• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71783
+
-

در انتظار یک شب تاریخی

در انتظار یک شب تاریخی

امشب می‌تواند شب متفاوتی برای والیبال ایران باشد؛ روسیه را ببرد و خیالش بابت رفتن به المپیک 2020 راحت شود، اما حتی خوش‌بین‌ترین طرفداران تیم ملی والیبال هم درباره سرنوشت این ماموریت بزرگ تردید دارند. نه اینکه شکست‌دادن روسیه غیرممکن باشد، که این اتفاق چندی پیش در لیگ ملت‌های والیبال ممکن شد. آنهایی که امیدشان به پیروزی ایران کمرنگ است، مشکل را در زمین خود ایران می‌بینند.
تیم ملی والیبال ایران همانطور که لیگ‌ ملت‌های والیبال را بدون بازی تدارکاتی آغاز کرد، بدون هیچ تدارکاتی به مسابقات انتخابی المپیک رفت. در لیگ ملت‌ها، ایران شروعی طوفانی داشت اما در سن‌پترزبورگ خیلی خوش‌شانس بود که بازی اول را نباخت. ایران جمعه‌شب با کوبا بازی کرد و این بازی را 3 بر 2 به پایان برد. این پیروزی ایران را به سهمیه المپیک نزدیک کرد ولی کسی از تیم و شرایطش راضی نیست. پیش‌بینی‌ها این بود که ایران هم در این بازی و هم در بازی دیشب با مکزیک با کمترین دردسر و فشار به پیروزی برسد ولی بازی با کوبا خلاف این را نشان داد و مهم‌تر از آن بر حرف‌های ایگور کولاکوویچ، سرمربی تیم صحه گذاشت. ایگور قبل از اعزام گفته بود که تیمش خیلی آماده نیست و هر کسی که تماشاگر این بازی بود، متوجه این آماده‌نبودن شد.
از همان روزی که روسیه قهرمان لیگ ملت‌ها شد، پیش‌بینی‌ها این بود که بازی با این تیم، آسان نیست و ایران اگر بتواند در این تورنمنت سهمیه المپیک بگیرد، شاهکار کرده است.
جمشید حمیدی، روزنامه‌نگار سرشناس حوزه والیبال به همشهری می‌گوید: «اگر با منطق والیبال بخواهیم صحبت کنیم، باید بگوییم اگر ایران بتواند یک ست از روسیه بگیرد، موفق بوده. این منطق می‌گوید ما نمی‌توانیم برنده این بازی باشیم. اما اگر با زبان استثناها بخواهیم حرف بزنیم، می‌شود انتظار بهترین نتیجه‌ها را داشت. در 2 ست اول بازی با کوبا، بازیکنان ایران چهره‌های بی‌تفاوتی داشتند و انگار شکست برایشان اهمیتی نداشت، اما از ست سوم به بعد که احساسی بازی کردند، توانستند در 3 ست به پیروزی برسند. ایران در بازی‌های احساسی- حماسی، روسیه، برزیل و آمریکا را شکست داده است.» 
در مقابل خوش‌بینی‌های حمیدی، ناصر شهنازی معتقد است دوره بازی غیرتی و احساسی به پایان رسیده است: «دیگر با غیرت و تعصب نمی‌شود بازی را برد. ما هم غیرتی بازی می‌کنیم و هم تعصبی اما برای گرفتن نتیجه باید علم روز والیبال را بدانی، اینکه قبل و در جریان بازی بتوانی حریف و بازیکنانش را آنالیز کنی، در جریان بازی بتوانی برنامه‌ریزی کنی، ذهن بازیکنان ریکاوری شده باشد و استراحت کرده باشند. در رسیدن به المپیک، کمک کادر فنی در بازی‌های سخت تعیین‌کننده است. در بیشتر بازی‌ها کادر فنی نشان داده که نمی‌تواند کمک چندانی به تیم بدهد.» 
تیم‌هایی که سهمیه المپیک و مدال این بازی‌ها را می‌خواهند، همه برنامه‌هایشان را روی این بازی‌‌ها می‌چینند. سوال خیلی‌ها این است که چطور بازیکنان ایران برای تورنمنتی به این مهمی آماده نیستند. شهنازی در جواب به این سوال می‌گوید:«تیم آماده نیست چون برای این بازی‌ها برنامه‌ریزی نکرده است. اگر کادر فنی و فدراسیون برای نتیجه‌گرفتن در این تورنمنت برنامه‌ای داشتند، در لیگ ملت‌ها به 6بازیکن اصلی فشار مضاعف نمی‌آوردند.» 
در لیگ‌ملت‌ها یکی از افتخارات کادر فنی این بود که با تمرین‌های خوب و مستمر، ضعف در دریافت و سرویس بازیکنان، برطرف شد‌. شهنازی اما خلاف این را می‌گوید: «سال گذشته چند ماهی کنار تیم ملی بودم. می‌توانم با صراحت بگویم که تیم تمرینات خوبی ندارد و به همین دلیل است که نمی‌تواند خوب هم بازی کند.» 
بازی روسیه و ایران ساعت 20:30 امشب برگزار می‌شود.والیبال ایران پیش از این تنها یک‌بار در سال‌2016 به بازی‌های المپیک صعود کرده است

این خبر را به اشتراک بگذارید