• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71678
+
-

تولید ثروت از زمین‌های شور

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور از بهره‌برداری 8 سایت پرورش میگو در هرمزگان با ظرفیت تولید ۷۰ هزار تن و ارزآوری ۳۵۰ میلیون دلار خبر داد

شیلات
تولید ثروت از زمین‌های شور

 زمین‌های ساحلی با وجود این‌که شورند و قابلیت هیچ‌گونه کشت و زرع ندارند، بهترین زمین برای پرورش ماهی و میگو در کنار ساحل هستند که سود سرشاری را نصیب سرمایه‌گذاران این حوزه می‌کنند. درواقع پرورش میگو در زمین و آب‌های شور به عنوان یک صنعت پرسود و درآمدزا توانسته جای خود را در اقتصاد کشورهای رو به توسعه باز کند و در قالب صادرات کالای غیرنفتی جایگزین نفت شود. 

به گزارش ایرنا، قدمت پرورش تجاری میگو به دهه ۱۹۷۰ در کشور ژاپن برمی‌گردد. هم‌اکنون از کشورهای چین، ‌تایلند، ‌ فلیپین، ‌اندونزی، سنگاپور، ‌مالزی، هند در قاره آسیا، کشورهای مکزیک، پاناما ‌کاستاریکا ‌و اکوادور در قاره آمریکا به عنوان مهم‌ترین تولید‌کننده این آبزی نام برده می‌شود. 

هرمزگان پیشرو در پرورش میگوی وانامی

هرچند سابقه پرورش میگو در ایران به اواخر دهه 70 می‌رسد، پس از افت‌و‌خیزهای فراوان از اواخر دهه 80 شاهد فعال شدن تعداد زیادی از سایت‌ها بودیم. 

در این میان هرمزگان به عنوان یکی از استان‌های پیشرو با توسعه همه‌جانبه چرخه تولید میگو و جایگزین کردن گونه وانامی به جای دیگر میگوهای پرورشی (سفید هندی و ببری) در آب‌های شور، توانست از استان بوشهر پیشی بگیرد و بر جایگاه نخست تولید این آبزی تکیه بزند. 


سرمایه اولیه برای پرورش میگو

با توجه به این‌که مزارع پرورش میگو در مناطقی که کمتر محل رفت و آمد هستند احداث می‌شود، کانال‌های آب‌رسانی و زهکش برای خروج آب از مزارع و برق‌رسانی به این مزارع از نیازهای اولیه برای راه‌اندازی مزرعه پرورش میگو است. برای احداث مزرعه‌ای بین ۱۵ تا ۲۰ هکتار به سرمایه اولیه ۸۰۰ میلیون تومانی نیاز است و تسهیلاتی که تا 2 سال قبل در این زمینه اعطا می‌شد حدود ۲۵۰ میلیون تومان بود. 


تولید ۱۰۰ هزار تن میگوی پرورشی

تاکنون بیش از ۵۰ هزار هکتار زمین‌های مستعد پرورش میگو در هرمزگان شناسایی شده است؛ همچنین 5 سایت در مجموع به مساحت ۱۴ هزار هکتار در مناطق ساحلی هرمزگان برای پرورش میگو مورد مطالعه قرار گرفته که در حال آماده‌سازی واگذاری به بخش خصوصی است. 

استاندار در این زمینه گفت: بر اساس هدف‌گذاری‌های انجام‌شده هرمزگان به عنوان محور پرورش میگو در منطقه جنوب کشور، خود را آماده تولید ۱۰۰ هزار تن میگوی پرورشی تا سال ۱۴۰۰ کرده است. 
 «فریدون همتی» اظهار کرد: برای این کار باید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در استان جذب کنیم و لازمه جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد رونق در حوزه تولید، تسهیل فرآیندها و کاهش زمان صدور مجوزهاست. 

وی بیان کرد: تمام مراحل اجرا، واگذاری اراضی و فعالیت پرورش میگو در استان به شکل ساماندهی‌شده و هدفمند انجام می‌شود و اولویت اشتغال استفاده از نیروهای بومی است. 
همتی ادامه داد: برای افزایش تولید میگو پرورشی حداقل تا ۱۰۰ هزار تن ظرف 2 سال آینده در هرمزگان برنامه‌ریزی شده است. 

نماینده عالی دولت در هرمزگان تصریح کرد: بر این اساس زمین‌های پرورش میگو در اختیار شرکت شهرک‌های کشاورزی قرار گرفته است تا با استفاده از مشارکت بخش خصوصی زیرساخت‌های مناسب در آن‌ها را آماده کند. 

استاندار اضافه کرد: ۱۴ هزار هکتار استخر برای تولید میگو وجود دارد که برای رسیدن به مرحله تولید در آن به ۲۱ هزار میلیارد ریال سرمایه نیاز است و باید از مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش استفاده کنیم. 

همتی عنوان کرد: این ۱۴ هزار هکتار زمین‌های پرورش میگو حداقل ۷۰ هزار تن تولید میگو دارد که به تدریج در هر ۶ ماه یکبار با آماده‌سازی زیرساخت‌ها زیر بار تولید می‌‌روند و اشتغال گسترده‌ای نیز به‌ویژه برای نیروهای بومی از جمله در روستاهای ساحلی خواهند داشت. 


بهره‌برداری از 5 سایت بزرگ پرورش میگو تا سال ۹۹

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور گفت: 8 سایت پرورش میگو به مساحت ۱۴ هزار هکتار در مناطق ساحلی هرمزگان با ظرفیت تولید ۷۰ هزار تن و ارزآوری ۳۵۰ میلیون دلار در سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد. 

«علی‌اشرف منصوری» اظهار کرد: با تلاش‌های صورت‌گرفته هرمزگان از استان‌های پیشرو در اجرای طرح‌های کشاورزی و شیلات است. 


صدور مجوز انتقال بچه‌میگو به استان‌های آبزی‌پرور

مدیر کل دام‌پزشکی استان نیز در این رابطه گفت: با توجه به آغاز فصل پرورش میگو، مجوز مولد، ناپلی (نوزاد) و بچه‌میگو با نظارت بهداشتی این اداره کل به استان‌های آبزی‌پرور کشور صادر شد. 

«محمد جانباز» گفت: هرمزگان هم‌اکنون به استان‌های آبزی‌پرور از جمله گلستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان تحت نظارت بهداشتی اداره کل دام‌پزشکی مولد، ناپلی و بچه‌میگو ارسال می‌کند. 

وی خاطرنشان کرد: فرآیند صدور مجوز حمل، نظارت بهداشتی و پایش مراقبت آبزی در هرمزگان از اردیبهشت امسال آغاز شده و تا پایان فصل فعالیت ادامه دارد.  جانباز ادامه داد: تولید لارو (بچه) میگو فرآیندی است که در مرکز تکثیر با هدف تامین بچه‌میگوی مورد نیاز استخرهای پرورش میگو تحت نظارت سازمان دام‌پزشکی انجام می‌شود.  مدیر کل دام‌پزشکی هرمزگان افزود: در صنعت پرورش آبزیان، میگوی مولد به عنوان نخستین بخش چرخه این صنعت، برای تامین بچه‌میگوی مورد نیاز استخرهای پرورشی نقش حیاتی دارد. 
جانباز بیان کرد: هم‌اکنون نزدیک به 2۴۵۰ نفر به‌طور مستقیم در سطح 4۸۰۰ هکتار از استخرهای پرورش میگوی استان فعالیت دارند. 


افزایش ۴۰ درصدی سطح زیر کشت میگوی پرورشی

معاون آبزی‌پروری شیلات هرمزگان گفت: ذخیره‌سازی مزارع پرورش میگو که از اسفند ۹۷ آغاز شده، همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی ۹۸، تولید میگوی پرورشی به ۳۰ هزار تن برسد. 

 «عبدالرسول دریایی» ادامه داد: بیش از 2۸۳۰ هکتار از زمین‌های پرورش میگو در قالب ۱۵ سایت و ۲۳۹ مزرعه به زیر کشت رفته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد افزایش داشته است. 

معاون آبزی‌پروری شیلات هرمزگان خاطرنشان کرد: ۱۷ مرکز تکثیر میگو در استان فعال است که 1۴۰۰ میلیون بچه‌میگو تولید کرده‌اند و از این تعداد ۳۲۰ میلیون به استان‌های گلستان، سیستان و بلوچستان (چابهار)، خوزستان و بوشهر ارسال شده است. 

دریایی تصریح کرد: این میزان تولید بچه‌میگو نسبت به مدت مشابه سال ۹۷، ۱۰ درصد رشد داشته است. 


اشتغال‌زایی ۱۴۰ نفر در روستای گزی در جاسک 

مدیر کل شیلات هرمزگان بیان کرد: سایت پرورش میگوی روستای گزی جنوبی در جاسک علاوه بر تولید سالانه 1۱۰۰ تن میگو از نوع وانامی، برای ۱۴۰ نفر نیز به طور مستقیم شغل ایجاد شده است. 
 «محسن یکتاپور» افزود: وسعت این سایت ۴۹۰ هکتار است که برای احداث آن تاکنون افزون بر ۳۰۰ میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است. 
وی بیان کرد: وجود 3 بندر صیادی، تجمع درختان حرا، خورهای متعدد، انواع آبزیان تجاری، تنوع فصل‌های صید و گونه‌های آبزی از جمله ویژگی‌های شهرستان جاسک است. 
مدیر کل شیلات هرمزگان تصریح کرد: فعالیت 5۳۰۰ صیاد و صید سالانه ۴۸ هزار و ۴۰۰ تن آبزیان فعالیت شیلاتی جاسک در شرق هرمزگان و کشور کم‌نظیر است. 


حساسیت نسبت به مسائل زیست‌محیطی پرورش میگو

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان هم گفت: قبل از هرگونه واگذاری زمین برای فعالیت‌های شیلاتی و کشاورزی، مطالعات و مسائل مختلف آن از جمله زیست‌محیطی توسط دستگاه‌های مرتبط بررسی و رصد می‌شود. 

 «علی باقرزاده‌همایی» با اشاره به حساسیت ویژه این سازمان نسبت به مسائل زیست‌محیطی بیان کرد: فقط از طریق مکاتبه با نهادها و سازمان‌های مسئول پیش‌بینی شده در قانون نسبت به واگذاری زمین برای این نوع فعالیت‌ها اقدام می‌کنیم. 

وی افزود: در شرق شهر بندرعباس به‌ویژه در حاشیه رودخانه شور اول از اوایل دهه 80 تاکنون حدود 3۵۰۰ هکتار زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری واگذار شده است. 

به گفته وی کار مطالعه و طرح واگذاری 8 هزار هکتار زمین برای پرروش میگو در شور دوم شامل روستای جلابی و رودخانه حسنلنگی نیز با همکاری نظام مهندسی و شرکت شهرک‌های کشاورزی و شیلاتی استان در دست بررسی است.


بهترین زمین‌های پرورش میگو در شرق بندرعباس 

 «حبیب مسیحی‌تازیانی»، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان، گفت: بر اساس مطالعات انجام‌شده توسط شیلات هرمزگان زمین‌های شرق شهر بندرعباس به علت نوع بافت خاک و شیب بسیار ملایم به عنوان یکی از مناطق مستعد پرورش میگو شناسایی و تایید شده‌اند.

 وی اضافه کرد: اولویت اول محیط ‌زیست این استان در پهنه‌های ساحلی و تالابی، گردشگری است و توسعه فعالیت‌های شیلاتی در اولویت بعد قرار دارد. از آن‌جایی که ظرفیت‌های پرورش میگو در حاشیه تالاب‌های ساحلی و جنگل‌های مانگرو قرار گرفته و از نظر زیست‌محیطی حائز اهمیت است، اعمال تمهیدات لازم برای کاهش آثار سوء به صورت سخت‌گیرانه اعمال می‌شود.


افزایش تولید بچه‌میگو

کاهش هزینه‌های غذایی، ضریب رشد و بازماندگی بالا، مقاوم بودن به بیماری‌ها و داشتن دوره رشد کمتر از جمله ویژگی‌های میگوی وانامی است. اکنون بیش از 2۸۳۰ هکتار از زمین‌های پرورش میگو در استان با ۱۵ سایت و ۲۳۹ مزرعه زیر کشت رفته، ۱۷ مرکز تکثیر میگو نیز فعال است که 1۴۰۰ میلیون قطعه بچه‌میگو تولید کرده و از این تعداد ۳۲۰ میلیون قطعه به استان‌های دیگر صادر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید