• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71811
+
-

بوستانی برای ملت

با توافقات صورت گرفته میان مدیریت شهری و ارتش، 35هکتار از فضای پادگان 06به‌زودی به شهرداری واگذار می‌شود تا تبدیل به فضای همگانی شود

گزارش
بوستانی برای ملت


حامد فوقانی/ خبر‌نگار
«پارک ملتی دیگر هدیه به تهرانی‌ها»؛ این خبر را دیروز معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران اعلام کرد. قضیه از این قرار است که سرانجام پس از سال‌ها انتظار، توافقات لازم میان مدیریت شهری با ارتش حاصل شده و به‌زودی 35 هکتار از فضای پادگان 06 برای استفاده عموم مردم، به شهرداری واگذار می‌شود. البته به گفته عبدالرضا گلپایگانی، نهایی شدن چنین اقدامی منوط به مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری است. او در عین حال گفت که توافقات اولیه حاصل شده و در آینده‌ای نزدیک بخشی از پادگان 06 که در پاسداران واقع شده به شهرداری تهران واگذار می‌شود.

کاهش بارگذاری در 06
بحث انتقال پادگان‌ها از پایتخت به خارج از شهر و واگذاری زمین‌های آن طبق شرایطی به شهرداری به سال 72برمی‌گردد. آن زمان در پی تصویب طرح جامع ساماندهی تهران (اتک) مقرر شده تعدادی از پادگان‌ها از شهر بیرون بروند که تاکنون برای بعضی از آنها این مسئله رخ داده است. با وجود این، در طرح جامع سال ۱۳۸۶، روی تعدادی از این پادگان‌ها کاربری هم گذاشتند که کمی کار را پیچیده و مشکل کرد؛ چراکه وقتی تنها بحث پادگان مطرح بود، برای انتقال آنها یک قانون مشخص وجود داشت که تعیین‌تکلیف می‌کرد چگونه پادگان تملک شده و دستگاهی مانند شهرداری چگونه اراضی آنجا را بخرد و ملک ماعوضی در خارج از شهر با چه ویژگی‌هایی در اختیار ارتش بگذارد. اما زمانی که برای تعدادی از پادگان‌ها کاربری تعریف کردند، شرایط عوض و حق و حقوقی ایجاد شد. در همین راستا در دوره پیشین مدیریت شهری تهران هم توافقاتی برای پادگان 06صورت گرفت که اجازه ساخت یک‌میلیون و 600هزار مترمربع بنا از دل آن بیرون آمد. معاون شهردار تهران در همین ارتباط گفت: «این متراژ بنا برابر با بارگذاری جمعیتی در یک‌شهر 60هزار نفری است که به‌طور حتم حجم انبوهی از ترافیک را به‌دنبال دارد. به همین منظور این توافق آن زمان به کمیسیون ماده ۵ رفت و به یک میلیون و ٢٠٠ هزار مترمربع کاهش پیدا کرد. بعد از آن به شورای‌عالی معماری و شهرسازی رفت و در آنجا در مورد ۴ محور بحث شد. اهمیت به موضوعات تاریخی، طبیعی، ترافیک، حمل‌ونقل و کاهش بارگذاری در این شورا مورد تأکید قرار گرفت و سرانجام روی یک میلیون مترمربع توافق شد؛ منوط بر اینکه پارامترهای فوق رعایت شود.» به گفته گلپایگانی، با این رویکرد اکنون نه‌تنها متراژ بنای موردنظر در پادگان 06به حدی زیادی کاهش یافته بلکه توافق شده تا زمینی با وسعت قابل‌توجهی در اختیار شهرداری و مردم قرار گیرد. در این میان نیز امرای عالی‌رتبه ارتش و مقامات وزارت دفاع با شهرداری تهران همسو شده‌اند؛ با وجود اینکه ارتش با زمین‌های خود می‌تواند بخشی از کمبودهای خود را تأمین کند و پادگان قدیمی 06میراثی است که به این ارگان رسیده است. با این حال ارتش تمایل دارد فضای پادگان ۰۶ را به تهران هدیه دهد و شهرداری تهران آن ‌را تجهیز کند.


به‌زودی 35 هکتار از فضای پادگان 06 برای استفاده عموم مردم، به شهرداری واگذار می‌شود



- در طرحی که پیش‌تر تهیه شده بود نسبت سطح اشغال، ۳۰ به ۷۰ بود، اما این نسبت تفکیک شده نبود؛ یعنی با وجود اینکه ٣٠ درصد سطح اشغال تعریف شده بود، ٧٠ درصد باقیمانده عملا حیاط آن ٣٠ درصد محسوب می‌شد. اکنون اما ٧٠ درصد شهرداری کاملا مجزا خواهد بود. البته بناهایی که در آن وجود دارد، کاملا حفظ می‌شود.

- طرح شهرداری برای ایجاد فضای همگانی باید پیوست‌های ترافیکی دقیقی را همراه داشته باشد تا محدوده اطراف را تحت‌تأثیر قرار ندهد.

- محدوده‌ای که به شهرداری تهران واگذار می‌شود، 35 هکتار وسعت دارد؛ یعنی 7هکتار بزرگ‌تر از وسعت پارک ملت.

- گستردگی پادگان 06 در مجموع 52 هکتار است که در شمال شرق و در محدوده‌ای میان خیابان‌های پاسداران، دولت، گلستان و اتوبان صیاد شیرازی قرار دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید