• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71654
+
-

یک‌چهارم جمعیت ایلام حاشیه‌نشین هستند

اکثر ساخت و سازها در سکونتگاه‌های غیررسمی این شهر در اراضی ملی انجام می‌شود که غیرمجاز است

در شهر
یک‌چهارم جمعیت ایلام حاشیه‌نشین هستند

رمضان نوری | ایلام –خبرنگار:


یکی از معضلات بزرگ شهر ایلام وجود سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی در آن است. در حال حاضر اراضی کشاورزی و کوه‌های اطراف این شهر در حال تبدیل شدن به مسکن هستند. ایلام این روزها در محاصره سکونتگاه‌های غیررسمی است؛ ساخت و سازهایی که هر سال در مناطق حاشیه این شهر وسعت بیشتری می‌گیرند.

طبق آمارهای غیررسمی، هم‌اکنون ۹۰ هزار نفر از جمعیت مرکز استان در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند و این تعداد هر سال افزایش می‌یابد. البته مسئولان استان می‌گویند حدود 40 هزار نفر در این مناطق سکونت دارند و با توجه به جمعیت حدود 200 هزار نفری ایلام، یک‌چهارم جمعیت این شهر حاشیه‌نشین هستند. به گفته مسئولان، اکثر زمین‌هایی که ساخت ‌و ‌ساز در آنها صورت می‌گیرد، اراضی ملی محسوب می‌شوند.

بر اساس نقشه جامع شهر ایلام محلاتی مانند پیچ آشوری، پشت کمربندی هانیوان و بخشی از منطقه میلاد جزو حاشیه یا سکونتگاه‌های غیررسمی شهر ایلام محسوب می‌شوند و به دلیل غیررسمی بودن، خدمات‌رسانی به ساکنان آنها صورت نمی‌گیرد یا بسیار ناچیز است. همین مساله ساکنان را به سمت استفاده غیرمجاز از خدماتی همچون آب، برق و... سوق داده است.


رونق خرید و فروش مسکن در حاشیه شهر

یکی از شهروندان ایلامی به خبرنگار همشهری می‌گوید: در حال حاضر این‌گونه ساخت و سازها بیشتر پشت کمربند شمالی و بالاتر از منطقه هانیوان است. «عیسی هواسی» می‌افزاید: تمام خانه‌های این مناطق سند ندارند و ساخت و سازها نیز بدون هیچ گونه نظارتی در حال افزایش است.

وی بیان می‌کند: امسال که قیمت زمین و مسکن در مناطق شهری افزایش یافته، هم ساخت و سازها و فروش زمین و مسکن در این مناطق حاشیه افزایش چشمگیری یافته است. این شهروند می‌گوید: اکثر این منازل دارای آب و برق غیرمجاز هستند ولی در عین حال هیچ گونه خدمات‌رسانی از سوی دستگاه‌های اجرایی به این مناطق نمی‌شود.


آسیب‌های اجتماعی در سکونتگاه‌های غیرمجاز

یک کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: متاسفانه ساخت و سازهای اطراف ایلام باعث افزایش آسیب‌های اجتماعی متعددی در این شهر مثل اعتیاد شده است. «محمد محمدی» ادامه می‌دهد: زنان و کودکانی که در این مناطق زندگی می‌کنند در معرض بسیاری از آسیب‌های اجتماعی قرار دارند و نیاز است مسئولان فرهنگی استان به این موضوع ورود کنند. وی می‌گوید: بسیاری از کودکان این مناطق از تحصیل بازمانده‌اند و فقر مشکلات عدیده فرهنگی در آنها به وجود آورده است.


 آمار حاشیه‌نشینی در ایلام

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام نیز در این ارتباط به خبرنگار همشهری می‌گوید: بر اساس آمارهای موجود، اکنون ۴۰ هزار حاشیه‌نشین در استان وجود دارند و سکونتگاه‌های غیررسمی از مراکز مهم آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شوند.
«محمد نوذری» می‌افزاید: برای توسعه اجتماعی استان باید اقدام‌های موثری در این مناطق انجام شود تا موجب رشد فرهنگی، رفع مشکلات معیشتی و در نهایت شکوفایی ایلام شود.

وی بیان می‌کند: توجه ویژه به سکونتگاه‌های غیررسمی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی و تحقق شعار حقوق شهروندی باید در دستور کار جدی شهرداری ایلام قرار بگیرد. نوذری می‌گوید: استانداری ایلام به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مناطق حاشیه شهر ایلام در بانبرز، بانبور و سبزی دفتر تسهیلگری راه‌اندازی کرده است. وی ادامه می‌دهد: این دفاتر تسهیلگری در راستای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و توانمندسازی و رسیدگی به امور فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ساکنان مناطق حاشیه‌نشین فعالیت می‌کنند.


تعیین ‌تکلیف خانه‌های ساخته‌شده در اراضی ملی

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام نیز در این ارتباط می‌گوید: این اداره کل برای سنددار کردن ساختمان‌های احداثی فاقد سند در اراضی دولتی، به استناد بخشنامه ابلاغی سازمان ملی زمین و مسکن، در نظر دارد به حل این مشکل در شهر ایلام بپردازد. «علی‌اصغر کاظمی» بیان می‌کند: متقاضیان واجد شرایط می‌توانند تا شهریورماه ۱۳۹۸ به دفتر کارگزاری واقع در شهرستان‌ها ذیل مراجعه و به تشکیل پرونده اقدام کنند.

وی می‌افزاید: در 2 دهه گذشته، با توجه به وضعیت استان پس از جنگ تحمیلی و مهاجرت‌هایی که به شهرهای آن صورت گرفته، متاسفانه ساخت و سازهایی در اراضی ملی استان به خصوص حاشیه شهرها انجام شده و در این اراضی محلات مسکونی به وجود آمده است.

کاظمی می‌گوید: این منازل تاکنون فاقد سند بوده‌اند و هرگونه افزایش بنا و مقاوم‌سازی و... در آنها ممنوع بوده است. البته این امر نه فقط در استان ایلام، بلکه در تمام کشور وجود دارد. وی ادامه می‌دهد: بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی در این زمینه صادر شده که این اداره کل در راستای اجرای آنها و ضوابط برای تعیین تکلیف این دسته از املاک قدم برداشته است. هم‌اکنون اداره کل راه و شهرسازی استان در شهر ایلام از طریق شرکت کارگزار در این زمینه و ادارات راه و شهرسازی شهرستان‌های ایوان و دهلران در حال تشکیل پرونده و بررسی شرایط متقاضیان ثبت املاک است.

این خبر را به اشتراک بگذارید