• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71778
+
-

توسعه صادرات برق از مریوان به عراق

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور: برای تحقق افزایش صادرات برق به عراق از طریق مرز مریوان یک خط انتقال به پنجوین تعریف شده است

گزارش
توسعه صادرات برق از مریوان به عراق

‌نشست هماهنگی و هم‌اندیشی مدیران عامل صنعت آب و برق کردستان با مجمع نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. به گزارش مهر، در این نشست سخنان مهمی در مورد وضعیت آب و برق استان مطرح شد؛ از چالش کم‌آبی در بسیاری از شهرهای استان تا وضعیت سدهای استان و نیز موضوع صادرات برق به عراق. همچنین فرسودگی شبکه آب و برق استان موضوع مهم دیگری بود که در این نشست مطرح شد.


افزایش ظرفیت های صادراتی برق    

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور گفت: افزایش ظرفیت صادرات برق به کشور عراق در دستور کار دولت است و تا کنون ۴۰ میلیون دلار در این راه هزینه شده است. «علی اسدی» با بیان این‌که برای تحقق افزایش صادرات برق به عراق از طریق مرز مریوان یک خط انتقال به پنجوین تعریف شده است، اظهار کرد: بعد از پیک مصرف برق در تابستان میزان صادرات برق را افزایش می‌دهیم. وی با اشاره به این‌که نقاط در نظر گرفته شده برای صادرات برق به عراق، بانه، مریوان و پاوه است، افزود: در مریوان ظرفیت صادرات ۱۸۰ مگاوات برق به کشور عراق فراهم شده است و تا این لحظه ۴۰ میلیون دلار پروژه با هدف صادرات برق از مریوان تعریف و اجرایی شده است. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای غرب کشور با بیان این‌که در حال حاضر دولت عراق ۴۰ میلیارد دلار در بحث صادرات برق به ما بدهکار است، ادامه داد: برنامه ما توسعه صادرات برق به این کشور است و در بانه نیز این آمادگی را داریم تا ۱۲۰ مگاوات برق صادر کنیم.


چالش کم‌آبی 

مدیرعامل شرکت آبفای کردستان با بیان این‌که در بسیاری از شهرهای کردستان با چالش کم‌آبی مواجه هستیم، گفت: تامین آب شرب پایدار شهرهای کردستان به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. «محمدحسین محمدی» اظهار کرد: در حال حاضر ۲۷ شهر استان تحت پوشش خدمات این شرکت هستند و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری کردستان از آب شرب بهره‌مند هستند. 

وی با بیان این‌که 8 هزار کیلومتر شبکه آب و فاضلاب و 8 تصفیه‌خانه در این استان اجرا شده است، افزود: یکی از مشکلات ما فرسودگی ۳۰ درصد از خطوط انتقال آب است که نیازمند اصلاح و بازسازی است و همین امر نیز باعث شده حجم قابل توجهی از آب تولیدی پرت شود. 


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان ادامه داد: برخی از شهرهای استان از گذشته دارای شبکه جمع‌آوری فاضلاب به صورت سنتی بوده‌اند و از میانگین کشوری وضعیت مطلوب‌تری داریم. ۹۵ درصد شهرهای استان تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند. محمدی ادامه داد: در حال حاضر ۷۰ درصد فاضلاب استان جمع‌آوری شده و به تصفیه‌خانه‌ها منتقل می‌شوند و در برخی از شهرها نیز به دنبال فازتوسعه هستیم. 


۲۰۹ پروژه نیمه‌تمام در انتظار اعتبار 

مدیرعامل شرکت آبفار کردستان گفت: طی 3 سال گذشته ۲۰۹ پروژه در حوزه آب و فاضلاب روستایی در کردستان کلنگ‌زنی شده‌اند که با توجه به تامین نشدن اعتبار نیمه‌کاره مانده‌اند. «ستار محمدزاده» در این نشست اظهار کرد: بهره‌برداری از این ۲۰۹ پروژه نیازمند ۱۴۶ میلیارد تومان اعتبار است که در صورت تخصیص آن ۲۷ هزار و ۱۱۱ خانوار روستایی در سطح استان از خدمات آب و فاضلاب بهره‌مند می‌شوند. 

وی افزود: همچنین برای آبرسانی به ۶۷۰ روستای غیر تحت پوشش و فاقد تاسیسات آبرسانی به ۳۵۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تامین این اعتبار ۲۸ هزار و ۸۶۵ خانوار از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کردستان ادامه داد: برای ایجاد تاسیسات جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب ۴۳۰ روستای بالادست ۱۶ سد موجود در استان نیز به ۴۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

محمدزاده یادآور شد: همچنین برای ساماندهی و دفع بهداشتی فاضلاب ۱۳۳ روستا که باعث آلودگی منابع تامین آب شرب، آلودگی زیست‌محیطی و آب‌های زیرزمینی شده‌اند به ۹۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی با اشاره به این‌که در حال حاضر قیمت تمام شده آب‌بهای مصرفی در روستا‌ها هزار و ۳۰۰ تومان است، بیان کرد: این در حالی است که فروش برابر ۳۳۲ تومان است که این کار باعث زیان به شرکت آبفار می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کردستان گفت: با توجه به این‌که درآمد سال جاری این شرکت 2/11 میلیارد تومان بوده و هزینه‌های سال جاری شرکت 2/22 میلیارد تومان بوده است، باعث افزایش زیان انباشته این شرکت شده است. 
محمدزاده اظهار کرد: در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کردستان 6/93 میلیارد تومان زیان انباشته دارد که اگر کمک‌های دولت نبود عملا این شرکت ورشکسته می‌شد.


تهدید فاضلاب روستایی 

نماینده مریوان و سروآباد در مجلس هم گفت: بسیاری از روستاهای مریوان و سروآباد فاقد شبکه جمع‌آوری فاضلاب هستند و این تهدیدی جدی برای محیط زیست و سلامت مردم است. «منصور مرادی» افزود: بسیاری از روستاهای شهرستان‌های مریوان و سروآباد در بحث سیستم جمع‌آوری فاضلاب یا لوله‌گذاری نشده‌اند و یا در مسیرهای روباز هدایت می‌شوند. وی افزود: مطالبه ما به عنوان نماینده مردم توسعه همه‌جانبه استان است و با توجه به این‌که کردستان استانی صنعتی نیست، انتظار داریم در حوزه کشاورزی و توسعه این حوزه بیشتر کار شود. 

نماینده شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر مشکل تامین آب کشاورزی در شهرستان‌های مریوان و سروآباد مردم با مشکل آب شرب نیز مواجهند که نیاز است اداره آب منطقه‌ای چاره‌ای بیندیشد.

مرادی یادآور شد: در حوزه تامین انرژی برق مورد نیاز این شهرستان‌ها نیز در سال ۹۶ حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تقویت شبکه‌های توزیع و انتقال برق مریوان هزینه شد که در حال حاضر امکان صادرات این انرژی را به کشور عراق نیز فراهم کرده است.  وی بیان کرد: در زمینه آب و فاضلاب شهری در وضعیت مطلوبی قرار داریم و انتظار داریم روند ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب مریوان تسریع شود و برای سروآباد نیز تصفیه‌خانه‌ای احداث شود.


بازسازی شبکه‌های فرسوده ‌ 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان گفت: برای اصلاح و بازسازی شبکه‌های توزیع و انتقال برق فرسوده شهری و روستایی ۵۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. «هیوا لهونیان» اظهار کرد: قدمت بخشی از شبکه‌های انتقال و توزیع برق استان به پیش از انقلاب بازمی‌گردد و از این رو به اصلاح و بازسازی نیاز دارند.

وی افزود: برای بازسازی شبکه‌های فرسوده یک بازه زمانی 6 ساله در نظر گرفته شده است. در سال اول ۲۵میلیارد تومان در این حوزه هزینه شد و شرکت توانیر نیز قول مساعد داده که ۷۵ میلیارد تومان در این حوزه برای امسال به ما کمک کند. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان به ضریب نفوذ برق در شهرها و روستاهای کردستان اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر ضریب نفوذ برق در شهرها و روستاهای بالای ۱۰ خانوار کردستان ۱۰۰ درصد است. 

لهونیان یادآور شد: هزار و ۶۹۴ روستای با جمعیت بالای ۱۰ خانوار در کردستان از برق برخوردارند و تلاش می‌کنیم جزو استان‌‌هایی باشیم که تمام روستاهای آن برق دارند.  وی بیان کرد: در حوزه توزیع ۱۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه و ۱۳ هزار و ۴۰۰ ترانس برق در استان وجود دارد که باید سالانه تحت کنترل و پایش قرار گیرند.  مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان گفت: ۵۰ درصد روستاها نیز تا کنون تک‌خوانی شده و تحقق تک‌خوان کردن ۵۰ درصد دیگر روستاها نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار است. 


مدیریت سد تلوار بیجار باید به کردستان واگذار شود

نماینده شهرستان بیجار در مجلس شورای اسلامی گفت: سد تلوار در خاک بیجار و استان کردستان احداث شده اما مدیریت آن به استان زنجان واگذار شده است. «حمدالله کریمی» افزود: باید مدیریت این سد به استان کردستان واگذار شود تا مردم خود این منطقه هم بتوانند از این ظرفیت در بخش‌های مختلف بهره لازم را ببرند.  نماینده بیجار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مطالبات به‌حق مردم توسعه است و انتظار دارند مسئولان همت کنند و با برآورده کردن خواسته‌های آنان زمینه‌های توسعه همه‌جانبه را فراهم کنند. ‌


برای اتمام 6 سد به ۳۹۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز است     

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: در حال حاضر 6 سد در استان در دست اجراست که برای اتمام و آبگیری این سدها در مجموع به ۳۹۱ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. «کامران خرم» اظهار کرد: یکی از مطالبات مردم در سال‌های اخیر موضوع تخصیص آب بوده که با همکاری مسئولان استانی و نمایندگان اقدامات خوبی صورت گرفته است. وی افزود: طرح تخصیص آب به ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان به وزارت نیرو ارائه شد که پس از کش و قوس‌های فراوان موفق شدیم موافقت ۹۶هزار هکتار از این اراضی را دریافت کنیم. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ادامه داد: در این طرح در 3 حوضه آبریز سفیدرود، دریاچه ارومیه و رودخانه‌های مرزی غرب کشور پروژه‌های مختلفی تعریف شده که با تخصیص آب مورد نیاز می‌توان اعتبارات مختلفی را نیز در این پروژه‌ها برای استان جذب کرد. خرم یادآور شد: برای اجرای این پروژه‌ها 8 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با توجه به وضعیت بودجه و اقتصادی کشور برنامه‌ای ۱۰ساله برای اجرای این پروژه‌ها تدوین شده است. 
وی بیان کرد: همچنین سعی داریم با جذب اعتبار از اتمام یک سد را در استان تا پایان شهریور و سد دیگری را تا پایان آذر به انجام برسانیم.


ظرفیتتوسعه نیروگاه‌های خورشیدی در دشت‌های قروه و دهگلان

نماینده قروه و دهگلان در مجلس گفت: دشت‌های قروه و دهگلان ظرفیت توسعه نیروگاه‌های خورشیدی را دارند و پروژه‌های تولید برق از طریق انرژی‌های تجدید پذیر باید توسعه یابند.  «علی‌ محمد مرادی» اظهار کرد: آبرسانی پایدار به شهرهای قروه و دهگلان یکی از معضلات جدی است که پیش از این‌که به یک بحران برای مردم تبدیل شود باید اداره آب منطقه‌ای برای حل آن چاره‌ای بیندیشد.

وی افزود: مدیران شرکت آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب شهری استان کردستان باید هر چه زودتر اجرای پروژه تامین آب قروه و دهگلان را به مناقصه بگذارند تا در آینده دچار مشکل نشویم. نماینده شهرستان‌های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی به برقدار کردن چاه‌‌های کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس قانون ششم توسعه کشور دولت موظف است به صورت رایگان چاه‌های کشاورزی را برقدار کند و انتظار داریم مدیران مرتبط مساعدت‌های لازم را با کشاورزان استان داشته باشند.  مرادی به مشکلات آب و فاضلاب شهرها و روستاهای قروه و دهگلان نیز اشاره کرد و یادآور شد: انتظار داریم پروژه احداث تصفیه‌خانه فاضلاب دهگلان تسریع یابد و مدیران متولی امر در این زمینه
بیشتر تلاش کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید