده که با احتساب نرخ فوب هر کیلوگرم 2.5 دلار، 50 هزار دلار ارزآوری داشته است و پیش‌بینی می‌شود امسال میزان صادرات قارچ به حدود 50 هزار تن افزایش یابد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید