• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71818
+
-

حاشیه‌نشینی یک‌پنجم جمعیت ایلام

ایلام
حاشیه‌نشینی یک‌پنجم جمعیت ایلام

رمضان نوری/ ایلام - خبرنگار


یکی از معضلات بزرگ شهر ایلام سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی است. طبق آمار غیررسمی، ۹۰ هزار نفر از جمعیت مرکز استان در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند و این تعداد هر سال افزایش می‌یابد. البته مسئولان استان می‌گویند حدود 40 هزار نفر در این مناطق سکونت دارند و با توجه به جمعیت حدود 200 هزار نفری ایلام، یک‌پنجم جمعیت این شهر حاشیه‌نشین هستند. به گفته مسئولان، اکثر زمین‌هایی که ساخت‌و‌ساز در آنها صورت می‌گیرد، اراضی ملی محسوب می‌شوند.
بر اساس نقشه جامع شهر، محله‌هایی مانند پیچ آشوری، پشت کمربندی هانیوان و بخشی از منطقه میلاد جزو حاشیه یا سکونتگاه‌های غیررسمی ایلام محسوب می‌شوند و به دلیل غیررسمی بودن، خدمات‌رسانی به ساکنان آنها صورت نمی‌گیرد یا بسیار ناچیز است. همین مساله ساکنان را به سمت استفاده غیرمجاز از خدماتی همچون آب و برق سوق داده است.
معاون سیاسی - امنیتی استاندار ایلام در این باره به همشهری می‌گوید: بر اساس آمارهای موجود، ۴۰ هزار حاشیه‌نشین در استان وجود دارند و سکونتگاه‌های غیررسمی از مراکز مهم آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.
محمد نوذری با بیان این‌که برای توسعه اجتماعی استان باید اقدام‌های موثری در این مناطق انجام شود تا موجب رشد فرهنگی، رفع مشکلات معیشتی و در نهایت شکوفایی ایلام شود، می‌افزاید: توجه ویژه به سکونتگاه‌های غیررسمی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و تحقق شعار حقوق شهروندی باید در دستور کار جدی شهرداری ایلام قرار بگیرد. نوذری با بیان این‌که استانداری ایلام به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه شهر ایلام در بانبرز، بانبور و سبزی دفتر تسهیلگری ایجاد کرده است، اظهار می‌کند: این دفاتر برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و توانمندسازی و رسیدگی به امور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ساکنان مناطق حاشیه‌نشین فعالیت می‌کنند.
مدیر کل راه و شهرسازی ایلام هم در این باره می‌گوید: این اداره کل برای سنددار کردن ساختمان‌های احداثی فاقد سند در اراضی دولتی به استناد بخشنامه ابلاغی سازمان ملی زمین و مسکن در نظر دارد به حل این مشکل در شهر ایلام بپردازد.
علی‌اصغر کاظمی با بیان این‌که متقاضیان واجد شرایط می‌توانند تا شهریور 98 به دفتر کارگزاری واقع در شهرستان‌ها مراجعه و به تشکیل پرونده اقدام کنند،‌ می‌افزاید: در 2 دهه گذشته با توجه به وضع استان پس از جنگ تحمیلی و مهاجرت‌هایی که به شهرهای آن صورت‌گرفته، متاسفانه ساخت‌وسازهایی در اراضی ملی استان به‌ویژه حاشیه شهرها انجام شده و در این اراضی محله‌های مسکونی به وجود آمده است.
کاظمی با بیان این‌که منازل یادشده بدن سند بوده‌اند و هرگونه افزایش بنا و مقاوم‌سازی در آن‌ها ممنوع بوده است،‌ تصریح می‌کند: بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی در این زمینه صادر شده که این اداره کل برای اجرای آن‌ها با هدف تعیین تکلیف این دسته از املاک قدم برداشته است. اداره کل راه و شهرسازی استان در شهر ایلام از طریق شرکت کارگزار در این زمینه و اداره‌های راه و شهرسازی شهرستان‌های ایوان و دهلران در حال تشکیل پرونده و بررسی شرایط متقاضیان ثبت املاک است.

این خبر را به اشتراک بگذارید