• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71799
+
-

لغو حکم مصادره ساختمان بنیاد علوی

حقوقی
لغو حکم مصادره ساختمان بنیاد علوی


ساختمان 36 طبقه خیابان منهتن از خطر مصادره توسط دولت آمریکا جست؛ این ساختمان متعلق به بنیاد علوی است که دادگاهی در آمریکا زیرنظر وزارت دادگستری خواستار فروش آن برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان حمله تروریستی 11 سپتامبر شده بود. 19 نفر از اعضای خانواده‌های قربانیان حادثه تروریستی 11 سپتامبر با طرح این ادعا که ایران در حمله به برج‌های دوقلو دست داشته است، شکایتی را علیه دولت ایران مطرح کرده و خواستار غرامت شده بودند. در میان شاکیان، خانواده‌ها و قربانیان بمبگذاری مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت در سال 1983 و بمبگذاری برج «خبر» در عربستان سعودی نیز حضور دارند. در سال 1393 کاترین فارست، قاضی دادگاه فدرال آمریکا برای فروش ساختمان شماره‌650 خیابان منتهن که از اموال بنیاد علوی است، رأی داد. با این حال، روز گذشته دادگاه تجدید‌نظر فدرال، حکم هیأت منصفه درخصوص اجازه مصادره برج منهتن بنیاد علوی را در نیویورک آمریکا  رد کرد. به گزارش ایرنا، آسوشیتدپرس گزارش داده است: دادگاه تجدید‌نظر فدرال، ادله هیأت منصفه درخصوص مصادره برج بنیاد علوی در منهتن نیویورک را به بهانه نادیده‌گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران رد کرد.

بنیاد علوی در سال 1973 و توسط بنیاد فرهنگی موسوم به بنیاد پهلوی تاسیس شد. هدف اصلی این مؤسسه غیرانتفاعی در آن زمان پیشبرد زمینه‌های فرهنگی‌ ایران و اسلام در آمریکا و کمک به مدارس و بیمارستان‌های عمومی و نهادهای عام‌المنفعه اعلام شد. ساختمان کنونی این بنیاد در خیابان پنجم منهتن نیویورک در نزدیکی مرکز راکفلر و کلیسای سنت‌پاتریک واقع شده است. پس از انقلاب، نام آن به بنیاد علوی تغییر پیدا کرد و اکثر اعضای هیأت مدیره بنیاد نیز تغییر کردند و خود بنیاد نیز به‌عنوان یک مؤسسه مستقل و خیریه در آمریکا به ثبت رسید. بنیاد علوی زیرنظر بنیاد مستضعفان فعالیت می‌کند و بخشی از سهام آن هم متعلق به شرکتی به نام شرکت سهامی آساست.

وزارت دادگستری آمریکا امیدوار بود با فروش این ساختمان 36طبقه‌‌ در خیابان پنجم منهتن نیویورک، مبلغی حدود یک میلیارد دلار به دست آورد و آن را میان قربانیان بمبگذاری‌هایی که مدعی‌اند  ایران در آن دست داشته، توزیع کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید